• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 12 آبان 1398
کد مطلب : 86743
+
-

افزایش 50درصدی قیمت کابینت

افزایش 50درصدی قیمت کابینت


 کابینت از جمله کالاهای ضروری است که هر واحد مسکونی نیازمند نوع فلزی یا چوبی  و ام.‌دی.‌اف آن است اما کیفیت و قیمت نصب این کالا در بازار مشکلاتی را برای مشتریان فراهم کرده است؛ مشکلی که فعالیت واحدهای صنفی غیرمجاز به آن دامن زده است. با علی جعفری-رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان مصنوعات فلزی و کابینت غیرچوبی- گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت کسب‌و‌کار صنف کابینت‌سازان چگونه است؟
وضعیت بازار و کسب‌و‌کار واحدهای صنفی کابینت کار زیاد تعریفی ندارد. این امر موجب شده تا بسیاری از واحدهای صنفی تغییر شغل دهند. امسال با حذف ارز دولتی، کمبود مواداولیه و عدم‌تحویل مواداولیه وارداتی یا تولید داخل توسط کارخانه‌ها به اتحادیه و واحدهای صنفی، شرایط کسب‌و کار این صنف به‌مراتب از سال گذشته بدتر شده است. این در حالی است که هر خانه نیازمند حداقل یک کابینت از نوع فلزی یا ‌ام.‌دی‌.اف و چوبی دارد اما اکنون فقط 70درصد فعالان این صنف با حداقل ظرفیت مشغول به‌کار هستند و به‌خصوص از سال‌گذشته تا‌کنون بسیاری از واحدهای صنفی دارای پروانه کسب این صنف تعطیل شده‌اند. افزایش مالیات، پرداخت حق بیمه 30درصدی، کمبود و گرانی بیش از 50درصدی قیمت انواع مواداولیه، سهم 60تا 70درصدی واحدهای صنفی غیرمجاز از فضای کسب‌و‌کار و مشکلات و دردسرهای ناشی از این شیوه فعالیت و رکود بازار موجب تعطیلی کسب‌و کار واحدهای صنفی دارای پروانه کسب شده است.

سهم واردات از مواداولیه این صنف چقدر است؟
اکنون بیش از 70درصد مواداولیه مورد نیاز این صنف شامل انواع ‌ام.‌دی.‌‌اف، لولا، دستگیره، چسب و... وارداتی است که به‌دلیل مشکلات واردات یا افزایش نرخ تورم با افزایش قیمت بیش از 60درصدی مواجه شده است. این افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم، موجب کاهش تقاضا در بازار شده است. از سوی دیگر اکنون بسیاری از کارخانه‌ها با واردات مواداولیه، محصول نهایی را بدون توجه به سهمیه اتحادیه صنفی ذی‌ربط به قیمت آزاد در بازار به چوب‌فروشان عرضه می‌کنند و فعالان این صنف نیز ناچار به خرید آن از بازار آزاد با قیمت بالا هستند. بارها درخواست برگزاری جلسه با مسئولان را برای رفع این مشکلات داشته‌ایم تا مواداولیه به نرخ مصوب به واحدهای صنفی مجاز عرضه یا امکان تامین آن با ارز دولتی فراهم شود که نتیجه‌ای نداشته است. کاهش ساخت‌وساز نیز باعث شده تا تقاضای بازار با افت 50درصدی مواجه باشد.
تأثیر این امر بر افزایش قیمت کابینت چگونه بوده است؟
گرانی و کمبود مواداولیه موجب شده تا قیمت انواع کابینت به‌طور میانگین از 30تا 50 درصد برای کابینت ام.‌دی.‌اف و چوبی افزایش یابد اما این میزان افزایش قیمت در کابینت‌های فلزی به‌دلیل تامین بخشی از نیاز فعالان صنفی به ورق توسط کارخانه‌های داخلی کمتر و حدود 15درصد بوده است.

نرخ مصوب کابینت چقدر است؟
گرچه کابینت نرخ مصوب ندارد اما قیمت هر متر کابینت زمینی با ارتفاع 90و عمق 60سانتی‌متر و یک متر دیواری با عمق 30 و ارتفاع 70سانتی‌متر با صفحه رو و دستگیره کامل از یک میلیون‌و 300تا 2میلیون‌و 200هزار تومان بنابر نوع ‌ام.‌دی.‌اف خریداری شده (ترک- آلمانی- داخلی) متفاوت است اما ‌ام.‌دی.‌اف تولید داخل کیفیت خوبی نداشته و علاوه بر آن دور‌ریز زیادی دارد. این درحالی است که تولید‌کنندگان مواداولیه اصلا با ما مواجه نمی‌شوند و این محصولات را فقط به چوب‌فروش‌ها می‌دهند و ما هم از آنها می‌خریم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :