• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 12 آبان 1398
کد مطلب : 86809
+
-

نمای جدید دیوار لانه جاسوسی

پس از 40 سال از تسخیر لانه جاسوسی، دیوارنگاره های این ساختمان به روز شد

مقاومت
نمای جدید دیوار لانه جاسوسی


40سال پس از تسخیر لانه جاسوسی، دیواره‌های سفارت سابق آمریکا در خیابان طالقانی تهران شکل و شمایل جدیدی به‌خود گرفته است. در آستانه 13آبان، روز دانش‌آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، طراحی جدید دیوارنگاره‌های محل سابق سفارت آمریکا روز شنبه با حضور سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه رونمایی شد. در طرح‌های جدید دیوارنگاره‌ها 3موضوع « افول آمریکا و غرب»، «جنایات آمریکا در جهان» و «جنایت آمریکا در ایران» مورد توجه قرار گرفته است. مهرماه سال گذشته سازمان بسیج دانشجویی، طی فراخوانی از طراحان و هنرمندان برای طراحی دیوارنگاره‌های لانه جاسوسی سابق آمریکا دعوت کرده بود.
به گزارش همشهری، طبق اعلام دبیرخانه این فراخوان، محورهای این طرح‌های حقوق بشر آمریکایی، معامله قرن، سرانجام سازش و سبک زندگی آمریکایی عنوان شده بود. در تبلیغات اولیه اگرچه اعلام شده بود؛ «طرح‌های برگزیده با ذکر نام طراح بر دیوارهای سفارت سابق آمریکا در ایران نقش خواهد بست»، اما در رونمایی، نام طراحان آثار دیده نمی‌شود. دیواری که بسیج دانشجویی از آن با عنوان سیاسی‌ترین دیوار جهان یاد کرده بود. استفاده از نمادهای مرگ و فراماسونری و مجسمه آزادی با تلفیقی از رنگ‌های آبی و قرمز و نقش‌های پرچم ایالات متحده سعی در القای مضامین ضدامپریالیستی این آثار داشته‌اند. انهدام پهپادهای آمریکایی به‌عنوان بخشی از پیروزی‌های نظامی جمهوری اسلامی به‌صورت گرافیک درآمده‌اند و حتی نمادی از ضربه سر بازیکن ایرانی که منجر به برد فوتبال ایران مقابل آمریکا شد نیز در این تصاویر گنجانده شده‌اند. یکی از دیوارنگاره های لانه جاسوسی، تصویری از بیلبوردهای معروف سال 92 است، بیلبوردی که در سال 92 به عنوان صداقت آمریکایی در شهر دیده می شد و در آن زمان جنجال زیادی آفرید و گفته می شد دیپلماسی را هدف گرفته است.
این بیلبوردها که توسط موسسه رسانه ای اوج طراحی شده بود دو شخص را نشان می دهد که سر میز مذاکره نشسته اند و مذاکره‌کننده آمریکایی با کت پارچه ای، اما شلوار نظامی، اسلحه ای را از زیر میز به طرف مقابل نشانه رفته است. در این بیلبوردها طرف ایرانی، با ریش پروفسوری -محمد جواد ظریف در آن زمان با چنین هیبتی در مذاکرات حاضر می شد- نشان داده شده بود.




سرآغاز افول آمریکا، شعار مراسم 13آبان امسال
قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور در تشریح برنامه‌های راهپیمایی۱۳ آبان با بیان اینکه دشمنی آمریکا با ایران، ماهوی و محتوایی است و آنها با اصل جمهوری اسلامی که استکبار ستیز است مشکل دارند، گفت: درواقع دشمنی آنها با ایران اسلامی، راهبردی است نه تاکتیکی. راهپیمایی ۱۳آبان امسال با شعار«استکبار ستیزی و مقاومت اسلامی، سرآغاز افول و فروپاشی آمریکا» برگزار می‌شود. وی ادامه داد: راهپیمایی ۱۳ آبان‌ماه در هزار شهر و شهرستان کشور برگزار می‌شود. لطفی با بیان اینکه ۱۵۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار رسانه‌های خارجی مراسم ۱۳ آبان‌ماه را پوشش خبری می‌دهند، خاطرنشان کرد: ۲۵۰۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار رسانه‌های داخلی نیز این راهپیمایی را در سراسر کشور پوشش خبری می‌دهند. سخنران راهپیمایی ۱۳ آبان‌ماه در تهران، امیرسرلشگر موسوی، فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران است. در تهران مسیرهای 13گانه‌ای برای راهپیمایی درنظر گرفته شده است. این راهپیمایی در 40نقطه استان تهران برگزار می‌شود.





مکث
ما فقط به موشک تکیه نداریم


فرمانده کل سپاه در مراسم رونمایی از این دیوارنگاره‌ها با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا در فرسایش قدرت قرار گرفته، گفت: ما فقط به موشک‌ها تکیه نداریم، هرچند به اندازه کافی و بیش از حد نیاز آنها را ذخیره کرده‌ایم و هدف‌مان هم مشخص است و نیروهای‌مان هم کاملا آماده هستند. به گزارش فارس، سردار حسین سلامی همچنین با اشاره به نقش مستقیم یا با واسطه آمریکا در تمام جنگ‌های بزرگ جهان و جنگ‌های 40سال گذشته جهان اسلام افزود: در طول حیات آمریکا بیش از 8.5میلیون کشته حاصل مداخلات آمریکا در شرق و غرب عالم است که از جنگ مکزیک گرفته تا جنگ در خاور دور و جنگ‌های جهانی اول و دوم. درحالی‌که آمریکا بزرگ‌ترین صادرکننده سلاح در جهان و اصلی‌ترین طرف در جنگ‌های کوچک و بزرگ است، اما روی کاغذ و در گفته‌های مقامات آمریکایی از امن شدن جهان سخن می‌گویند. سرلشکر سلامی تأکید کرد: سال‌هاست که آمریکایی‌ها نمی‌توانند بین هزینه اقداماتشان و دستاوردهای آن حتی در حوزه اقتصادی موازنه برقرار کنند. آنها در مارپیچ تنزل قرار گرفته‌اند و دهه‌ها و سال‌هاست که جهان شاهد ثبت پیروزی سیاسی برای آنها نیست. او با بیان اینکه مقاومت امروز سیال و در حال حرکت است و مرزهای خود را گسترش می‌دهد، خاطرنشان کرد: امروز قدرت تولید مخاطرات ناشناخته علیه آمریکایی‌ها بالا رفته است و آمریکا دیگر نمی‌تواند فقط یک طرفه به دیگران هزینه تحمیل کند که این به فلسفه سیاسی آمریکا و نبود عقل سیاسی در آنها بر‌می‌گردد. در افغانستان گروه‌های تروریستی را به‌وجود آوردند، اما مجبور شدند با آنها مقابله کنند. سرکرده داعش را خود پرورش دادند و مجبور شدند آن را نابود کنند. این نیست که آنها قدرتمند نباشند، آنها تفکر و منطق به حرکت درآوردن قدرت را ندارند و به همین دلیل قدرت علیه آنها می‌شود.
فرمانده کل سپاه با تأکید بر اینکه آمریکا باید بازنگری و بازتعریفی در فلسفه سیاسی خود به عمل آورد، افزود: جهان بسیار بزرگ‌تر از آمریکا شده است و آمریکا دیگر در هیچ‌چیزی نخستین نیست و اولین‌ها را از دست داده است. قدرت، سیاست، منطق و جغرافیا توزیع شده است و جهان امروز دیگر جهان سلسله مراتبی از قدرت نیست که در رأس آن یک دولت حکمرانی کند.
سرلشکر سلامی با بیان اینکه ملت ایران امروز در زیباترین و طلایی‌ترین دوران حیات خود ظرف صدها سال گذشته است، خاطرنشان کرد: ایران به هیچ نقطه‌ای از جهان چشمداشت ندارد، اما قلمرو قدرتش را تا آنجا گسترش می‌دهد که دشمن هر مبدأیی را برای اقدام خود قرار دهد، آن مبدأ را نابود خواهد کرد و باید آنقدر میدان قدرتمان را گسترش دهیم تا هر نقطه‌ای که دشمن بخواهد اقدامی انجام دهد آن نقطه را نابود کنیم.

ظهور قدرت جدیدی به نام ایران
فرمانده کل سپاه با تأکید بر اینکه توانمندی فنی را داریم و این رشد را همه دیده‌اند، اظهار داشت: هم صاحب قدرتیم و هم اراده اعمال این قدرت را در اختیار داشته و هم ظرفیت تحمل هر منازعه‌ای را داریم. همه دیدند که اقتصاد این جامعه در اثر تحریم‌های جهانی نه‌تنها فرو نپاشید، بلکه جان گرفت. وی افزود: امروز با حیات مجددی از یک قدرت اقتصادی در حال ظهور که متکی به نفت و قدرت‌های بزرگ نیست مواجهیم که این شاکله جدید ایران بزرگ است و می‌توان به آن افتخار کرد. قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی ما به هم پیوند خورده است و ما امروز می‌توانیم از ظهور یک قدرت جدید در جهان به نام ایران یاد کنیم با شاخص‌های ظاهری که برای قدرت تعریف می‌کنند.





این خبر را به اشتراک بگذارید