• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 8 آبان 1398
کد مطلب : 86502
+
-

فاصله 15درصدی تورم از قم تا ایلام

ساکنان قم با کمترین و ایلامی‌ها با بیشترین سرعت رشد نرخ تورم در مهرماه مواجه بودند

فاصله 15درصدی تورم از قم تا ایلام

نرخ تورم سالانه استان‌های ایران در مهرماه از فاصله 15درصدی میانگین رشد قیمت کالاها و خدمات حکایت دارد؛ به‌نحوی که در مهرماه امسال نرخ تورم در استان ایلام به 51درصد و در استان قم به 36.1درصد رسیده است. مرکز آمار ایران می‌گوید بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای ایرانی در نخستین‌ماه پاییز امسال مربوط به استان کرمان به میزان 3.4درصد افزایش و کمترین مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد به میزان 2دهم درصد کاهش بوده است. این در حالی است که بیشترین رشد قیمت کالاها و خدمات در مهر امسال نسبت به مهر پارسال در استان ایلام  به میزان 34.7درصد و کمترین در استان آذربایجان شرقی به میزان 22.1درصد ثبت شده است. کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در خانوارهای شهری مربوط به استان آذربایجان شرقی (23درصد) و بیشترین هم مربوط به استان ایلام (34) درصد بوده و بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بین خانوارهای روستایی هم در استان ایلام (37.7درصد) و کمترین هم در استان سیستان و بلوچستان (19.6) درصد نمایان شده است.

تورم خوراکی‌ها در استان‌ها
شاخص قیمت خوراکی‌ها،  آشامیدنی‌ها و دخانیات در مهرماه امسال نشان می‌دهد بالاترین نرخ تورم سالانه گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در استان‌های بوشهر (74.5درصد)،  چهارمحال و بختیاری (66.7درصد) و یزد (65.3درصد) مشاهده شده و کمترین نرخ تورم سالانه خوراکی‌ها هم به‌ترتیب با 52.9درصد در استان زنجان،  58.5درصد در استان آذربایجان غربی و در همدان 59.1درصد رقم خورده است. استان‌های یزد،  تهران،  مرکزی و کرمان بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مهرماه را به‌خود اختصاص داده‌اند و استان‌های آذربایجان غربی،  زنجان،  همدان و گیلان به‌ترتیب کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را به‌خود اختصاص داده‌اند.

کاهش فاصله تورم دهک‌ها
تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از کاهش شکاف تورم بین دهک‌های مختلف در مهرماه حکایت دارد؛ به‌نحوی که نرخ تورم سالانه ‌ماه مهر امسال در کل کشور 42درصد بوده که این شاخص برای دهک اول یعنی فقیرترین به 41.7درصد و برای دهک دهم یعنی ثروتمندترین به 43.9درصد رسیده است. همچنین محدوده تغییرات تورم یکساله در گروه خوراکی‌ها،  آشامیدنی‌ها و دخانیات برای دهک فقیر جامعه 56.3درصد و برای دهک ثروتمند 64.1درصد برآورد شده است. با این تفاوت که وزن کالاهای خوراکی و آشامیدنی در سبد هزینه فقیرترین قشر جامعه 43.3درصد و برای دهک ثروتمند 17.22درصد است. به این ترتیب هرچند سرعت کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی در دهک‌های متوسط رو به ضعیف جامعه نسبت به دهک‌های متوسط رو به بالا بیشتر بوده اما به‌دلیل وزن بالای تامین کالاهای خوراکی و آشامیدنی در سبد هزینه‌ای اقشار متوسط رو به فقیر جامعه،  همچنان شهروندان فقیر و متوسط رو به پایین شاهد افزایش فشار تورمی هستند؛ به‌ویژه اینکه اختلاف نرخ تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی و آشامیدنی بین دهک اول تا دهک دهم تنها 2درصد برآورد شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید