• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 14 اسفند 1396
کد مطلب : 8662
+
-

حرکت تهران به سمت مگاپروژه «شهر هوشمند»

سخن شهردار
حرکت تهران به سمت مگاپروژه «شهر هوشمند»

«طی یکی، دو‌ماه آینده نقشه‌های سه‌بعدی پایتخت تکمیل می‌شود و اینگونه تهران تنها شهر ایران خواهد بود که نقشه‌های سه‌بعدی کاملی دارد؛ این اقدام، پلتفرم خوبی در اختیار مدیریت شهری می‌گذارد تا با قرار دادن داده‌های دستگاه‌های مختلف روی آن بتواند بخشی از تجزیه و تحلیل‌های مورد نیاز برای ایجاد مگاپروژه شهر هوشمند را انجام دهد.» این خبری بود که صبح دیروز شهردار تهران در همایش «تهران هوشمند 2018» اعلام کرد. محمدعلی نجفی همچنین با اشاره به ترسیم چشم‌اندازی روشن و امیدبخش برای تهران در این زمینه، از وزیر ارتباطات خواست تا دسترسی عموم شهروندان به اینترنت پرسرعت فراهم شود.

به گزارش همشهری،‌ همایش و نمایشگاه «تهران هوشمند 2018» از دیروز با حضور چهره‌های علمی و سرشناس هوشمندسازی چند شهر اروپایی در مرکز همایش‌های برج میلاد آغاز به‌کار کرد. نجفی نیز در این همایش مواردی را درخصوص برنامه‌هایی که در راستای حرکت تهران به سمت هوشمند شدن اجرا می‌شود بیان کرد. او با بیان اینکه شهر هوشمند یکی از اصلی‌ترین محورهای برنامه پنج‌ساله سوم مورد هدف شورای شهر و شهرداری قرار می‌گیرد، گفت: «باید درنظر داشت که دستیابی به شهر هوشمند مستلزم شرایط و اجرای تمهیدات خاصی است؛ شروع این کار هم نیاز به یک عزم ملی برای اجرای این برنامه‌ها دارد، در غیراین صورت شهرداری تهران به تنهایی نخواهد توانست از عهده اجرای این مگاپروژه و برنامه وسیع بر‌آید.» به گفته نجفی، طی ماه‌های گذشته شرایط عمومی کشور برای هوشمندسازی مهیا شده اما برای یک‌شهر هوشمند، ایجاد مدیریت یکپارچه شهری اهمیت زیادی دارد. او تأکید کرد که مردم نیز باید نسبت به پروژه‌های شهر هوشمند آگاه و آشنا شده و در آنها دخیل و شریک شوند.

شهرپایدار و شفاف

شهردار تهران در ادامه صحبت‌هایش گفت که در هوشمندسازی شهر باید از توان بخش خصوصی، به‌ویژه بخش خصوصی جوان و با انگیزه در کنار توان دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی به نحو کامل استفاده کرد. به گفته نجفی، استارتاپ‌ها و نهادهای عمومی و تخصصی مرتبط با فناوری‌های نوین ازجمله اجزایی هستند که راه دستیابی به شهر هوشمند را تسهیل و هموار می‌کنند. او همچنین گفت: «شفافیت یک امر «پادفساد» به شمار می‌رود که در ذات خودش یک نوع مقابله با فساد را پرورش داده و تولید می‌کند. این شفافیت به اتکای شهرهوشمند بسیار میسرتر خواهد بود.» به‌نظر وی دستیابی به شهر پایدار نیز بدون، تحقق شهر هوشمند میسر نیست.

به گفته نجفی، هم‌اکنون مقدمات حرکت به سمت مگاپروژه شهر هوشمند آغاز شده و فاز صفر این طرح به انجام رسیده‌است؛ به‌نحوی که برنامه‌هایی با عنوان سند سیاست‌های شهر هوشمند تنظیم شده که در اختیار متخصصان و صاحب‌نظران قرار می‌گیرد و در کنار آن نیز شورای راهبردی شهر هوشمند، برنامه‌های خود را با دبیرخانه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران آغاز کرده‌است. وی ابراز امیدواری کرد که در سال آینده در کنار برگزاری همایش و نمایشگاه شهر هوشمند، یک‌هفته هوشمند Smart Week نیز در تهران برگزار شود تا در آن هفته مجموعه‌ای از فعالیت‌های مختلف در بخش خصوصی، عمومی و تلاش‌های عمومی برای فرهنگسازی در سطح شهر تهران مورد عرضه و بحث و گفت‌وگو قرار گیرد. نجفی در پایان از ادغام مجموعه برنامه‌های حوزه فناوری اطلاعات و مسابقات بین پرتال‌ها و ساب‌پرتال‌های شهرداری نیز خبر داد.

بستر فیبرنوری و دکل‌ها باید تجمیع شود

شهردار تهران دیروز ظهر در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه و همایش «تهران هوشمند 2018» و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره مشکل شرکت‌های FCP برای حفاری و توسعه شبکه خود در شهر تهران به‌منظور گسترش بسترهای اینترنتی گفت: «هم‌اکنون خود شهرداری یک سیستم فیبرنوری دارد که براساس مذاکرات با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار است که این سیستم در اختیار شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات قرار بگیرد. شرکت‌هایی که می‌خواهند حفاری کنند یا خدمات خود را براساس حفاری ارائه دهند، باید فعالیت‌های خود را از نظر استفاده از دکل‌ها و فیبرنوری تجمیع کنند. در آن صورت است که شهرداری به‌صورت کامل در اختیار آنها خدمات ارائه خواهد داد.»

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نیز در همایش «تهران 2018» گفت: شهر هوشمند عرصه‌ای توسعه یافته است که شرایط زندگی بهتر را به‌وجود می‌آورد.

محمد فرجود با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ تهران نیز یک ابرشهر شود، افزود: تهران سالانه 1.2میلیون گردشگر را می‌پذیرد و گسترده‌ترین شبکه حمل‌ونقل عمومی را میزبانی می‌کند. اما چالش‌های مهمی هم در تهران داریم. هوشمندسازی یکی از راه‌های حل این معضلات است.

این خبر را به اشتراک بگذارید