• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 8 آبان 1398
کد مطلب : 86556
+
-

از داستان عشق تا پدرخوانده

رابرت اوانز تهیه‌کننده فیلم‌های معروف کمپانی پارامونت درگذشت

از داستان عشق تا پدرخوانده

آرش نهاوندی _ مترجم

رابرت اوانز از مدیران و تهیه‌کنندگان کمپانی پارامونت در 89سالگی درگذشت. او را احیاگر کمپانی پارامونت در دهه‌های 1960و 1970با تولید فیلم‌های محله چینی‌ها (رومن پولانسکی، 1974)، پدرخوانده (فرانسیس فورد کاپولا، 1972)، بچه رزماری(رومن پولانسکی، 1968)، داستان عشق(آرتور هیلر، 1970) و مرد ماراتون(جان شلزینگر، 1976) می‌دانند علاوه بر اینکه رابرت اوانز به لحاظ شخصیت و محبوبیت در میان اهالی سینما با بسیاری از بازیگران فیلم‌هایش برابری می‌کرد.

 او در  دهه‌های 1960و 1970، تعدادی از کارگردانان تازه‌کار یا کمتر شناخته‌شده‌تری نظیر رومن پولانسکی و فرانسیس فورد کاپولا را به‌کار گرفت. اعتماد به کارگردانی مانند رومن پولانسکی حتی سبب شد تا فیلم محله چینی‌ها نامزد 11اسکار نیز شود. زمانی که اوانز به‌عنوان مدیر تولید پارامونت مشغول به‌ کار شد، پارامونت نهمین استودیوی مهم فیلمسازی در آمریکا بود اما زمانی که کمتر از یک دهه بعد و در سال 1974او پارامونت را ترک کرد، این کمپانی مهم‌ترین استودیوی فیلمسازی هالیوود محسوب می‌شد. در زمان تصدی اوانز بر پارامونت فیلم‌هایی نظیر پابرهنه پارک، زوج عجیب، بچه رزماری، حرفه ایتالیایی، داستان عشق، پدرخوانده، پدرخوانده 2، سرپیکو، محله چینی‌ها و گتسبی بزرگ ساخته شدند.

اوانز پس از جدایی از پارامونت نیز به‌صورت مستقل فیلم‌های مرد ماراتون، یکشنبه سیاه، پاپای و کابوی شهری را در فاصله دهه 1970تا 1980تولید کرد که از موفق‌ترین فیلم‌ها به تهیه‌کنندگی وی محسوب می‌شوند. اوانز فرزند یک دندانپزشک بود و از زمان
کودکی در رادیو و در دوران اولیه ظهور تلویزیون، به‌عنوان بازیگر خردسال بازی می‌کرد. او مدتی نیز به‌عنوان بازاریاب برای کمپانی لباس ایوان – پیکان که متعلق به برادرش چارلز بود کار می‌کرد.
اوانز از سال 1962و زمانی که از کار تولید لباس ثروت هنگفتی به‌دست آورده بود تصمیم گرفت زندگی حرفه‌ای خود را به‌عنوان یک تهیه‌کننده ادامه دهد، او در سال 1967به‌عنوان مدیر پارامونت که در آن زمان از نظر مالی دچار وضعیت بسیار بدی شده بود، برگزیده شد و در سال 1974از این سمت کنار رفت تا به فیلمسازی به‌صورت مستقل ادامه دهد. اوانز در طول سال‌های مدیریت در پارامونت، با ساخت فیلم‌هایی که با اقبال منتقدان و تماشاگران واقع شدند، توانست کمپانی پارامونت را دوباره احیا کند.  اوانز در طول حیات خود 7 بار ازدواج کرد و در زندگی خود از صراحت لهجه زیادی برخوردار بود. اوانز همانگونه که در کتاب خاطراتش موسوم به بچه در فیلم می‌ماند (منتشر شده در سال 1994که در سال 2000نیز با اقتباس از آن یک فیلم سینمایی ساخته شد) نوشته است؛ از سبک زندگی اخلاقی یا از قواعد مرسوم اجتماعی پیروی نمی‌کرد و بیشتر در زندگی خود فردی بدون قید و بند بود. او مدتی نیز به اتهام حمل و قاچاق کوکائین توسط برادرش چارلز در سال 1980بازداشت شد.
او یک‌بار گفته بود: در هر داستانی همواره 3 نگاه وجود دارد: نگاه من (نویسنده)، نگاه شما (مخاطب) و واقعیت. و به‌نظر می‌رسد که هیچ‌کس در این میان دروغ نمی‌گوید. در نتیجه خاطراتی که به‌صورت کتاب به اشتراک گذاشته می‌شود نظر هر کدام از این نگاه‌ها را به‌گونه‌ای متفاوت تامین می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید