• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 9 آبان 1398
کد مطلب : 86587
+
-

جنگ شایعات در بازارتلفن همراه

در شرایطی که در بازار شایع شده حذف معافیت ۸۰دلاری برای واردات تلفن همراه مسافری به رشد قیمت تلفن همراه منجر می‌شود مقامات مسئول تأکید می‌کنند این موضوع هیچ اثری بر بازار ندارد؛ بنابراین مراقب باشید تلفن همراه را گران نخرید. به گزارش همشهری، حذف معافیت 80دلاری واردات تلفن همراه مسافری از2هفته پیش بازار شایعات را داغ کرده، به‌طوری که برخی واسطه‌ها از افزایش احتمالی قیمت تلفن همراه در بازار به‌دلیل کاهش واردات سخن می‌گویند اما مقامات مسئول تأکید می‌کنند هیچ دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد؛ زیرا از یک طرف قیمت ارز کاهش یافته و از طرف دیگر بازار از تلفن همراه اشباع است و واردکننده‌های رسمی به‌صورت مستمر در حال واردات تلفن همراه هستند. معافیت ۸۰دلاری برای واردات تلفن همراه برای مسافران موجب شده بود در چند سال اخیر برخی از این معافیت استفاده کنند و تعداد زیادی تلفن همراه به‌صورت تجاری اما به نام مسافری وارد کشور می‌شد تا جایی که میزان واردات موبایل به‌صورت مسافری با میزان وارد شده از طریق رسمی تا همین2هفته پیش برابری می‌کرد. این افراد با خریدن اطلاعات مسافران از برخی آژانس‌های مسافرتی در دفاتر برخی اپراتور‌های تلفن همراه بدون حضور شخص، سیم کارت صادر می‌کردند و با این تخلف گوشی‌های قاچاق به نام اشخاص مختلف بدون اطلاع آنها ثبت می‌شد. به همین دلیل برای جلوگیری از این سودجویی‌ها، معافیت ۸۰دلاری واردات گوشی‌های مسافری از2 هفته پیش حذف شد؛ همچنین مبنای محاسبه حقوق ورودی برای مازاد بر ۸۰دلار از نرخ ارز رسمی به نرخ ارز سامانه سنا تغییر کرد. با اعمال این تغییرات دوباره بازار گمانه زنی و شایعات درباره افزایش قیمت تلفن همراه در بازار داغ شد و برخی بر این اعتقادند که این اقدام موجب افزایش قیمت گوشی همراه در بازار خواهد شد.

افزایش قیمت، کذب است
رئیس انجمن واردکنندگان گوشی تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی درباره شایعه افزایش قیمت تلفن همراه گفت: از ۲۲مهر که معافیت ۸۰دلاری گوشی تلفن همراه برداشته شد شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت گوشی تلفن و ضعف شرکت‌های وارد‌کننده رسمی در تامین بازار شنیده شد که این شایعات کاملا کذب است و کسانی که از آشفتگی بازار موبایل سود می‌برند آن را منتشر می‌کنند. حسین غروی رام گفت: درمهرگذشته واردات رسمی گوشی تلفن همراه به عدد یک میلیون و ۶۰۰هزار رسید؛ درحالی‌که نیاز کشور فقط یک میلیون دستگاه بود.
غروی رام ادامه داد: هم‌اکنون قیمت گوشی تلفن همراه به‌دلیل افزایش واردات بسیار پایین است؛ تا جایی که در بعضی از مدل‌های گوشی قیمت در خرده فروشی در بازار‌های ایران با قیمت‌های عمده فروشی امارات برابر شده است. او افزود: درحال حاضر واردات گوشی، ماهانه یک میلیون عدد بوده و به هیچ وجه امکان افزایش قیمت یا کمبود گوشی تلفن در بازار وجود ندارد.

لغو معافیت، تأثیری بر قیمت ندارد
مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی هم با بیان اینکه حذف معافیت ۸۰دلاری تأثیری بر بازار تلفن همراه ندارد، گفت: ۱۵۰شرکت در کار واردات قانونی گوشی تلفن همراه هستند که بر این اساس این موضوع تأثیر خاصی بر بازار ندارد.
او با بیان اینکه تامین بازار را تجار انجام می‌دهند، تأکید کرد: این ممنوعیت هیچ تأثیری روی قیمت و عرضه گوشی ندارد.
رضا دیهیمی، نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان موبایل تبلت و لوازم جانبی هم پیش از این درباره احتمال افزایش قیمت تلفن همراه گفته بود: افزایش قیمت برای مصرف‌کننده نهایی نخواهیم داشت؛ زیرا نه دلار گران شده و نه تعرفه گوشی‌های شرکتی افزایش یافته و درنهایت همان 3درصد هزینه خدمات پس از فروش به گوشی‌ها اضافه می‌شود؛ درنتیجه با افزایش قیمت نامتعارفی روبه‌رو نخواهیم بود.

   سامانه جامع گارانتی 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: مقرر شده سامانه جامع گارانتی تا پایان سال با همکاری وزارت صنعت، ایجاد شود.حمیدرضا دهقانی نیا افزود: گوشی‌های تلفن همراه  ازکالا‌های اولویت دار این سامانه است. او تأکید کرد: سامانه جامع گارانتی پس از شکل‌گیری به سامانه جامع تجارت و همچنین سامانه همتا متصل می‌شود و به این ترتیب مشخص می‌شود تلفن همراه را چه‌کسی وارد کرده و مسئولیت ارائه خدمات پس از فروش به‌عهده کدام شخصیت حقوقی است. او تأکید کرد: به این ترتیب استفاده مصرف‌کننده از گارانتی و خدمات پس از فروش تسهیل می‌شود و همانطور که پیش‌تر امکان استعلام اصالت گوشی تلفن همراه فراهم شده بود این بار استعلام اصالت گارانتی و خدمات پس از فروش هم فراهم می‌شود و مشتری می‌تواند با خیالی آسوده گوشی تلفن همراه را خریداری کند. اوادامه داد:گوشی‌های تلفن همراه که از مبادی قانونی به کشور وارد می‌شوند باید گارانتی ۱۸ماهه داشته باشند و الزاما به مشتریان تا ۱۸‌ماه پس از خرید خدمات پس از فروش ارائه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید