• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 14 اسفند 1396
کد مطلب : 8661
+
-

حرکت معکوس بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی درخصوصی‌سازی‌ واقعی

در شرایطی که روز شنبه، سهام شرکت بیمه البرز را بار دیگر نهادهای شبه‌دولتی وابسته به صندوق‌های بازنشستگی تملک کردند، بانک‌ها با شتاب برنامه خروج از بنگاهداری را به اجرا گذاشته‌اند.

به گزارش همشهری، بانک ملی در روزهای پایانی سال بلوک ۷1درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی را در بورس عرضه می‌کند.
پیش از این رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد، بانک‌ها را به عرضه سهام شرکت‌های زیر مجموعه و فروش املاک خود مکلف کرده بودند. در ماه‌های اخیر عرضه سهام شرکت‌های وابسته به بانک‌ها در بورس و فرابورس شتاب گرفته است.
بانک ملی ایران در اجرای برنامه خروج از بنگاهداری، درنظر دارد در روز 27اسفند بلوک 71درصدی سهام سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی را عرضه کند.این بلوک سهام شامل 1میلیارد و 486میلیون سهم است که به قیمت پایه هر سهم 3هزار و 701ریال عرضه می‌شود.

ماجرای واگذاری بیمه البرز به صندوق‌ها

از سوی دیگر فضا در حوزه خصوصی‌سازی‌ صندوق‌های بازنشستگی چندان تعریفی ندارد. با وجود دستور صریح وزیراقتصاد به فروش سهام شرکت‌های بیمه به بخش خصوصی واقعی و دستور رئیس‌جمهور مبنی بر لزوم واگذاری شرکت‌های وابسته به صندوق‌های بازنشستگی، خبرهای تأیید شده حاکی از این است که کنسرسیوم صندوق‌های بازنشستگی بیمه البرز را خریده است. روز شنبه 3/17درصد از سهام شرکت بیمه البرز در بورس عرضه شد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که چه‌کسی خریدار سهام بیمه البرز بود؟ گفت: کنسرسیومی متشکل از 3 نهاد، سهام بیمه البرز را خریدند، اما نام آن را با اینکه به من گفته‌اند، به یاد ندارم. پوری‌حسینی درباره اینکه بخش خصوصی این سهم را خریداری کرده یا خیر؟ گفت: اینکه آنها خصوصی هستند یا خصولتی (شبه‌دولتی) را هم نمی‌دانم. این موضوع را می‌توانید از بورس بپرسید.

سیدمهدی پارچینی، مدیر عملیات شرکت بورس هم در پاسخ به این پرسش که خریدار بلوک سهام بیمه البرز چه‌کسی بود؟ توضیح داد: از آنجا که معامله قطعی نشده نمی‌توانیم اسم خریدار را بگوییم. سیدمهدی پارچینی در پاسخ به اینکه آیا بخش خصوصی واقعی خریدار بیمه البرز بود؟ گفت: در این مورد هم قانونا نمی‌توانم تا زمانی که معامله قطعی نشده، اظهارنظری کنم. او در پاسخ به اینکه چه زمانی معامله قطعی می‌شود؟ گفت: خریدار ۹ روز کاری وقت دارد که حصه نقدی را واریز کند؛ در نتیجه تا ۲۳ یا ۲۶‌ماه جاری امکان دارد معامله قطعی شود. در آن زمان می‌توان در مورد خریدار این شرکت توضیح داد.

شستا تأیید می‌کند

با وجود خودداری نهادهای مسئول در فروش سهام بیمه البرز در اعلام نام واقعی خریدار سهام این بیمه،‌مرتضی لطفی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در گفت‌وگو با سایت بورس 24خرید سهام این شرکت بیمه را تأیید کرد. او گفت: شستا در کنار صندوق تأمین اجتماعی و صندوق بیمه عشایر این سهام را خریده است. او تأکید کرد: قصد شستا از خرید سهام بیمه البرز، افزایش سهم خود در اداره این شرکت بوده است. به گفته لطفی تأمین اجتماعی به جز بیمه البرز مالک بخشی از سهام شرکت‌های بیمه میهن و ملت نیز هست. او در عین حال گفت: تأمین اجتماعی قصد دارد سهام 2شرکت بیمه یادشده را بفروشد و صرفا بر سهام بیمه البرز تمرکز کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید