• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 12 آبان 1398
کد مطلب : 86778
+
-

تهران میزبان دیپلماسی شهری

چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران برگزار شد

تهران میزبان دیپلماسی شهری

مجید جباری- محمد سرابی _ خبر‌نگار

تهران دیروز، میزبان یکی از بزرگ‌ترین همایش‌های بین‌المللی شهری طی سال‌های اخیر بود. همزمان با بزرگداشت 31اکتبر، روز جهانی شهرها، چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران با پیام دبیرکل سازمان ملل متحد و با حضور جمع زیادی از مسئولان کشوری، شهری، مدیران، متخصصان و صاحب‌نظران شهری از خارج و داخل کشور در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد. «شهر هوشمند و خلاق انسان‌محور»، «تاب‌آوری، زیست‌پذیری و توسعه پایدار شهری»، «مشارکت شهروندان و توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر»، و «توسعه زیرساخت‌ها، حمل‌ونقل عمومی و خدمات شهری» ازجمله محورهای مهم این همایش بین‌المللی بود. تهران حالا برای چهارمین سال است که به مرکز دیپلماسی شهری منطقه تبدیل شده است و کشورهای مختلف منطقه‌ای پروژه‌ها و تجربه‌های برتر شهری خود را در آن به اشتراک می‌گذارند. به‌گفته غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، دبیرخانه چهارمین دوره جایزه خشت طلایی تهران در 2بخش داخلی و بین‌المللی و در ٧محور اصلی اقدام به جذب پروژه‌ها و تجربیات شهری کرده و در این میان، پروژه‌های ارسالی از حوزه‌های معماری، شهرسازی، میراث‌فرهنگی و بازآفرینی شهری سهم بیشتری را به‌خود اختصاص داده‌اند؛ ضمن اینکه در این دوره ١٩٧پروژه داخلی از 24شهر و ٣٢٢پروژه خارجی از ٢٠٧شهر دنیا حضور داشتند.



فرصتی برای بروز خلاقیت‌ها
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که دیروز میهمان ویژه این جایزه جهانی بود، به ملزومات هوشمند‌سازی‌ شهرها و نقش آن بر خدمت‌رسانی به شهروندان اشاره کرد و گفت: «جایزه جهانی خشت طلایی تهران به بروز خلاقیت‌ها و ارائه مهارت‌ها در شهرها کمک می‌کند. من 2 روز قبل در همایش شهر هوشمند دوبی حضور داشتم و صحبت‌هایم را با یک جمله از شکسپیر با این مفهوم که «شهر چیزی جز مردم نیست» آغاز کردم. این نکته‌ای است که باید به آن توجه کنیم و اساس تغییرات و برنامه‌ریزی‌های خود را بر این مبنا قرار دهیم. در این صورت است که بسیاری از موضوعات قابل حل خواهد بود.»
محمدجواد آذری‌جهرمی ادامه داد: «مردم مالیات می‌پردازند تا خدمات خوب دریافت کنند نه برای اینکه برای آنها پروژه اجرا کنیم. اگر قرار بر اجرای پروژه‌ای باشد باید هدفمان را بهبود زندگی مردم قرار دهیم.»
وزیر ارتباطات با بیان اینکه تا سال2050، 85درصد از جمعیت مردم کشور شهرنشین خواهند شد، تصریح کرد: «به‌دنبال این موضوع، به‌طور حتم مشکلات شهرنشینی ازجمله حمل‌ونقل، ترافیک، آلودگی‌ها، دفع پسماند و مشکلات زیست‌محیطی بیشتر خواهد شد و مردم شهرنشین و کلانشهرها با این موضوعات دست و پنجه نرم می‌کنند. وقتی به مشکلات برمی‌خوریم عده‌ای می‌گویند این معضلات با ITC حل می‌شود.»
جهرمی با تأکید بر این نکته که هوشمندسازی شهرها برای یک عده از مسئولان به یک دکور و شعار تبدیل شده است، اضافه کرد: «عده‌ای از مسئولان گمان می‌کنند درحالی‌که شهرشان هیچ مشکلی هم ندارد باید هوشمند شود و این موضوع به شعار تبدیل شده است. اگرچه بدون هوشمندسازی برخی از شهرها ازجمله تبریز، تهران، شیراز و مشهد امکان اداره کردن این شهرها وجود ندارد. شهرداری تهران نیز باید با استفاده از کلان‌داده‌ها، شهر را مدیریت کند و اگر این اتفاق نیفتد، نمی‌تواند برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.»
او با بیان اینکه شهرداری با استفاده از داده‌ها می‌تواند در بحث‌های ترافیکی ازجمله اصلاح، ایجاد محدودیت‌ها یا بهبود وضعیت ترافیک ورود کند، گفت: «اگر شهرداری داده‌ای درباره میزان آلودگی تولیدشده نداشته باشد، این موضوع شهرداری را در مدیریت با مشکل مواجه می‌کند. هم‌اکنون ابزارهای لازم وجود دارند تا بتوان این اطلاعات را پیاده‌سازی کرد.»
وزیر ارتباطات در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه در نهایت خروجی همه تصمیم‌گیری‌ها و اجرای پروژه‌ها باید برای بهبود زندگی مردم باشد، تصریح کرد: «وقتی پروژه‌ای را اجرا می‌کنیم نباید مالیات مردم، وقت خودمان و انرژی شهرها هدر رود؛ بنابراین هوشمندسازی شهرها می‌تواند زمینه مناسبی برای حضورشرکت‌های خلاق و فناور باشد. این رویکرد هم‌اکنون در شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفته است و سایر شهرداری‌ها نیز باید به این سمت حرکت کنند. البته این اتفاق نباید همانند وجود شرکت‌های ارزش‌افزوده باشد که به‌نوعی ابزار سرمایه‌داری محسوب می‌شود. اقدامات این شرکت‌ها باید در راستای بهبود زندگی مردم باشد نه اینکه دستشان را در جیب مردم کنند.»جهرمی در پایان با تأکید بر ضرورت به اشتراک‌گذاری خلاقیت‌ها در حوزه شهری به لزوم توجه به نقش هوشمندسازی بر خدمات‌دهی به مردم اشاره کرد و گفت: «در این نوع خدمات‌دهی باید مدل رقابت، آزادسازی داده‌ها و شرکت دادن شرکت‌های خلاق مشخص باشد. اگر قرار باشد کارتل‌های اقتصادی این موارد را در اختیار داشته باشند که وضعیت مشخص است. جایزه جهانی خشت طلایی تهران به این سمت حرکت می‌کند و مسابقه‌ای است تا به بروز خلاقیت‌ها و ارائه مهارت‌ها بپردازد. در راستای اجرای این برنامه، خدمات‌دهی بهتر به مردم تقویت می‌شود و کلانشهرها می‌توانند متناسب با فرهنگ، ظرفیت و مشکلات خود از شیوه‌های هوشمندسازی برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان استفاده کنند.» گفتنی است که جایزه بزرگ خشت طلایی تهران، دیروز صبح با برگزاری 2نشست تخصصی با عنوان «شهرهای هوشمند» و به دبیری محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و با حضور ایرج شهین‌‌باهر شهردار تبریز، یوکسل اییلماز شهردار بالیکسیر ترکیه، بهاره آروین رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران، محمت دومان دبیرکلUCLG  و مریم جوان‌شهرکی نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد در ایران برگزار شد. نشست دوم نیز با موضوع «شهرهای تاب‌آور و زیست‌پذیر برای همه» با سخنرانی محمدرضا جوادی‌یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد. مهدی جمالی‌نژاد معاون وزیر و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور، علی گئور رئیس دانشگاه غازینتپ و نماینده رئیس مجمع شهرداران آسیایی، محمت آکدوغان نماینده برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران، علی عبدالرئوف معاون انجمن بین‌المللی طراحان و برنامه‌ریزان شهری و منطقه‌ای و همچنین محمدسعید رئیس سازمان شهرهای منطقه غرب آسیا و خاورمیانه از سخنرانان این نشست تخصصی بودند. آنچه در زیر می‌خوانید، سخنان مسئولان و کارشناسان حاضر در نشست‌های تخصصی  و مراسم جایزه جهانی خشت طلایی تهران است:

استفاده از ظرفیت‌های تهران  به نفع ارتقای کیفیت زندگی

شهردار تهران در این مراسم با بیان سابقه جایزه جهانی خشت طلایی گفت: در سال‌های 93، 94و 95این جایزه برگزار شده بود و اکنون با حضور 900پروژه در آن و جلب همکاری نهادهای بین‌المللی اعتبار مضاعفی کسب کرده است.
پیروز حناچی با اشاره به دوره نخست برگزاری این جایزه گفت: در دوره اول این جایزه به تعداد کمتری از شرکت‌کننده‌ها داده شد و در دوره دوم از 230طرح پیشنهادی 24طرح انتخاب شد اما به‌عنوان مثال یکی از این طرح‌ها در شهر ملبورن باعث کاهش 4درجه از دمای شهر شد. در دوره سوم این جایزه با حضور 164پروژه داخلی و 255طرح خارجی همراه بود که ابعاد آن از بعلبک لبنان با طرح درباره محور معماری تا مرکز تاریخی شهر رشد را در بر می‌گرفت. شهردار تهران اضافه کرد: تجربه قبلی این جوایز و دوره کنونی فرصتی برای افزایش سطح کیفی زندگی در شهر و همچنین ارج نهادن به تلاش‌های همکاران ما در جهان است.او با اشاره به اینکه کلانشهرهای دنیا مشکلات مشابه دارند تصریح کرد: تمرکز شهرنشینی باعث ایجاد آلودگی هوا و ترافیک، به‌عنوان دو مشکل مرتبط با هم شده که تغییرات آب و هوایی و جزایر گرمایی را ایجاد می‌کند. جز این، موضوعاتی نظیر اسکان غیررسمی، حاشیه‌نشینی، فقر، مشکلات آب و فاضلاب، استفاده از سوخت‌های فسیلی و صدها مشکل مشابه همه به یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند.
شهردار تهران با شرح رشد سریع پایتخت گفت: تا دهه 30، 70درصد جمعیت ایران روستایی و 30درصد شهری بودند که این نسبت اکنون برعکس شده است. در این مدت، تعداد کلانشهرها از یک به بیش از 15شهر که همه نزدیک یک میلیون نفر جمعیت دارند افزایش یافته است. حناچی با اشاره به ویژگی‌های تهران بیان کرد: ارتفاعات شمال شهر در محدوده توچال اکنون دمای 17درجه زیر صفر دارند در عین حال در جنوب شهر مناطقی با آب و هوای گرمسیری داریم. شهری که بیش از 200سال قبل به‌عنوان پایتخت انتخاب شد، ظرفیت‌های بسیاری دارد که در طول تاریخ 400ساله آن خود را نشان داده است و اکنون باید از این ظرفیت‌ها به نفع ارتقای کیفیت زندگی استفاده کنیم.

تهران شهری برای همه با دیپلماسی مؤثر 
محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران


همه ما در کلانشهر تهران گرد هم آمده‌ایم تا با تأکید بر فراگیری زیست‌پذیری و تاب‌آوری شهر، الگوی فردای تهران را رقم بزنیم. اساس آنچه به آن اشاره می‌کنم تأکید بر دیپلماسی مؤثر شهری و ساخت زمینه‌های لازم برای گفت‌وگو و استفاده از ظرفیت‌ها و تجربه‌های دنیا در زمینه توسعه اجتماعی و فرهنگی شهرهاست. شهروند یکی از مهم‌ترین ارکان کلانشهر تهران است. تهران همواره بر امر فرهنگی و اجتماعی تکیه کرده و امروز بیش از هر زمان دیگر سایرین هم بر ضرورت پررنگ شدن فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تهران پی برده‌اند. تهران زیست‌پذیر برای همه، شهری است که شهروندانش در نظارت آن نقش کلیدی دارند؛ طرح‌های مشارکتی را تمام اقشار می‌سازند و امروز بدون درنظر گرفتن شرایط زنان، کودکان و سالمندان نمی‌توان به رؤیای تهرانی برای همه رسید. براین اساس، در حوزه اجتماعی و فرهنگی تلاش داشتیم این سهم را برآورده کنیم. ذینفعان شهری را پای میز تصمیم‌سازی آورده و نمایندگان کسب‌وکارهای موتوری، فروشندگان مترو، کودکان، سالمندان، مردم محلی، کودکان کار، مدیران محلات، شهرداران نواحی و دیگران را به اتاق‌های تصمیم‌گیری دعوت کرده‌ایم تا سیاست‌ها و برنامه‌های اخذشده ماحصل حضور تمام آنها و نتیجه اقدامات خودشان باشد؛ اینها دیپلماسی درونی ماست؛ اما در حوزه دیپلماسی بیرونی بر گفت‌و‌گو و تبادل با دیگر کلانشهرهای بزرگ دنیا تأکید داریم.

شهر هوشمند و افزایش کیفیت زندگی شهروندان
ایرج شهین باهر، شهردار تبریز

رشد سریع جمعیت شهری چالش‌های زیادی را در برنامه‌ریزی‌های دولت ایجاد کرده است.  مدیریت یکپارچه شهری، اشتغال، بزهکاری، فقر، آلودگی هوا، ترافیک، مدیریت انرژی و کمبود منابع از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های پیش روی شهرهای جهان به‌حساب می‌آیند.تکنولوژی به شهر هوشمند اجازه می‌دهد تا مقامات یک شهر با جامعه در زیرساخت‌های شهری و نظارت بر آنچه اتفاق می‌افتد و آنچه در حال تحول است، تعامل مستقیم پیدا کند. همچنین، مدیریت هوشمند شهری، انرژی هوشمند، ساختمان هوشمند، حمل‌ونقل هوشمند، زیرساخت هوشمند، سلامت و مراقبت‌های بهداشتی هوشمند و شهروند هوشمند از مهم‌ترین مولفه‌های یک شهر هوشمند به شمار می‌آیند.ضمن اینکه معیارها و زیرساخت‌های ایجاد شهر هوشمند در 3عامل « فناوری اطلاعات»، «عوامل نهادی» و «عوامل انسانی» خلاصه می‌شود.

حال شهرها را طبیبان می‌توانند خوب کنند 
محمد جمالی‌نژاد، معاون وزیر کشور

شهرها امروز بیشتر از مدیران شهری به طبیبان شهری نیاز دارند. همیشه گفته شده است که اندیشه پایه و اساس زندگی انسان است و این موهبت الهی درک هستی را برای انسان فراهم می‌کند. همه‌‌چیز حاصل یک اندیشه است به‌گونه‌ای که مولانا می‌گوید: ‌ای برادر تو همه اندیشه‌ای... و این فقط یک شعر نیست بلکه عین حکمت متعالی است. انسان آنی است که می‌اندیشد و با اندیشه خود می‌آفریند و مولانا در جایی دیگر می‌گوید که همه عالم فطرتی از اندیشه است. قدما و فلاسفه قبلی هم اعتقاد داشتند که عالم محصول یک نوع اندیشه است و اگر قرار بود اندیشه‌های مختلفی وجود داشته باشد این ساخت به سمت فساد می‌رفت. باید پرسید چرا برخلاف ساخت هزاران روگذر و زیرگذر و اتوبان و خیابان هنوز چالش ترافیک حل نشده است؟ چرا هنوز مشکل آلودگی حل نشده است؟ چرا با ساخت هزاران فرهنگسرا و کلینیک روانشناسی و مرکز مشاوره هنوز آسیب‌های اجتماعی از بین نرفته است و ما هنوز گرفتار اینگونه مشکلات هستیم. دلیل این امر این است که شهرهای ما براساس علم ساخته شده است حال آنکه علم پایین‌ترین درجه از دانش و معرفت است. علم و دانشی موفق خواهد شد که از معرفت برخوردار باشد و زمانی که ما از شهر صحبت می‌کنیم باید یادمان باشد که شهر را یک موجود زنده بنگریم و آن را یک موجود زنده بپنداریم. من اعتقادم این است که ما بیشتر از آنکه به مدیران شهری نیاز داشته باشیم به طبیبان شهری نیاز داریم زیرا حال شهرها را طبیبان می‌توانند خوب کنند.

جهانی شدن با حفظ ارزش‌های ملی و سنتی
علی گئور، نماینده مجمع شهرداران آسیایی 

اگر هنگام ساخت شهرها نسل خود را نادیده بگیریم روزی می‌رسد که این نسل شهرهایی را که ساختیم نابود خواهد کرد؛ بنابراین باید علاوه بر پیشرفت‌های مادی ارزش‌های معنوی را نیز در جامعه ارتقا دهیم. جهانی شدن مهم‌ترین سلاح دنیای غرب است. ما باید به این جهانی شدن بپیوندیم و در عین حال باید میراث‌های ملی و ارزش‌های سنتی خود را هم حفظ کنیم. دانش قدرتی است که با تقسیم و اشتراک افزایش پیدا می‌کند. ترکیه در زمینه شهرسازی و تغییر ساختار بافت‌های شهری موفقیت‌های چشمگیری داشته است و همینطور که از یک طرف شروع به ساخت بافت‌های شهری می‌کند در صنعت و تولید دانش نیز موفق بود. شهر مانند انسان است، به دنیا می‌آید و بزرگ می‌شود. بی توجهی به شهرها در روند بزرگ شدن، باعث مرگ آنها می‌شود؛ پس باید با توانبخشی به شهر و جمعیت شهری آن را از مرگ نجات دهیم. دنیای غرب با تبلیغات گسترده ما را به سمت مصرف گرایی و اسراف سوق می‌دهد. هدف ما اما ارزشمند دیدن هر فرد بدون درنظر گرفتن تفاوت‌های دینی و نژادی است.

هوشمندسازی شهرها زیر سایه جنگ خاورمیانه
محمت دومان، دبیرکل شهرهای متحد و حکومت‌های محلی، خاورمیانه و آسیای غربی

جوایزی که در جایزه جهانی خشت طلایی ارائه می‌شود به‌دنبال ایجاد انگیزه و تشویق طرح‌هایی است که برای حل مشکلات به‌پا می‌خیزند. مسائل و مشکلات شهرها در این همایش در سطح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای آن راهبرد و استراتژی‌هایی ارائه خواهد شد. یکی از مهم‌ترین این رویکردها، هوشمندسازی شهرها با ساختارهای شهری است. در این راستا با تلاش‌های صورت‌گرفته درحال افزایش متدهای تکنولوژی برای شهرهای خاورمیانه هستیم. با هوشمندسازی یک شهر، شهرهای اطراف و زندگی ساکنان شهرها تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. اما به هر حال، حقیقت این است جنگی که در برخی از کشورهای خاورمیانه درحال وقوع است موجب گریز سرمایه‌گذاران شده؛ به همین دلیل یکی از مشکلات هوشمندسازی شهرها، پیدا کردن سرمایه‌گذار به‌منظور سرمایه‌گذاری در این مناطق است. از سوی دیگر، برای ایجاد شهرهای هوشمند نیاز به یک‌سری اصول داریم که باید باتوجه به آن حرکت کرد.

یکپارچگی داده‌ها؛ پیش‌نیاز شهر هوشمند
بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران

هوشمندسازی شهرها بحث بسیار گسترده‌ای است که همه درباره ضرورت آن در شهرها اتفاق نظر دارند. اما به‌طور کلی، هوشمند‌سازی‌ چند اصل مهم را به همراه دارد. رونق کسب‌وکار و خلق ثروت که پتانسیل آن در شهرهای هوشمند وجود دارد، یکی از این اصول است. همچنین افزایش کارایی برای ارائه خدمات و توزیع عدالت در شهرها هم از دیگر مصادیق شهر هوشمند به‌حساب می‌آید. اما موضوعی که در این میان عادلانه به‌نظر نمی‌رسد، این است که در بسیاری امور، همه شهروندان در پرداخت هزینه‌هایی که برای شهر متقبل می‌شوند یکسان هستند. از سوی دیگر در کشور ما، شهرداری‌‌ها قدرت گذشته را ندارند و بسیاری از وظایف این نهاد به ارگان‌های دیگر واگذار شده است. از این‌رو، معتقدم که چالش اصلی در این حوزه، نبود یکپارچگی در مدیریت شهری است.  بنابراین، شهر هوشمند اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه یکپارچگی داده‌ها در مدیریت شهری محقق شود. درواقع اگر خواهان شکل‌گیری شهر هوشمند هستیم باید این داده‌ها به اشتراک گذاشته شوند.

در قبال ایجاد شهر هوشمند مسئول هستیم 
محمد سعید، رئیس سازمان شهرهای منطقه غرب آسیا و خاورمیانه 

سازمان ملل مصوباتی را درخصوص توسعه پایدار درنظر گرفته است که همگی این مصوبات در راستای ایجاد شهر هوشمند هستند. موقعیت جغرافیایی هر یک از شهرها در بحث هوشمندسازی تأثیرگذار است؛ برای مثال جنوب تهران یک منطقه خشک و صحرایی است و شمال این شهر کوهستانی است. جمعیت هم در مناطق شمالی و مناطقی که خدمات و امکانات بیشتری دارد متمرکز می‌شود. باید قبل از ایجاد شهر هوشمند به افرادی که این شهر را طراحی و اجرا می‌کنند، توجه کنیم. همچنین باید طراحان و‌ اجراکنندگان توانایی بالایی داشته باشند.  از این طریق می‌توان از مهاجرت مردم از روستاها به شهرها جلوگیری کرد. برای اینکه مردم در روستاها بمانند باید امکانات در سطح خوب به آنها ارائه شود. برای رسیدن به هدف‌مان تلاش خواهیم کرد که همکاری بین کشورهای عضو بیش از پیش توسعه پیدا کند. در قبال رسیدن به ایجاد شهر هوشمند مسئول هستیم و خواهیم توانست کل شهرهای کشورهای منطقه را به شهرهای هوشمند تبدیل کنیم.

توجه به فرایندهای شکل‌گیری شهر هوشمند 
ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 
«نگاه ابزار»، «نگاه فرایند» و «نگاه افراد» سه ضلع شکل‌گیری شهر هوشمند است. این سه مورد باید همزمان و‌ توأمان با هم توسعه داده شوند؛ برای مثال در مدیریت پسماند به‌عنوان یک مطالبه جدی در شهر هوشمند برای شروع پروژه‌، باید توجه کرد که آیا می‌شود مدل اقتصادی در آن اجرا کرد یا خیر.
در پاره‌ای از ‌موارد ممکن است با توجه به مسئولیت اجتماعی خود ناچار به سرمایه‌گذاری توجه به مدل اقتصادی خود باشیم که بایستی این موارد تفکیک و ‌اولویت‌بندی‌های مرتبط با آن انجام شود. راهبردهایی که در وزارت ارتباطات دنبال می‌شود، بحثی با عنوان ایران هوشمند است. موضوع‌های مرتبط با هوشمندسازی یک نگاه فرابخشی است. زمانی که گفته می‌شود ایران هوشمند، همه‌ دستگاه‌های خصوصی ‌و دولتی و بنگاه‌ها باید پای کار باشند. 

شهرهای زیست‌پذیرتر با خشت طلایی تهران
گشتاسب مظفری، دبیر جایزه بین‌‌المللی خشت طلایی تهران 

از سال 2013روز جهانی شهرها، در تقویم سازمان ملل گنجانده شد. در این روز، رویدادهای بزرگی برگزار می‌شود تا حساسیت جایگاه و اهمیت شهرها به برنامه‌ریزان، سیاستگذاران، حکمرانان، دولت‌ها و شهروندان یادآوری شود. جایزه جهانی خشت طلایی تهران اما از سال 2014در تهران برگزار و سبب می‌شود به سمت شهرهای شکوفاتر و زیست‌پذیرتر حرکت کنیم. «شهر بهتر، زندگی بهتر» شعاری است که برای رویداد روز جهانی شهرها در سال 2019انتخاب شده است. امسال دوره چهارم این مراسم را همزمان با روز جهانی شهرها برگزار می‌کنیم. جایزه جهانی خشت طلایی تهران به مدیران شهری و کارشناسان شهرها کمک می‌کند تا از تجارب یکدیگر استفاده و آن را با یکدیگر تبادل کنند. تبادل تجارب هم فرصت مناسبی برای فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب‌تر و خدمات بهتر است.

تاب‌آوری و هوشمندسازی؛ 2عنصر سنجش توسعه شهرها
رضا کرمی ، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران 

«تاب‌آوری» و «هوشمندسازی» 2 موضوع ضروری و مهم برای شهرهای در حال توسعه به شمار می‌آید. تاب‌آوری باعث می‌شود کشورهای در حال توسعه، عقبگرد نکنند و در مسیر مناسب حرکت کنند. موضوع مهمی که باید به آن توجه شود این است که زیرساخت‌ها باید تاب‌آور شوند. عمده عدم‌تاب‌آوری در کشور ما به‌دلیل غفلت از مخاطرات است. شهر تهران را مخاطرات طبیعی ازجمله زلزله، سیل و فروریزش‌ها تهدید می‌کنند. وقتی با این مخاطرات مواجه می‌شویم آسیب‌پذیری ما بالا می‌رود؛ در تهران و برخی از شهرهای بزرگ دنیا نیز این مشکلات وجود دارند. بنابراین  راه‌اندازی سامانه هشدار سریع زلزله در تهران ضرورت دارد. با راه‌اندازی این سامانه وقتی موج از نقاط دوردست به سمت این شهر حرکت می‌کند ما چند ثانیه زودتر متوجه می‌شویم و این موضوع را به دستگاه‌های ذیربط اطلاع می‌دهیم. 

مشارکت زنان و کودکان؛ حلقه گمشده شهرهوشمند 
مریم جوان شهرکی، نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد در ایران
همانگونه که پیاده‌کردن مدل‌های اقتباسی و یکسان توسعه در کشورهای آمریکای لاتین با شکست مواجه شد، هوشمندسازی شهرها نیز اگر بدون توجه به اقتضائات و چارچوب‌ها باشد با شکست روبه‌رو خواهد شد. 
یونیدو به‌عنوان یکی از سازمان‌های مبدع شهرهای پایدار در ۱۶۳کشور جهان بر هوشمندسازی داده‌ها، مدیریت زیست‌محیطی هوشمند شهرها و توسعه شهرهای پرکربن با استفاده از 2 مدل تأکید دارد. این دو مدل عبارتند از: تولید ثروت با توسعه مشارکت‌های اقتصادی پایدار و همراهی شهروندان. بدون شهروندان هوشمندسازی شهر محقق نخواهد شد. از این‌رو همراهی مسئولانه شهروندان اعم از زنان، کودکان و افرادی که ناتوانی جسمی و حرکتی دارند، از قطعات گمشده پازل شهر هوشمند است.

لزوم تقویت مدیریت تاب‌آوری در شهرها
محمت آکدوغان، نماینده برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران 

موضوعی که اهمیت دارد، نبود مدیریت تاب‌آوری در کشورهاست. اداره‌هایی به اسم مدیریت بحران وجود دارد، اما در کشورها مدیریت تاب‌آوری اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... وجود ندارد. تاب‌آوری، موضوع بسیار مهمی است که مدیران شهری باید به آن توجه داشته باشند.  همانطور که شهرها قدیمی می‌شوند، دانش‌افزایش پیدا می‌کند. اما 2 نکته‌ مهم در سیستم شهری و برنامه‌ریزی وجود دارد؛ نخست اینکه باید توانایی اجرایی بالایی در اداره شهر وجود داشته باشد و دوم اینکه بُعد و نگاه شهرها برای تاب‌آوری باید وسیع باشد.


نوآوری‌ها؛ تضمین زندگی بهتر برای نسل‌های آینده 
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به‌مناسبت روز جهانی شهرها و چهارمین دوره جایزه خشت طلایی تهران پیامی صادر کرد. بخشی از این پیام که توسط محمت آکدوغان، نماینده برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران قرائت شد، به این شرح است: امروزه بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند و تخمین زده می‌شود تا پایان سال۲۰۵۰ این نسبت به دوسوم برسد. هنوز بسیاری از سازه‌هایی که برای اسکان و ارائه خدمت به این جمعیت شهرنشین رو به افزایش نیاز است ساخته نشده و حتی ساخت شهرهای جدید دیگری نیز مورد نیاز خواهد بود. این امر فرصت‌های بسیاری را برای ایجاد راه‌حل‌های کارآمد درخصوص موضوعاتی مانند تغییرات اقلیمی فراهم آورده و راه‌های جدیدی را به سمت آینده‌ای پایدارتر به روی ما می‌گشاید. شهرها بیش از دو سوم انرژی جهان را مصرف می‌کنند و تولیدکننده بیش از ۷۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای هستند.
تصمیماتی که در دهه‌های آینده در رابطه با زیرساخت‌های شهری گرفته می‌شود تأثیرگذارترین تصمیمات در نمودار تولید گازهای گلخانه‌ای خواهد بود. بدون شک شهرها تعیین کننده موفقیت یا شکست ما در برابر کنترل تغییرات اقلیمی خواهند بود. شهرها علاوه بر تأثیری که بر رد پای اکولوژی خواهند داشت بیش از ۸۰ درصد تولید خام محصولات داخلی در جهان را بر عهده دارند. بسیاری از راه حل‌هایی که برای حرکت به سوی آینده‌ای پایدار و کم کربن وجود دارند از حمل و نقل عمومی برقی گرفته تا استفاده از انرژی تجدیدپذیر و مدیریت بهینه پسماند هم اکنون در دسترس قرار دارند و شهرها در نقاط مختلف دنیا در حال تبدیل آنها به واقعیت هستند. روز جهانی شهرها درآخرین روز از ‌ماه اکتبر که به افزایش آگاهی جمعی نسبت به چالش‌های شهری موفقیت‌ها و پایداری اختصاص داده شده است. بیایید متعهد شویم تا نوآوری‌ها را در راه تضمین زندگی بهتر برای نسل‌های آینده به‌کار بگیریم و مسیری را به توسعه شهری پایدار و فراگیر برگزینیم که به سود همگان باشد.

5 جایزه اول خشت طلایی به تهران رسید
  تاب‌آوری زیست‌پذیری و توسعه پایدار شهر:
سامانه هشدار زلزله از ایران
  مشارکت شهروندان و توسعه فرهنگی شهر:
زنان خورشیدی از نیکاراگوئه
  معماری، شهرسازی، میراث فرهنگی و بازآفرینی شهری:
راه‌اندازی موزه‌های ثبت احوال، جنگ ، دخانیات و احیای خانه‌های بافت تاریخی ایران
  هوشمند‌سازی‌ و شهر خلاق انسان محور:
سامانه تهران من
  تامین منابع سرمایه‌گذاری کارآفرینی و اشتغال:
کارخانه نوآوری تهران
  زیرساخت‌های حمل ونقل و خدمات شهری :
سامانه دوچرخه‌های بیدود
  ارتقای حکمروایی محلی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری:
پروژه اصلاح وعده‌های غذایی مدرسه شهر کازان روسیه

 

این خبر را به اشتراک بگذارید