• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 8 آبان 1398
کد مطلب : 86526
+
-

هجوم «کاهوی آبی » به تالاب‌های گیلان


در پایش‌های دوره‌ای نیروهای محیط‌زیست گیلان، گونه جدیدی از گیاهان مهاجم به‌نام «کاهوی آبی» در منابع آبی این استان مشاهده شد. قربانعلی محمدپور، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست استان گیلان با اعلام این خبر گفت: در پایش‌های دوره‌ای و همچنین گزارش‌های رسیده، گونه جدید گیاه کاهوی آبی در برخی استخرهای طبیعی این استان مشاهده شد.
به‌گزارش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان، محمدپور با بیان اینکه این گیاه آبزی شناور، بومی آب‌های مناطق گرم و گیاهی آکواریومی است که در محیط طبیعی رها شده است، افزود: برگ‌های پهن کرکدار و ریشه‌های افشان گیاه، این گونه را بر سطح آب شناور می‌کند و به‌راحتی از طریق پاجوش‌های جانبی تکثیر و همراه جریان آب جابه‌جا می‌شود. او تصریح کرد: ورود، رشد و گسترش سریع این گیاه در منابع آبی برخی کشورها به معضل جدی تبدیل شده و به همین دلیل حمل‌ونقل و نگهداری آن ممنوع است. محمدپور با اشاره به اینکه این گیاه گونه‌ای مهاجم و قادر است مواد مختلف آب را در خود جمع‌آوری کند، افزود: کاهش تنوع ‌زیستی آبزیان، کاهش نرخ زادآوری و بقای آبزیان از دیگر مخاطرات این گیاه است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان به تجارب منابع آب شیرین استان در مورد ورود گونه‌های غیربومی نظیر آزولا به‌ویژه سنبل آبی نیز اشاره کرد و از شهروندان خواست درصورت مشاهده این گیاه در منابع آبی، مراتب را به دستگاه‌های ذیربط اطلاع داده و از رهاسازی خودسرانه هرگونه گیاه غیربومی در منابع آبی خودداری کنند. محمدپور تأکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع و با مساعدت استاندار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، مصوبه شورای برنامه‌ریزی توسعه گیلان به‌منظور خرید یک دستگاه شناور دیگر برای جمع‌آوری گیاهان مهاجم سنبل آبی و کاهوی آبی از تالاب‌ها و آب‌بندان‌های استان اخذ شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید