• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 8 آبان 1398
کد مطلب : 86489
+
-

معاون‌رئیس‌جمهور: فرار مغزها سازماندهی شده است

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: بحث فرار مغزها از آن کلاه‌های گشادی است که سرکشور گذاشته‌اند. این یک حرکت سازماندهی شده است و شبکه‌ای دارد این موضوع را به جامعه‌ ما تزریق می‌کند.

به گزارش مهر، سورنا ستاری با اشاره به خروج نخبگان گفت: البته ما هم نفی نمی‌کنیم؛ مثل تمام جوامع دیگر ما هم خروج نخبگان را داریم. مثلا از زمانی که اروپای واحد تشکیل شده، یکی از بالاترین نرخ‌های فرار مغزها از اروپای شرقی اتفاق افتاده است. آلمان و فرانسه هم بسیار سود برده‌اند، چون هم شرکت‌های آنها را و هم بانک‌های آنها و هم آدم‌های حسابی و نخبه‌ آنها را خریده‌اند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور افزود: مهاجرت یک پدیده‌ جهانی است و واقعا این آمارها را با این وقاحت اعلام می‌کنند و با وقاحت هم تکرار می‌کنند و از یک مراکز و منابعی هم نقل قول‌هایی می‌گویند که... مثلا از قول صندوق بین‌المللی پول می‌گویند که کشور ما رتبه‌ اول فرار مغزها را دارد. درحالی‌که اصلا چنین گزارشی وجود خارجی ندارد. این را اینقدر می‌گویند تا همان بخش نخبه‌ جامعه آن را بپذیرد. همین چیزهاست که ما را اذیت می‌کند.
ستاری ادامه داد: ما دنبال این بودیم که به آمارهای واقعی مهاجرت برسیم. در دانشگاه صنعتی شریف، بخشی برای رصد این موضوع ایجاد شده است. البته با کمک ما نبوده و خود ما هم در بنیاد ملی نخبگان هر دو سال یک‌بار آن را پایش می‌کنیم. پایش اخیر ما نشان می‌دهد که این عدد به‌طور قابل‌توجهی رو به کاهش است.

وی ادامه داد: البته نه به آن معنی که کل مهاجرت دارد کم می‌شود، بلکه نوع مهاجرت دارد به ‌سمت سرمایه‌گذاری و مهاجرت شغلی می‌رود و از آن حالت علمی بیرون می‌آید. البته طبق آمارهای کلی مهاجرت ما و آمارهایی که هر سال سازمان ملل به‌صورت مشخص ارائه می‌دهد، ما جزو ۲۰ الی ۳۰کشور دنیا در بحث مهاجرت نیستیم، ما اصولا جزو کشورهایی هستیم که نه مهاجرپذیرند و نه مهاجرفرست، ولی این به معنی این هم نیست که الان مهاجرت نداریم یا اینکه نباید نسبت به آن حساس باشیم.
وی تأکید کرد: واقعیت این است که ما از لحاظ کمّی و نسبت به کشورهای هم‌عرض‌مان عدد چندان بالایی در مهاجرت نداریم. کل آمار مهاجرت ما بین ۳۲ تا ۴۰هزار نفر در سال است و ما در بنیاد کاملا رصد می‌کنیم که آنها کجاها می‌روند و وضعیت ویزاها چگونه است.
ستاری افزود: من این پدیده را نفی نمی‌کنم، ولی نه با این‌ تعدادی که راجع به آن صحبت می‌کنند. ضمن اینکه کیفیت بچه‌های خروجی ما بالاست و برای همین هم ما در معاونت علمی تمرکزمان را بر برگشت این بچه‌ها گذاشته‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید