• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 12 آبان 1398
کد مطلب : 86820
+
-

ادغام پژوی فرانسه با کرایسلرآمریکا، تولید خودرو در ایران را به کدام‌سو می‌برد؟

آینده فرانسوی‌ها در جاده‌مخصوص

کارشناسانی که با همشهری گفت‌و‌گو کرده‌اند می‌گویند‌: ادغام پژو- سیتروئن با فیات- کرایسلر، در کوتاه‌مدت تأثیری در تولید خودروهای فرانسوی در ایران نخواهد داشت

آینده فرانسوی‌ها در جاده‌مخصوص

 پس از سال‌ها مذاکرات فشرده، 2هلدینگ بزرگ خودروسازی جهان یعنی‌ پژو-سیتروئن و فیات–کرایسلر، تا هفته آینده در هم ادغام می‌شوند. آیا شرکت آمریکایی کرایسلر که بخشی از فرایند این ادغام بزرگ در صنعت خودروی جهان است، مانع از ادامه همکاری ایران خودرو با پژو خواهد شد؟
به گزارش همشهری، پژو-سیتروئن و فیات-کرایسلر هفته گذشته اعلام کردند با هدف تامین منابع بیشتر، برای مقابله با تبعات رشد تعرفه‌های تجاری و توسعه تولید خودروهای سازگارتر با محیط‌زیست، در یکدیگر ادغام می‌شوند.
 براساس توافق حاصل‌شده، هر یک از 2 هلدینگ پژو-سیتروئن و فیات-کرایسلر نیمی از سهام شرکت جدید را در اختیار خواهد داشت. سهام این شرکت همزمان در بورس‌های نیویورک آمریکا، پاریس و میلان ایتالیا عرضه خواهد شد. پیش از این دو شرکت پژو و سیتروئن که هر دو فرانسوی بودند، دریکدیگر ادغام شده و روند همکاری شرکت جدید با شرکت‌های ایرانی با توجه به آنکه هر دو شرکت ملیت فرانسوی داشتند، ادامه یافته بود اما جنس ادغام فیات با کرایسلر متفاوت بود؛ زیرا فیات ایتالیایی و کرایسلر آمریکایی بود. همین موضوع موجب شد تا بعد از برجام، مذاکرات با شرکت ایتالیایی فیات برای همکاری‌‌ با خودرو‌ساز‌های ایرانی به‌دلیل اعمال نفوذ آمریکایی‌ها با شکست مواجه شود. به گفته منابع آگاه، اصلی‌ترین عامل شکست مذاکرات برای همکاری فیات با ایران بعد از امضای برجام، نفوذ آمریکایی‌ها در اتحاد تجاری فیات و کرایسلر بود که در نهایت مسیر حضور ایتالیایی‌ها در بازار ایران را مسدود کرد و بازار ایران همچنان در انحصار فرانسوی‌ها باقی ماند. در شرایطی که قرار است 2شرکت پژو- سیتروئن با فیات‌-کرایسلر ادغام شوند، این پرسش مطرح است که آیا این ادغام تولید خودروهای پژو در ایران را تحت‌تأثیر نفوذ آمریکایی‌ها در شرکت جدید متوقف خواهد کرد؟

شرایط بدتر نخواهد شد
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش که با توجه به آمریکایی‌بودن کرایسلر، آیا امکان قطع رابطه ایران خودرو با پژو وجود دارد؟ گفت: پژو همین حالا هم بعد از تحریم‌ها ارتباطش را با ایران به‌طور کامل قطع کرده و دیگر قطعات مورد نیاز خودرو‌ها را تامین نمی‌کند. او توضیح داد: انتقال مالکیت و ادغام با شرکای دیگر ازجمله آمریکایی، خیلی در روند تولیدات ایران خودرو و بحث استفاده از مالکیت معنوی و حق استفاده از برند تأثیر نخواهد داشت، زیرا قطع همکاری پژو با ایران هم تحت‌تأثیر وجود روابط تجاری این شرکت با شرکای آمریکایی بود. او توضیح داد: پژو بدون حل مشکلات سیاسی ایران و آمریکا، امکان ادامه همکاری با ایران را نداشت؛ بنابراین نمی‌تواند اتفاقی بدتر از شرایط فعلی رخ دهد و شرایط سخت‌تر از حال حاضر نخواهد شد. او افزود: این موضوع حتی شاید سبب خیر شود و به قطع وابستگی ایران خودرو از شرکت‌هایی نظیر پژو منجر شود. زیرا بالاخره موجب خواهد شد ایران‌خودرو دستی روی زانو‌های خودش بگذارد و بلند شود و از وابستگی به شرکت‌هایی نظیر پژو دست بردارد.

ادغام تأثیری نخواهد داشت
جمشید ایمانی، از مدیران نام‌آشنا و باسابقه صنعت خودرو هم در پاسخ به این پرسش که آیا ادغام پژو- سیتروئن با فیات- کرایسلر برای ایران‌خودرو دردسرساز خواهد بود؟ گفت: باید دید ادغام چگونه انجام می‌شود، با این حال، موضوع ادغام در ایران با آنچه در کشور‌های اروپایی اتفاق می‌افتد، متفاوت است. او افزود: در ادغام‌هایی که قبلا در صنعت خودروی جهان اتفاق افتاده، شخصیت حقوقی شرکت‌ها از بین نرفته و شرکت‌ها با همان شخصیت حقوقی قبلی به‌کار خود ادامه داده‌اند. او توضیح داد: معمولا در اروپا و آمریکا شرکت‌های قبلی بعد از ادغام از بین نمی‌روند و برند، کارخانه و حتی دفاتر قانونی شرکت قبلی باقی می‌ماند، در واقع شرکت‌ها در جریان ادغام، عمدتا سهام یکدیگر را مبادله می‌کنند و در سهم بازار یکدیگر شریک می‌شوند و این نوع ادغام با مفهومی که ما در ایران با آن آشنا هستیم که براساس آن ادغام‌‌پذیر باقی می‌ماند و ادغام‌شونده حذف می‌شود، متفاوت است. ایمانی با بیان اینکه در جریان این ادغام شخصیت‌های حقوقی باقی می‌ماند، تأکیدکرد: در گذشته نیز ادغام‌هایی که انجام شده مثل رنو- نیسان و پژو–سیتروئن به‌معنای از بین رفتن شخصیت حقوقی تولید‌کننده نبوده. به‌طور مثال، بعد از ادغام پژو-سیتروئن شرکت سیتروئن به‌صورت مستقل با سایپا کاشان همکاری کرد و پژو مستقلا با ایران‌خودرو به همکاری‌هایش ادامه داد. بنابر‌این، این ادغام از جنبه تولیدات ایران‌خودرو با برند پژو مشکلی به‌وجود نخواهد آورد. او در پاسخ به این پرسش که آیا حضور شرکت آمریکایی کرایسلر می‌تواند به قطع همکاری ایران‌خودرو و پژو منجر شود، گفت: آمریکایی‌ها هرجا که در توانشان باشد و بتوانند اعمال نظر کنند، از ادامه همکاری با ایران جلو‌گیری می‌کنند و این موضوع دیگر ربطی به مسائل قانونی و مسائل مالی مربوط به ادغام ندارد. او افزود: همان زمان که بحث همکاری با فیات ایتالیا مطرح بود، اصلی‌ترین عاملی که به جلوگیری از همکاری‌ها منجر شد، بحث حضور آمریکایی‌ها در این شرکت بود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید