• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 11 آبان 1398
کد مطلب : 86694
+
-

حذف 9معافیت مالیاتی در دستور کار دولت

درصورت تصویب لایحه دولت در مجلس، معافیت مالیاتی فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی ، فرهنگی و هنری لغو می‌شود

 دولت تصمیم دارد دامنه شمول معافیت مالیاتی در اقتصاد ایران را محدود سازد. سیاستی برای رهایی بودجه جاری دولت از درآمدهای نفتی گرفتار تحریم‌ها، اما پرسش این است که با حذف این معافیت‌ها چه میزان بر درآمدهای مالیاتی افزوده می‌شود و آیا ارقام حاصل از این سیاست می‌تواند خلأ ناشی از کسری بودجه افت درآمدهای نفتی را جبران کند. به گزارش همشهری، در پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که در وزارت اقتصاد در حال بررسی نهایی است، بسیاری از معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی سال‌های اخیر حذف شده اما به‌نظر می‌رسد توافق برای لغو یا کاهش معافیت‌های مالیاتی بخش‌های اقتصادی بنگاه‌های غیردولتی همچنان نهایی نشده است. در پیش‌نویس لایحه دولت پیشنهاد شده تا درآمد بخش کشاورزی، دامپروری، پرورش ماهی، طیور و زنبور عسل، ناشی از فعالیت اشخاص حقوقی حذف شود و معافیت اشخاص حقیقی شاغل در این بخش‌ها تا 100برابر معافیت پایه درنظر گرفته شود. همچنین معافیت مالیاتی 5ساله ناشی از درآمد فعالیت‌های تولیدی و معدنی، خدمات بیمارستان‌ها و هتل‌ها برداشته خواهد شد و سرمایه‌گذاری تولیدی و معدنی به‌عنوان اعتبار مالیاتی لحاظ می‌شود. براساس پیش‌نویس لایحه جدید قانون مالیات‌های مستقیم 50درصد از معافیت مالیاتی درآمد حاصل از فعالیت‌های دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها، مهد کودک‌ها و باشگاه‌های ورزشی حذف خواهد شد.

پایان معافیت مالیاتی فرهنگ
دولت همچنین پیشنهاد داده تا به معافیت‌های مالیاتی مربوط به فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، قرآنی، فرهنگی و هنری پایان داده شود و معافیت مالیاتی صادرات محصولات غیرخام به نصف کاهش یابد و صادرات خام هم دیگر مشمول معافیت مالیاتی نباشد. ازجمله پیشنهادهای دیگر در این لایحه می‌توان به لغو معافیت‌های مالیاتی کارگاه‌های فرش دستباف و صنایع‌دستی و معافیت درآمد فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی اشاره کرد. همچنین قرار است معافیت مالیاتی 20ساله فعالیت در مناطق آزاد برچیده شود و به جای آن این بخش‌ها مشمول بخشودگی 50درصدی مالیات بر درآمد شوند. لغو معافیت مالیاتی درآمد 15ساله شرکت‌های دانش بنیان حذف و بخشودگی 80درصد مالیات بر درآمد آنها و حذف معافیت مالیاتی سود تسعیر ارز حاصل از صادرات نیز ازجمله پیشنهادها برای کم کردن از حجم بالای معافیت مالیاتی در اقتصاد ایران است. برآوردها نشان می‌دهد دولت تصمیم دارد با این لایحه میزان درآمد سالانه از محل درآمدهای جدید مالیاتی را بین 20تا 25هزار میلیارد تومان افزایش دهد.

سود بانکی، مالیات ندارد
در روزهای اخیر، هم وزیر اقتصاد و هم رئیس‌کل بانک مرکزی پیشنهاد مطرح شده در پیش‌نویس لایحه مالیات‌های مستقیم را رد کرده‌اند اما محمد علی دهقان دهنوی، معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه پیش‌نویس مالیات بر مجموع درآمد تا پایان پاییز به دولت ارائه می‌شود، گفت: با توجه به‌نظر سیاستگذار اقتصادی احتمال دارد مالیات با نرخ صفر برای سود سپرده بانکی لحاظ شود. او توضیح داد: تا‌کنون بخش‌های ابتدایی پیش‌نویس ارائه‌شده سازمان مالیاتی در وزارت اقتصاد بررسی شده اما تا به امروز هیچ بحثی درخصوص موضوع ضرایب جدید مالیات بر مجموع درآمد قطعی نشده است

58درصد پزشکان جواب رد داده‌اند
مدیرکل دفتر تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی گفت: ۲۸ هزار پزشک در طرح سازمان مالیاتی برای شفافیت تراکنش‌های بانکی مشارکت داشته‌اند. علی رستم پوری با بیان اینکه، تا‌کنون 42درصد از پزشکان تهرانی در این طرح حاضر شده و کارتخوان خود را به سامانه سازمان مالیاتی متصل کرده‌اند، تأکید کرد: براساس آمارهای اولیه، 75هزار پزشک می‌بایست در این طرح مشارکت کنند.رستم پور گفت: تاکنون 31هزار کارتخوان پزشکان به سامانه سازمان مالیاتی متصل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید