• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 9 آبان 1398
کد مطلب : 86613
+
-

عقب‌نشینی دولت از آیین‌نامه جدید انضباطی دانشجویان

وزیر علوم و معاون حقوقی ریاست جمهوری از اصلاح آیین‌نامه انضباطی دانشجویان خبر دادند

عقب‌نشینی دولت از آیین‌نامه جدید انضباطی دانشجویان

درحالی ‌که انتقادهای بسیاری به آیین‌نامه جدید انضباطی دانشجویان‌- که در اواخر شهریور از سوی وزیر علوم و بهداشت برای اجرا ابلاغ شد- ازسوی دانشجویان مطرح است، روز گذشته وزیر علوم و معاون حقوقی رئیس‌جمهوری از شنیدن صدای اعتراض دانشجویان خبر دادند.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از لعیا جنیدی، معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری نوشت: «شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان با همکاری نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در این معاونت بررسی و اصلاح خواهد شد. درپی برخی اعتراضات دانشجویان، شیوه‌نامه انضباطی جدید در این معاونت بررسی و موارد مغایرت با قانون اساسی، قوانین عادی مرتبط و منشور حقوق شهروندی، با همکاری نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و دستگاه‌های مربوط بررسی و اصلاح خواهد شد.» همچنین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در حاشیه جلسه هیأت دولت از بازنگری در شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان به‌منظور شفاف‌سازی‌ بیشتر آن خبر داد. منصور غلامی گفت: «‌آیین‌نامه انضباطی دانشجویان مصوبه خاص خود را دارد که در حال اجراست البته در قانون، شیوه‌نامه‌ای برای اجرای دقیق این آیین‌نامه توسط 2وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنظیم و تصویب شده است.» 
او گفت: «در آیین‌نامه جدید 2نکته افزوده شده است؛ نخست تخلفات اخلاقی در دوره بالینی دانشجویان پزشکی است چرا‌که دانشجویان پزشکی یک دوره آموزشی در بیمارستان باید بگذرانند؛ نکته دوم در مورد فضای مجازی است که مقداری نگرانی میان دانشجویان ایجاد کرده است. دانشجویان نگران ورود به بخش‌های خصوصی فضای مجازی خود هستند که البته این موضوع مدنظر آیین‌نامه انضباطی نیست و قبل از اینکه معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری به این مسئله ورود یابد، معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها در حال بازنگری این قسمت از آیین‌نامه برای شفاف‌ترکردن آن هستند.» وزیر علوم همچنین گفت از دانشگاه‌ها خواسته است نظرات و پیشنهادهای دانشجویان درباره آیین‌نامه انضباطی را به وزارتخانه اعلام کنند.
اصلاح آیین‌نامه انضباطی دانشجویان اواخر شهریور و بعد از تصویب از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و با امضای وزیر علوم و بهداشت برای اجرا ابلاغ شد؛ آیین‌نامه‌ای که گروه‌ها و انجمن‌های دانشجویی مدت‌ها بود خواستار تغییر و تحول در آن شده بودند ولی در نهایت تغییر چندانی نکرد و روح حاکم بر آن در ارتباط با آنچه «تخلفات انضباطی دانشجویی» و «نظارت بر رفتار دانشجویان» خوانده می‌شود، باقی مانده است.

انتشار این آیین‌نامه انتقادهای بسیاری را از سوی دانشجویان به‌دنبال داشت، زیرا برخلاف انتظارات جامعه دانشجویی و دانشگاهی نگاه در آن به فعالیت‌های سیاسی، غیرسیاسی، اخلاقی و... دانشجویی و آنچه تخلفات انضباطی دانشجویان خوانده می‌شود، طبق خواسته‌های دانشجویان تغییر نکرد. در سال‌های گذشته بسیاری از دانشجویان با توجه به بندهای آیین‌نامه انضباطی و به‌دلیل آنچه تخلفات انضباطی خوانده شده است، چند ترم از تحصیل محروم و حتی از دانشگاه اخراج شده‌اند. یکی از خواسته‌های مهم دانشجویان در سال‌های گذشته از دولت روحانی، تغییرات بنیادی در این آیین‌نامه بود که در سال‌1374 به تصویب رسیده بود ولی در نهایت با ابلاغ آیین‌نامه جدید همه دیدند که اتفاق جدیدی رخ نداده است. موضوعی که جاماسب نوذری، مدیرکل امور دانشجویان داخل در گفت‌وگو با ایرنا هم بر آن تأکید کرده بود: «آیین‌نامه انضباطی دانشجویان با اصلاحیه جدید تغییرات زیادی نکرده است، برخی اصلاحات در حد تغییر کلمات بود و در واقع اصلاحات پیچیده‌ای در آن اعمال نشد. برخوردهای انضباطی با دانشجویان هیچ تغییری نکرده و طبق روال گذشته به تخلفات رسیدگی می‌شود.»
در این بین منتقدان آیین‌نامه جدید که عضو انجمن‌های دانشجویی هستند، معتقدند این آیین‌نامه نظارت بر رفتارهای شخصی دانشجویان را هم افزایش داده است. این دانشجویان برای مثال به موضوع فعالیت دانشجویان در فضای مجازی اشاره می‌کنند و می‌گویند در آیین‌نامه انضباطی قبلی طبیعتا باتوجه به زمان تدوین آن که در سال 1374بود، هیچ اشاره‌ای به فعالیت دانشجویان در شبکه و فضای مجازی نشده بود ولی در آیین‌نامه جدید محدودیت‌هایی در این زمینه هم ایجاد شده است. نکته منفی‌ای که این دانشجویان به آن اشاره می‌کنند، از سوی جاماسب نوذری، مدیرکل امور دانشجویان داخل هم مورد تأیید قرار گرفته بود: «در آیین‌نامه جدید اشاره شده است‌ انتشار عکس‌های غیراخلاقی یا مرتکب‌شدن کار خلاف اخلاق در فضای مجازی همچنین انتشار تصاویر نامناسب در کانال‌های اطلاع‌رسانی، شامل برخوردهای انضباطی با دانشجویان می‌شود.»
اصلاح آیین‌نامه انضباطی دانشگاه‌ها به پیشنهاد معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفته و در نهایت در شورای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که بخش مهمی از ترکیب اعضای آن را اصولگرایان تشکیل می‌دهند، مصوب شده است. باتوجه به قول جدید وزیر علوم و معاون حقوقی رئیس‌جمهوری به دانشجویان، حالا باید دید که آیین‌نامه انضباطی دانشجویان چه تغییراتی خواهد کرد و آیا در تعریف تخلفات انضباطی (سیاسی، اخلاقی، فضای مجازی و...) تغییراتی همسو با خواسته‌های دانشجویان صورت می‌گیرد یا خیر؟

در آیین‌نامه جدید اشاره شده است‌ انتشار عکس‌های غیراخلاقی یا مرتکب‌شدن کار خلاف اخلاق در فضای مجازی همچنین انتشار تصاویر نامناسب در کانال‌های اطلاع‌رسانی، شامل برخوردهای انضباطی با دانشجویان می‌شود

این خبر را به اشتراک بگذارید