• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 12 آبان 1398
کد مطلب : 86826
+
-

شناسایی محوطه‌های پیش از تاریخ تا اسلام در مسیر آبرسانی آذربایجان غربی

شناسایی محوطه‌های پیش از تاریخ تا اسلام در مسیر آبرسانی آذربایجان غربی

«۲۹ محوطه تاریخی در مسیر طرح پایدار آبرسانی شهرهای نقده، محمدیار، اشنویه و نالوس آذربایجان غربی شناسایی شد که از این تعداد،  محوطه‌هایی وجود دارد که باید در طرح آبرسانی به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد تا با تعیین حریم یا تغییر مسیر کانال آب، دچار آسیب نشوند.»
به‌گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نرگس احمدی، سرپرست هیأت باستان‌شناسی در آذربایجان غربی با اعلام این خبر گفت: به‌دنبال استعلام شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره‌ شناسایی محوطه‌های باستانی موجود در مسیر«طرح پایدار آبرسانی شهرهای نقده، محمدیار، اشنویه و نالوس» با هدف تامین، تصفیه و انتقال آب شهرهای عنوان شده و ۵۹روستا، بررسی باستان‌شناسی این مسیر ۶۲کیلومتری انجام شد.
او با اعلام اینکه بررسی‌های باستان‌شناسی این مسیر در 2سطح، محدوده 1.5کیلومتری و محدوده ۲۰۰متری از هر طرف، انجام شد، گفت: نخست محوطه‌های موجود در محدوده طرح، شناسایی شدند، سپس وضعیت آنها نسبت به مسیر کانال آب، ارزیابی شد.
او با تأکید بر اینکه در بررسی‌های میدانی این مسیر ۶۲کیلومتری، ۲۹محوطه مورد شناسایی قرار گرفت که تقریبا همه آنها به‌جز 2محوطه در فهرست آثار ثبتی شهرستان قرار دارند، بیان می‌کند: توالی فرهنگی محوطه شناسایی شده از دوران پیش از تاریخ تا دوره اسلامی را در بر می‌گیرد. همچنین در محدوده 1.5کیلومتری از هر طرف نیز ۲۲محوطه شناسایی شد که متأسفانه تقریبا در همه آنها تجاوز به عرصه و حریم صورت گرفته است. احمدی با بیان اینکه مسیر کانال‌کشی آب، آسیبی به ۲۲محوطه شناسایی شده وارد نمی‌کند، ادامه می‌دهد: با وجود این در محدوده ۲۰۰متری حریم کانال، 7محوطه وجود دارد که باید در طرح آبرسانی به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گیرند تا با تعیین حریم یا تغییر مسیر کانال آب، این محوطه‌ها دچار آسیب نشوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید