• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 12 آبان 1398
کد مطلب : 86821
+
-

جزئیات پرداخت وام به خانه‌های قدیمی اعلام شد

جزئیات پرداخت وام به خانه‌های قدیمی اعلام شد

 مدیرعامل بانک‌مسکن جزئیات پرداخت تسهیلات مسکن به ساختمان‌های تا ۲۵ و ۳۰سال قدمت را از محل اوراق حق تقدم در حالت انفرادی و زوجین در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت اعلام کرد. به گفته ابوالقاسم رحیمی‌انارکی، برای ساختمان‌های تا ۲۵سال و ۳۰سال سن، به متقاضیان، تسهیلاتی، با سقف پایین‌تر از سقف معمول، ارائه می‌شود.
او توضیح داد: بانک مسکن پیش‌تر، تسهیلات خود را به واحدهای تا ۲۰سال ساخت پرداخت می‌کرد. این تسهیلات همچنان از محل اوراق حق تقدم در حالت انفرادی و زوجین با رقم حداکثری برای آن واحدها پرداخت می‌شود. او اعلام کرد: با هدف خانه‌دار کردن اقشار متوسط و پایین بانک‌مسکن، تدبیر جدیدی را درنظر گرفته است و آن هم تخصیص تسهیلات به متقاضیان هدف به خانه‌های با قدمت تا ۲۵سال و ۳۰سال قدمت است که البته رقم تسهیلات فوق، از رقمی که به واحدهای تا ۲۰سال ساخت پرداخت می‌شود، کمتر است.
مدیرعامل بانک مسکن درباره جزئیات این طرح گفت: سقف تسهیلات اعطایی از محل اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در شهر تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت و سایر مناطق برای واحدهای حداکثر تا ۲۵سال قدمت در تسهیلات انفرادی به‌ترتیب۶۰ و۵۰ ،۴۰میلیون تومان و در تسهیلات زوجین ۱۰۰و۸۰ ،۶۰میلیون تومان است.
به‌گفته او، در املاک با قدمت بیش از ۲۵سال ساخت و تا سقف ۳۰سال، سقف تسهیلات در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت در تسهیلات انفرادی به‌ترتیب ۴۵و۴۰ ،۳۵میلیون تومان و در تسهیلات زوجین به‌ترتیب ۸۰ و۷۰ ،۵۰میلیون تومان تعیین شده است.
رحیمی‌انارکی توضیح داد: پرداخت تسهیلات بدون سپرده به استفاده‌کنندگان از سقف تسهیلات اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تسهیلات انفرادی ۱۰میلیون تومان و در تسهیلات زوجین تا مبلغ ۲۰میلیون تومان است. تسهیلات بدون‌سپرده نیز صرفا درصورت استفاده از سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم امکان‌پذیر است و درصورت استفاده از سقف تسهیلات کمتر اعطای تسهیلات بدون سپرده امکان‌پذیر نیست. او با اشاره به اینکه در املاک بیش از ۲۵سال ساخت نیز که تسهیلات کمتری تخصیص می‌یابد پرداخت ۱۰ و ۲۰میلیون تومان تسهیلات بدون‌سپرده امکان‌پذیر نیست.

شرط‌های افزایش مبلغ وام مسکن
کاهش قدرت خریداران مسکن در اثر تورم و رشد قیمت در یک سال اخیر باعث شده تا دوباره درخواست افزایش وام مسکن مطرح شود، اما بانک مرکزی می‌گوید: وام مسکن به شرطی افزایش می‌یابد که ثبات قیمت در بازار مسکن برهم نخورد و این وام باعث تقویت قدرت خرید متقاضیان واقعی شوند. همزمان بانک مسکن هم جزئیات وام به خانه‌های قدیمی را اعلام کرد؛ حال باید دید اثر این سیاست جدید بر بازار چه خواهد بود. به گزارش همشهری، جعفر مهدی‌زاده، مدیر اداره بررسی‌ها‌ و سیاست‌های اقتصادی بانک‌ مرکزی با یادآوری اینکه توان اقتصادی خانوارها خیلی کم شده افزود: سیاست‌های اعتباری بخش مسکن می‌تواند به افزایش توان اقتصادی خانوار کمک کند ولی برای افزایش دوباره مبلغ وام مسکن باید به اطمینان خاطر از برقراری ثبات در بازار مسکن برسیم. او با بیان اینکه بانک مرکزی به‌دنبال ایجاد رونق غیرتورمی در بازار مسکن است، اعلام کرد: سیاست‌های اعتباری حوزه مسکن نباید به‌گونه‌ای اعمال شود که زمینه‌ساز افزایش مجدد قیمت مسکن باشد، اگر بازار به‌سمت ثبات برود و این ثبات برای بانک مرکزی محرز شود، سیاست تقویت قدرت خرید خانوار متناسب با شرایط بازار تنظیم و اجرا خواهد گردید. به گفته مهدی‌زاده، با وجود کاهش نسبی قیمت مسکن در ماه‌های اخیر کماکان حاشیه سود مناسبی برای سازندگان مسکن وجود دارد و با توجه به افزایش تدریجی سطح تقاضا، این امیدواری وجود دارد که شاهد افزایش ساخت‌وساز مسکن و تقویت رشد اقتصادی کشور از این محل باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید