• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 15 اسفند 1396
کد مطلب : 8667
+
-

یک تجربه فرانسوی

یکی از شهرهایی که شرایطی نظیر تهران داشت اما توانست تجربه استفاده از دوچرخه را گسترش دهد، پاریس بود. مسئولان شهر پاریس طی سال‌های اخیر با قراردادن 14هزار و 700دوچرخه در 500ایستگاه، مردم و گردشگران خارجی حاضر در این شهر را به استفاده از این وسیله نقلیه راحت دعوت کرده‌اند.

نحوه استفاده از این سامانه نیز عبارت از تهیه یک کارت اعتباری مدت‌دار برای فراهم‌شدن امکان خارج‌کردن دوچرخه از ایستگاه‌ها و پس از آن، پرداخت مبلغی بسیار ناچیز برای استفاده از دوچرخه در بازه‌های زمانی نیم‌ساعته است که به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

در این طرح هر شهروند پاریسی از ایستگاه محل زندگی یا کار خود یک دوچرخه تحویل می‌گیرد و پس از تردد در شهر و انجام کارهای ضروری خود، آن را در ایستگاه بعدی تحویل می‌دهد. این طرح با هدف کاهش استفاده از خودرو و همچنین پایین‌آوردن میزان آلودگی هوا به مرحله اجرا درآمد و فاصله ایستگاه‌ها بر اساس زمان مورد نیاز، طوری تنظیم شد که دوچرخه‌سواران پیش از پایان زمان 30دقیقه‌ای به ایستگاه بعدی برسند و دوچرخه را به مسئولان آن ایستگاه تحویل دهند. در ازای هر 30دقیقه تأخیر یک یورو جریمه در نظر گرفته شده که پس از پایان زمان 30دقیقه‌ای محاسبه می‌شود. دست‌اندرکاران این طرح همچنین به ‌منظور جلوگیری از ‌بازنگرداندن بموقع یا دزدیده‌شدن دوچرخه‌ها، کارت‌هایی با همان مدت درنظرگرفته‌شده (30دقیقه) طراحی کرده‌اند که به محض اتمام زمان تعیین‌شده، زنگ خطر را به صدا درمی‌آورند.

شهر پاریس 370کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه‌سواری دارد و نخستین شهر جهان است که از طریق قراردادن دوچرخه‌های رایگان در اختیار شهروندان در سطحی وسیع، پروژه گسترش فرهنگ کمک به رفع آلودگی هوا توسط این وسیله را اجرا می‌کند. این کشور چهارمین کشوری‌است که این رویکرد را در پیش گرفته است. این راهکار آنچنان مورد استقبال مردم قرار گرفته که در پاریس، رانندگان تاکسی به ‌دلیل پایین‌آمدن درآمد خود دست به اعتراض زده‌اند اما همچنان مدیریت شهری پاریس انواع تسهیلات لازم از قبیل ایجاد مسیرهای ویژه و پارکینگ دوچرخه و امکان بردن آن به داخل ایستگاه‌ها و حتی واگن‌های مترو را فراهم می‌کند و مدام در حال افزایش امکانات ضروری در این زمینه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید