• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 12 آبان 1398
کد مطلب : 86753
+
-

طرح‌های جدید برای خنک‌کردن خیابان‌ها

طراحان شهری در حال آزمایش دستگاه‌های تهویه هوای عمومی و تغییر رنگ آسفالت برای کاهش دمای خیابان‌ها هستند

طرح‌های جدید برای خنک‌کردن خیابان‌ها

 وسایل تهویه هوا تا پیش از این محدود به محیط‌های بسته ازجمله خانه، خودرو و محل کار بودند. اما اکنون با گرمایش جهانی هر روز استفاده از تجهیزات جدید برای خنک کردن محیط‌های باز و عمومی بیشتر می‌شود.
قطر، یکی از گرم‌ترین کشورهای دنیا به تازگی طرح جدیدی را برای نصب خنک کننده‌هایی در خیابان‌ها شروع کرده و همچنین استفاده از رنگ آبی در مسیرها  یک اولویت در این کشور شده است.
دمای تابستان در قطر به 46درجه سانتی‌گراد می‌رسد. به همین علت، برای گریز از گرمای سوزان این کشور، زمان برگزاری جام جهانی 2022به زمستان موکول شده است.
این کشور کوچک حاشیه خلیج‌فارس سال گذشته از خنک‌کننده‌های هوا در استادیوم فوتبالش استفاده کرد تا هواداران و بازیکنان را از گرمای شدید محافظت کند. حالا اما کولرهای غول پیکر در کنار پیاده‌روها و خارج از مراکز خرید نصب شده است تا دمای هوا برای مردمی که برای انجام امور روزمره در خیابان‌ها تردد می‌کنند هم قابل تحمل باشد.
در دوحه- پایتخت این کشور- «اداره کارهای عمومی» که مسئولیت تامین زیرساخت‌ها برای جام جهانی 2022را برعهده دارد، خیابان عبدالله بن جاسم در نزدیکی یکی از بزرگ‌ترین بازارهای شهر را با رنگ آبی نقاشی کرده تا دمای آسفالت را بین 15تا 20درجه سانتی‌گراد کاهش دهد.

رنگ آبی به جای رنگ تیره همیشگی آسفالت باعث کاهش دمای هوا می‌شود، چون خیابان‌های پوشیده شده از رنگ‌های تیره، در مقایسه با رنگ‌های روشن که دما و نور را منعکس می‌کنند، گرمای حاصل از خورشید را بیشتر جذب می‌کنند.
این کار آزمایشی که 18‌ماه طول می‌کشد در سطح یک خیابان 250متری انجام می‌شود و در آن از پوششی به رنگ آبی با ضخامت یک میلی‌متر و یک رنگدانه خاص استفاده می‌شود که گرما را منعکس می‌کند.
این پوشش همچنین حاوی میکروسفر سرامیکی توخالی است که برای بازتاب اشعه‌مادون قرمز طراحی شده است. میکروسفر یک کره توخالی میکروسکوپی است که معمولا از یک پروتئین یا پلیمر مصنوعی تشکیل شده است.
مهندس سعد الدوساری در این رابطه به دیلی‌میل می‌گوید: دمای آسفالت‌های با رنگ تیره معمولا 20درجه سانتی‌گراد بالاتر از دمای واقعی است، زیرا رنگ مشکی گرما را جذب و آن را منتشر می‌کند.
هشام المیر، دانشمند 30ساله‌ای که در زمینه داده‌ها در انستیتوی تحقیقاتی قطر کار می‌کند، درباره خیابان‌های آبی می‌گوید: بر این باورم که این اقدام بسیار قابل توجه است، زیرا استفاده از نوآوری‌های تکنولوژیک برای روبه‌رو شدن با چالش‌های زندگی ضروری است.
سایر شهرهای دنیا آزمایش‌های مشابهی برای مقابله با گرمای شدید انجام داده‌اند.
خیابان‌های لس‌آنجلس در تابستان گذشته با یک پوشش خاکستری-سفید رنگ‌آمیزی شد که دما را تا 5درجه در مقایسه با سطح مشکی پایین می‌آورد.

چالش خنک کردن خیابان
دستگاه‌های تهویه هوای عمومی در قطر پس از اینکه آب خنک درپیاده‌روها اسپری شد با پمپاژ هوای سرد از طریق نازل‌های در نظر گرفته شده عملیات خنک‌سازی‌ را انجام می‌دهند. قطر به‌ویژه در برابر گرمای شدید آسیب‌پذیر است چون این کشور یک شبه‌جزیره (قطعه‌ای از زمین که در داخل آب پیشروی کرده است) در خلیج‌فارس است.
میانگین دمای سطح آب در خلیج‌فارس حدود 4/32درجه سانتی‌گراد است. با وجود ابر و باران در تابستان، افزایش دمای دریا منجر به رطوبت بیشتر در جو می‌شود.
خوزه للیولد- شیمی‌دانی که در انستیتوی ماکس پلانک آلمان کار می‌کند- می‌گوید: این مناطق سریع‌تر از سایر نقاط کره زمین گرم می‌شوند و در بعضی شهرها که در بخش بالایی این مناطق قرار دارند، پدیده «اثرات جزایر گرمایی شهری» و آلودگی شهری را می‌توان مشاهده کرد.
در برنامه‌ای که برای خنک کردن مردم طراحی شده، برنامه‌ریزان شهری پیاده‌راه‌ها و خیابان‌ها را به سمت شمال ساخته‌اند تا مردم از نسیمی که از آن جهت می‌وزد، بهره‌مند شوند.

رنگ‌آمیزی برای کاهش دما
در دوحه «اداره کارهای عمومی» که مسئولیت تامین زیرساخت‌ها برای جام جهانی 2022را برعهده دارد، خیابان عبدالله بن جاسم نزدیکی یکی از بزرگ‌ترین بازارهای شهر را با رنگ آبی نقاشی کرده تا دمای آسفالت را بین 15تا 20درجه سانتی‌گراد کاهش دهد

این خبر را به اشتراک بگذارید