• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 12 آبان 1398
کد مطلب : 86822
+
-

امیدبرای واگذاری شستا

امیدبرای واگذاری شستا

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بار دیگر بر اجرای دستور رئیس‌جمهور برای واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) تأکید کرد و گفت: دیدگاه عمومی دولت و شخص رئیس‌جمهور به سمت واگذاری‌هاست. در این زمینه سازمان تامین اجتماعی و شستا تکلیف جدی دارند و باید به این سمت حرکت کنند.به گفته او، واگذاری شستا و زیرمجموعه‌هایش در بورس به شفاف‌سازی‌ کمک شایانی می‌کند.

سخنان محمد شریعتمداری، امیدواری‌ها را نسبت به واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه شستا و خود شستا افزایش می‌دهد. شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نام شستا شناخته می‌شود یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های اقتصادی ایران است که ساختاری شبه دولتی دارد. نزدیک به 3سال است که بحث واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ بزرگ مطرح است و گفته می‌شود؛ ارزش دارایی‌های این هلدینگ بزرگ دست‌کم چند درصد از سهام موجود در بورس را تشکیل می‌دهد. این شرکت بزرگ هم‌اکنون 10درصد از تولید فولاد خام، 34درصد تولید سیمان، 47درصد از تولید مس نورد و اکستروژن و بخشی از تولیدات محصولات ساختمانی را در ایران در اختیار دارد.
مطابق آنچه قبلا اعلام شده قرار است به غیراز شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت، سهام خود شستا نیز مستقلا در بورس عرضه شود. عرضه سهام این شرکت از این جهت در بورس اهمیت دارد که گامی برای شفاف‌سازی‌ و خصوصی‌سازی‌ در یکی از بزرگ‌ترین نهاد‌های شبه دولتی ایران است.

پیش‌بینی می‌شود حجم سهام قابل واگذاری شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به 10هزار میلیارد تومان برسد. این شرکت از اول امسال تاکنون سهام برخی از شرکت‌های خود را در بورس فروخته، اما به‌نظر می‌رسد هنوز سرعت واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت که گفته می‌شود 175شرکت قابل واگذاری دارد چندان افزایش نیافته است، با این حال پیگیری وزیر کار برای عمل به وعده‌هایی که قبلا داده شده در خور ستایش است و امید می‌رود با پیگیری‌های محمد شریعتمداری، هرچه سریع‌تر بقیه شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت نیز از طریق بورس واگذار شود و در نهایت با عرضه سهام شستا، گام اصلی برای خصوصی‌سازی‌ و شفاف‌سازی‌ این شرکت برداشته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید