• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 13 آبان 1398
کد مطلب : 86861
+
-

ضربه‌نهایی‌به مافیای ارزش‌افزوده

محمد کرباسی _ دبیر گروه دانش و فناوری

پس از ماه‌ها نبرد سخت به‌نظر می‌رسد تخلفات سرویس‌های ارزش افزوده در حال رسیدن به خط پایان است. براساس طرحی که محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات آماده کرده برای نخستین‌بار در تاریخ سرویس ارزش‌افزوده مشترکان موبایل با استفاده از سامانه #6*800*  قادر خواهند بود متوجه شوند که چه میزان پول طی 3 سال گذشته توسط سرویس‌های ارزش افزوده از حساب آنها برداشت شده است.
براساس طرح وزیر ارتباطات، از این پس همه مشترکان موبایل در تمامی اپراتورهای کشور(همراه اول، ایرانسل، رایتل) قادر خواهند بود با شماره‌گیری#6*800* مبلغی که در مجموع از حساب آنها توسط این سرویس‌ها برداشت شده را مشاهده کنند. این مسئله  قرار است طی پیامکی سراسری به همه مشترکان اطلاع‌رسانی می‌شود.

همچنین براساس این طرح مشترکان موبایل خواهند توانست پس از فهمیدن مبلغ برداشته شده از حساب‌شان به‌صورت تفکیک‌شده میزان دقیق این برداشت را توسط همین سامانه دریافت کنند. تقریبا اکثریت شرکت‌های ارزش افزوده پیش از این به‌صورت بدون نام و نشان مشخص مشغول برداشت پول از حساب مشترکان موبایل بوده‌اند و برای نخستین‌بار است که به‌صورت رسمی برداشت پول توسط آنها از حساب مردم به‌صورت شفاف و دقیق افشا می‌شود. با افشاشدن مبلغ برداشت‌ها به‌صورت تفکیک‌شده مشترکان قادر خواهند بود 
اقدام به طرح شکایت از شرکت‌های متخلف کنند. تمامی این فرایند هم به‌صورت رایگان صورت خواهد گرفت.
یک منبع آگاه  به همشهری اعلام کرده که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با دسته‌بندی این تخلفات گزارش شده شکایت‌های مطرح شده را پیگیری کرده و شرکت‌های متخلف ارزش افزوده را موظف به بازگرداندن پول به‌حساب مردم خواهد کرد. رقم و ارقام تخلفات سرویس‌های ارزش افزوده به‌حدی هنگفت تخمین زده می‌شود که پیش‌بینی شده با اطلاع‌رسانی عمومی به وسیله پیامک در این رابطه میلیون‌ها نفر اقدام به شکایت در این رابطه خواهند کرد و گزارش‌ها نشان می‌دهد به همین‌خاطر سازمان تنظیم مقررات زیرساخت ویژه‌ فنی را برای مدیریت شکایت‌های گسترده مردم از شرکت‌های متخلف آماده کرده است. حجم پولی که بدون مجوز از حساب مردم توسط شرکت‌های ارزش افزوده برداشت شده به حدی زیاد است که چنین پرونده‌ای در تاریخ ارتباطات موبایل کشور بی‌سابقه به‌حساب می‌آید.

اکثر مردم طعم تلخ قبض‌هایی با رقم نامتعارف یا تمام شدن سریع شارژ خط‌های اعتباری خود را چشیده‌اند. شما هم بدون آنکه بدانید ممکن است عضو چند سرویس ارزش افزوده باشید و هرروز پولی را بابت این سرویس‌ها پرداخت کنید. چند هفته پیش وزیر ارتباطات با توییتی درباره تصمیم برای تعطیلی کامل سرویس‌های ارزش ‌افزوده باعث ولوله‌ای در میان این شرکت‌ها شد. پس از ماه‌ها تلاش برای مبارزه با تخلفات سرویس‌های ارزش افزوده، محمدجواد آذری‌جهرمی اعلام کرد: «شاید وقتش رسیده باشد که به‌زودی «کل سرویس‌های ارزش افزوده» را برای همیشه تعطیل کنیم.» گردش مالی شرکت‌های ارزش افزوده آنقدر زیاد است که اعلام این ماجرا باعث شد تا حملات سختی علیه وزارت ارتباطات و شخص وزیر شکل بگیرد. دیگر کسی نیست که از تخلفات گسترده در سرویس‌های ارزش افزوده مشهور به وس بی‌خبر باشد. در چندین پرونده مختلف تخلفات این سرویس‌ها با پول گرفتن بدون مجوز و به‌نظر اندک از کاربران با رقم‌هایی مثل روزانه ۵۰۰تومان ثابت شده است. این رقم وقتی در طول روزهای‌ ماه و سپس جمعیت مردم مظلوم ضرب می‌شود به سودهای کلان میلیاردی می‌رسد.

تخمین زده می‌شود در چند سال اخیر گردش مالی این شرکت‌ها حداقل ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است. براساس اعلام مقام‌های وزارت ارتباطات تنها در سال ۹۸ تاکنون ۲۶۰۰میلیارد تومان پول توسط شرکت‌های ارزش افزوده از حساب مشترکان موبایل(به‌صورت اضافه شدن در قبض تلفن همراه یا کم شدن از شارژ خط اعتباری) برداشت شده است.
نام و نشان شرکت‌های ارزش افزوده تبدیل به یکی از اسرار مگوی کشور شده است. وزیر ارتباطات به تازگی به صراحت اعلام کرد که هیچ‌کس نام حتی یک شرکت ارزش افزوده را نمی‌شناسد. او در چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران گفت: مگر می‌شود در بازار سالانه ۲۶۰۰میلیارد تومانی شما یک بازیگر این حوزه را نشناسید. ‌ادعا می‌کنند که ۳۰هزار شغل ایجاد کرده‌اند. ‌خب یک شرکت و شغل‌های ایجاد کرده را معرفی کنید.  شرکت‌های متخلف زیادی در این حوزه فعال هستند که دقیقا با انجام ندادن هیچ کاری درآمد‌های هنگفتی به جیب زده‌اند و با همین پول اسپانسر بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی، نهادهای دولتی، فیلم‌های سینمایی و حتی تیم‌های ورزشی شده‌اند. ۷۵ شرکت ارزش افزوده چندی پیش و پس از اعلام وزیر ارتباطات در نامه‌ای دسته‌جمعی به سران قوا خودشان اعلام کردند که «بیش از ۱۰۰میلیارد تومان توسط این شرکت‌ها بابت نظارت محتوایی خدمات به سازمان تبلیغات اسلامی و بیش از ۱۵۰میلیارد تومان برای تولید برنامه‌های تلویزیونی تنها در سال۹۷ پرداخت کرده‌اند.
‌ بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه خدمات خاصی به مشترکان‌شان ارائه نمی‌کنند؛ در بهترین حالت آنها را در یک باشگاه هواداری عضو کرده و در ازای این عضویت در بازه‌های روزانه یا ماهانه هزینه‌ای از او دریافت می‌کنند. در واقع برخلاف نام این سرویس‌ها، هیچ ارزش افزوده‌ای به کاربر عضو شده در این باشگاه‌ها داده نمی‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید