• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 11 آبان 1398
کد مطلب : 86703
+
-

در کشاکش دین و دولت

ویترین
در کشاکش دین و دولت


«در کشاکش دین و دولت» نوشته محمدعلی موحد، نویسنده و پژوهشگر توانمند است که کتاب «خواب آشفته نفت» او یکی از خواندنی‌ترین‌، دقیق‌ترین و مهم‌ترین آثار درباره تاریخ نفت ایران و ملی شدن آن به‌حساب می‌آید.
کتاب حاضر حاصل طرح پژوهش علمی – انتقادی‌ای است در باب دین و دولت و رابطه آنها در ایران بعد از اسلام (موضوعی بسیار حساس که ایران هنوز در تقلاست تا از پیچ و خم آن راهی بجوید).
این مجموعه با گزارشی فشرده‌ از دوران 30ساله پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) آغاز می‌شود و می‌کوشد با دقت و مضمون روایت‌های مورخان، تصویری قابل اعتماد از آن دوران به دست دهد. این دوره 30ساله که تا صلح امام حسن(ع) و معاویه ادامه یافت، آبستن وقایع شگرفی بود که سرنوشت حکومت زیر پرچم اسلام را رقم زد. مورخان اسلام آن ‌را نمونه‌ای نادر و درخشان از حکومتی به‌شمار می‌آورند که قدرت و قداست را در خدمت خود داشت، اما تاریخ خود سخن دیگری می‌گوید.
بازخوانی این مطالب مجالی است برای بازاندیشی در مسائلی که پس از 1400سال همچنان عالم اسلام را به خود مشغول داشته است، ازجمله ماجرای گروه‌های سلفی – تکفیری که روایت جدید همان خیزش خارجی‌گری در صدر اسلام است.
محمدعلی موحد پیش از دیباچه کتاب را به ابراهیم گلستان، داستان‌نویس و کارگردان تقدیم کرده است. او می‌نویسد: «به‌پاس شصت‌وهشت سال دوستی با ابراهیم گلستان / شمشیر آهیخته در جدال با فرومایگی و ابتذال».  در «کشاکش دین و دولت» را نشر ماهی در 320صفحه با شمارگان 1500نسخه به‌بهای 60هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید