• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 9 آبان 1398
کد مطلب : 86619
+
-

سرنوشت برگزیت به انتخابات دوباره موکول شد

نمایندگان پارلمان انگلیس، با برگزاری انتخابات زودهنگام به‌منظور شکستن بن‌بست برگزیت موافقت کردند

سرنوشت برگزیت به انتخابات دوباره موکول شد

نمایندگان پارلمان انگلیس، با هدف شکستن بن‌بست برگزیت به برگزاری انتخابات در این کشور رأی دادند تا راه برای یکی از رقابتی‌ترین و غیرقابل ‌پیش‌بینی‌ترین انتخابات چند دهه اخیر در بریتانیا هموار شود.

به گزارش گاردین، پارلمان، بعد از رد 3درخواست پیشین بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، این بار به لطف موافقت حزب کارگر با انتخابات زودهنگام با برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کرد. براساس توافق پارلمان، انتخابات در 12دسامبر و پیش از مهلتی که اتحادیه اروپا برای برگزیت معین کرده است (30ژانویه) برگزار خواهد شد. این نخستین بار از سال 1932تاکنون است که انتخابات سراسری در بریتانیا در این موقع از سال برگزار می‌شود.
جانسون با این درخواست، قمار بزرگی می‌کند؛ او امیدوار است حزب محافظه‌کار در انتخابات پیش‌رو اکثریت مورد نیاز برای پیش‌بردن توافق برگزیت مورد نظرش را کسب کند و این توافق را پیش از مهلتی که اتحادیه اروپا معین کرده به تصویب برساند. با این حال هر چند نظرسنجی‌ها به نفع اوست، اما شرایط می‌تواند به‌شدت به ضرر او و حزبش تمام شود؛ پیش از او ترزا می ‌با هدف مشابه انتخابات زودهنگامی را برگزار کرد اما حزبش چند کرسی در پارلمان از دست داد. از سوی دیگر، بسیاری از بریتانیایی‌ها احتمالا به این انتخابات به چشم یک رفراندوم درباره برگزیت نگاه خواهند کرد و به ضرر محافظه‌کاران وارد انتخابات خواهند شد.

حزب کارگر با سنجیدن این شرایط این بار با برگزاری زودهنگام انتخابات موافقت کرده است. جرمی کوربین رهبر حزب، برگزاری این انتخابات را «فرصتی کم‌نظیر برای دگرگون کردن» بریتانیا خوانده و از آن استقبال کرده است. درصورتی که حزب کارگر اکثریت را در پارلمان کسب کند، کوربین جانشین جانسون خواهد شد. کوربین یکی از مدافعان سرسخت خروج از اتحادیه اروپا با توافق مورد تأیید پارلمان است.
احزاب دیگر که از انتخابات استقبال کرده‌اند البته اهدافی فراتر از برگزیت دارند؛ حزب ملی اسکاتلند (اس‌ان‌پی) انتخابات پیش‌رو را فرصتی برای برگزاری یک همه‌پرسی استقلال دیگر می‌داند و حزب لیبرال دمکرات گفته است که این انتخابات، دولتی را سرکار بیاورد که جلوی برگزیت را بگیرد. رهبر حزب سبز هم گفته است که باید در انتخابات، مسائل زیست‌محیطی در اولویت قرار بگیرند.
نایجل فاراژ، رهبر حزب برگزیت هم از برگزاری انتخابات زودهنگام استقبال کرده و در توییتر نوشته که بن‌بست شکسته ‌شده است و «برگزیت شانس موفقیت دارد».
با وجود درخواست‌های متفاوت احزاب کوچک‌تر، رقابت اصلی بین احزاب محافظه‌کار و کارگر است. درحالی‌که جانسون اعلام کرده خود را برای یک رقابت «بسیارسخت» آماده می‌کند، کوربین در یادداشتی در دیلی میرر گفته است که حزبش یکی از جاه‌طلبانه‌ترین و رادیکال‌ترین کارزارهای انتخاباتی را برای ایجاد تغییراتی بی‌سابقه در کشورش راه‌اندازی خواهد کرد. در مقابل وعده تغییرات بنیادی در بریتانیا توسط کوربین، جانسون امیدوار است که این انتخابات درنهایت به برگزیت منجر شود.
به گزارش گاردین، وعده‌های این دو نفر به خوبی دستورکار انتخاباتی احزاب آنها را هم آشکار می‌کند؛ حزب کارگر به این نتیجه رسیده است که دستور کار را در انتخابات پیش‌رو کاملا تغییر دهد و رای‌دهندگان را متقاعد کند که برگزیت چندان مهم نیست و باید به مسائل اساسی‌تر برای ایجاد تحولات مثبت در کشور پرداخت. در مقابل حزب کارگر می‌خواهد اینطور به رای‌دهندگان القا کند که با به‌سرانجام رساندن برگزیت در پارلمان، کشور از زیر یک‌بار سنگین رها خواهد شد و دیگر شاهد مباحث تکراری و خسته‌کننده پارلمان درباره برگزیت نخواهد بود.
با توجه به این اهداف کلی است که خزانه‌داری سایه بریتانیا (از حزب کارگر) گفته است که انتخابات پیش رو، تنها درباره برگزیت نیست؛ «این انتخابات درباره 9سال سیاست‌های ریاضتی و خدمات عمومی (به مردم) خواهد بود. ما می‌خواهیم دوباره به مردم درباره آینده امیدواری بدهیم.» 

با وجود اینکه رقابت اصلی در انتخابات بین احزاب محافظه‌کار و کارگر است، احزاب کوچک‌تر هم به اندازه خود می‌توانند در این انتخابات سرنوشت‌ساز باشند. آنها از همین حالا مذاکرات با یکدیگر برای ائتلاف را شروع کرده‌اند و امیدوارند رأی افرادی را که مخالف برگزیت هستند به سمت خود بکشانند. نایب‌رئیس حزب لیبرال دمکرات دیروز تأیید کرد که مذاکرات را با 2حزب کوچک دیگر شروع کرده است. یکی از این دو حزب، حزب سبز بریتانیاست.
مسئله دیگری که از همین حالا این احزاب با آن مواجه هستند، احتمال ائتلاف با یکی از دو حزب بزرگ است. با این حال به‌نظر می‌رسد نه جانسون و نه کوربین، دست‌کم در میان لیبرال دمکرات‌ها نمی‌توانند به‌دنبال حامی بگردند. جو سوینسون، رهبر لیبرال دمکرات‌ها دیروز قویا ائتلاف با این احزاب را رد کرد و گفت: «باید واضح بگویم، جانسون و کوربین هیچ کدام مناسب نخست‌وزیری نیستند.»
البته حزب کارگر هم امیدوار است بتواند به تنهایی اکثریت را تشکیل دهد. دیروز جام مک‌دانل از این حزب به بی‌بی‌سی گفت: «هیچ توافق یا ائتلافی درکار نخواهد بود. ما می‌خواهیم دولت اکثریت را تشکیل دهیم اما اگر موفق به کسب اکثریت نشویم، دولت اقلیت را تشکیل خواهیم داد.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید