• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 8 آبان 1398
کد مطلب : 86543
+
-

اجرای گام نخست طرح کاهش آلودگی پسماند


مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران از اجرای گام نخست طرح کاهش آلودگی پسماند(کاپ) خبر داد. به گزارش همشهری، صدرالدین علی‌پور با بیان اینکه پسماند محصول اجتناب‌ناپذیر فعالیت انسان است، گفت: «در جوامع امروزی به دلیل مصرف‌گرا بودن انسان‌ها به‌خصوص استفاده از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی با افزایش روزافزون پسماند مواجه هستیم. یکی از راه‌های اصولی و صحیح مقابله با معضلات زیست‌محیطی، بهداشتی و اجتماعی پسماندهای تولیدی، فرهنگسازی‌، آموزش و اصلاح الگوی مصرف است که بر کاهش پسماند تأثیر فراوان و بسزایی دارد.» 
او با تأکید بر مصرف‌گرا بودن بشر امروزی ادامه داد: «افزایش جمعیت، افزایش تقاضای مصرف، تنوع کالاها، بسته‌بندی‌های شیک و لوکس، پایین بودن کیفیت و عمر مفید اجناس و... سبب افزایش پسماند روزانه جامعه شده است.»
 مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با تأکید بر پرهیز از اسراف و توجه به حفظ منابع طبیعی، اضافه کرد: «صرفه‌جویی و استفاده بهینه از وسایل در فرهنگ دینی و اسلامی ما بسیار سفارش شده است. همچنین تلاش در راستای کاهش پسماند در مبدا که یک راه‌حل اساسی در مدیریت پسماندهاست ضمن صرفه‌جویی در منابع خدادادی، موجب سهولت پردازش پسماند و حفاظت محیط‌زیست می‌شود.» علی‌پور با اشاره به اهمیت خرید به اندازه در کاهش پسماند، عنوان کرد: «گام اول در کاهش پسماند از مکان‌های خرید شروع می‌شود و در چرخه تولید و دفع پسماند، «مصرف» نخستین حلقه شناخته شده است، از این‌رو تامل در الگوی مصرف بسیار ضروری و حائز اهمیت است.» او با ارائه راهکارهایی در زمینه اصلاح الگوی مصرف از قبیل انتخاب محصولات ساخته شده از مواد بازیافتی و دارای قابلیت استفاده مجدد و اجتناب از خرید ظروف یک‌بار مصرف به‌خصوص پلاستیکی توجه شهروندان را به اهمیت خرید در کاهش پسماند جلب کرد. 
مدیرعامل سازمان پسماند با اشاره به نقش تبلیغات و آموزه‌های نادرست در میزان مصرف مواد و کالا خارج از حد معقول و ضروری گفت: «ضرورت دارد در شیوه‌های تهیه و مصرف کالا و مواد تجدیدنظر کنیم زیرا در این صورت، در تولید پسماند، تفاوت‌ها و تأثیرات چشمگیر و قابل ملاحظه‌ای را شاهد خواهیم بود. حفظ منابع، کاهش آلودگی، جلوگیری از دفع پسماند و هزینه‌های حمل‌ونقل آن ازجمله فواید خرید و مصرف به اندازه است. علاوه بر آن با کاهش از مبدا مصرف‌کنندگان می‌توانند موجب کاهش هزینه‌های بازیافت، کمپوست، دفن بهداشتی و پسماندسوزی شوند.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید