• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 14 اسفند 1396
کد مطلب : 8653
+
-

سرمایه‌گذاران بازار سکه برندگان سال 96

با رشد قیمت سکه بهار آزادی در 2هفته گذشته میانگین بازده بازار سکه در سال‌جاری به 8/32 درصد رسید

بازارها
سرمایه‌گذاران بازار سکه برندگان سال 96

  با تداوم رشد قیمت سکه در بازار، میانگین بازده دلار سقوط کرد و بازده سکه بهار آزادی از یورو هم پیشی گرفت و به صدر جدول بازده بازارها آمد.
به گزارش همشهری، برای چندمین بار در سال‌جاری ترکیب بازده بازار‌ها تغییر کرد. از اول سال تاکنون به‌طور مداوم رشد بازار‌ها تحت‌تأثیر تحولات اقتصادی قرار می‌گیرد و دچار نوسان‌های زیادی می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد سرعت حرکت پول بین بازار‌ها افزایش یافته و گویا نقدینگی درحال تلاش برای پیدا کردن بازار مناسبی برای حفظ ارزش خود در برابر تورم است.به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران نگران تورم احتمالی سال آینده هستند. در چنین شرایطی قیمت هر سکه بهار آزادی که از اول سال تاکنون عمدتا از نظر بازده در قعر جدول بود از چند‌ماه پیش شروع به رشد کرد و ظرف چند روز گذشته تحت‌تأثیر افزایش‌های پر سرعت به پربازده‌ترین بازار تبدیل شد. اکنون با انتشار افزایش نرخ سود بانکی به‌نظر می‌رسد بقیه بازار‌ها هم در حال هماهنگ کردن خود با گواهی سپرده 20درصدی بانکی و اوراق بدهی دولتی 20.5درصدی هستند. احتمال می‌رود سال آینده تورم هم تحت‌تأثیر همین اتفاق‌ها در همین محدوده اندازه‌گیری شود. بانک مرکزی با افزایش نرخ سود بانکی تلاش کرده جلوی افزایش قیمت دلار را بگیرد و نقدینگی را با اجرای 3سیاست به سمت بازار طلا، اوراق مشارکت ارزی و همینطور سپرده‌های بانکی هدایت کند.در این مدت پیش فروش سکه و پذیره نویسی اوراق مشارکت ارزی آغاز شد و بانک‌ها هم به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی توانستند 101هزار میلیارد تومان منابع 20درصدی جذب کنند که البته هنوز از کیفیت این منابع اطلاعی در دست نیست زیرا به‌نظر می‌رسد بخش عمده این منابع همان سپرده‌های 15درصدی بوده که به سپرده‌های 20درصدی تبدیل شده‌ است. آنطور که بانک مرکزی می‌گوید، در جریان پیش فروش سکه، ۶۰۰ هزار قطعه سکه به ارزش 800میلیارد تومان فروخته شده که احتمال می‌رود این رقم افزایش هم پیدا کند. با این حال به‌نظر می‌رسد با توجه به نقدینگی 1400میلیارد تومانی فروش 800میلیارد تومانی سکه، گام چندان مثبتی برای جذب نقدینگی برای مهار قیمت دلار نبوده است.

رشدقیمت سکه

با وجود پیش فروش سکه قیمت هر سکه بهار آزادی ظرف چند روز گذشته مدام رشد کرده و اکنون به‌طور میانگین به یک میلیون و 555هزار تومان رسیده است. دیروز در عین حال هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید (امامی) در بازار تهران با ۳۰ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش تا یک میلیون و ۵۸۷ هزار تومان هم معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۳۰ هزار تومان رشد قیمت یک میلیون و ۵۵۲ هزار تومان معامله شد. قیمت هر دلار آمریکا با 2تومان کاهش به 4هزارو 467تومان و  قیمت هر یورو با یک تومان رشد به 5هزارو 490تومان رسید.

با این تغییرات سکه بهار آزادی با 32.8درصد رشد به صدر جدول پربازده‌ترین بازار‌ها صعود کرد و رتبه نخست جدول که از اول سال تاکنون عمدتا در اختیار یورو بود را در اختیار گرفت.سرعت رشد قیمت یورو در‌ماه‌های گذشته به قدری بود که کمتر کسی احتمال می‌داد محصول دیگری بتواند با این مقدار رشد حرکت کند. قیمت هر سکه بهار آزادی از اول سال تاکنون 384هزار تومان افزایش یافته است. این اطلاعات نشان می‌دهد بعد از این دو بازار، بورس تهران با 26.8درصد رشد در رتبه سوم پربازده‌ترین بازار‌ها قرار گرفته است. در این مدت بازده تعداد صنایع زیادی در بورس بیش از این مقدار بوده، در عین حال اگر مقدار بازده 30شرکت بزرگ بورس را محاسبه کنیم متوجه می‌شویم که بازده این بازار از همه بازار‌ها ازجمله سکه و یورو هم بیشتر بوده است. شاخص قیمت سهام این گروه از اول سال تاکنون دست‌کم 40درصد افزایش یافته است.

مسکن و اجاره خانه

اطلاعات آماری از مقدار رشد بازار‌ها نشان می‌دهد بازده مسکن بعد از بورس و فرابورس قرار دارد. مطابق اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی قیمت هر مترمربع آپارتمان در شهر تهران از اول سال تاکنون 23.5درصد رشد کرده و از 4میلیون و 375هزار تومان به 5میلیون و 406هزار تومان رسیده است. در همین مدت متوسط اجاره خانه در شهر تهران هم بابت هر متر آپارتمان با 22درصد رشد از 24هزارو 500تومان به 29هزارو 900تومان در پایان بهمن‌ماه رسیده است.

سرعت حرکت پول بین بازار‌ها افزایش یافته گویا نقدینگی در حال تلاش برای پیداکردن بازار مناسبی برای حفظ ارزش خود در برابر تورم است
  سرعت رشد قیمت یورو آهسته شده و میانگین بازده این بازار در سطحی پایین‌تر از سکه قرار گرفته است

این خبر را به اشتراک بگذارید