• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 14 اسفند 1396
کد مطلب : 8646
+
-

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی به همشهری خبر داد

یارانه عقب افتاده مراکز توانبخشی واریز شد

گزارش
یارانه عقب افتاده مراکز توانبخشی واریز شد

مهدیه تقوی راد:
 

خبرنگار

 در هفته‌های گذشته مراکز توانبخشی با مشکلات عدیـــــده‌ای به‌دلیل عدم‌پرداخت یارانه 3‌ماه گذشته‌شان مواجه شدند و همین موضوع احتمال تعطیلی این مراکز را بر سر زبان‌ها انداخت. بعد از رسانه‌ای‌شدن این موضوع، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در بازدیدی که از یکی از مراکز توانبخشی معلولان ذهنی داشت، قول داد تا مشکلات یارانه‌ای این مراکز به‌زودی حل شود. حالا و بعد از گذشت حدود 10روز از وعده رئیس سازمان برنامه و بودجه، یارانه آذر، دی و بهمن این مراکز به‌حساب آنها واریز شده است. حسین نحوی‌نژاد، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اعلام این خبر به همشهری گفت: یارانه اسفند این مراکز نیز تا آخر اسفند پرداخت و معوقات تسویه می‌شود.

او با اشاره به اینکه یارانه 17هزار مدد‌جوی مجهول‌الهویه‌ای که در مراکز توانبخشی بهزیستی نگهداری می‌شوند 650هزار تومان برای سال‌جاری است، افزود:‌ مابه‌التفاوت 100هزار تومانی این افراد هنوز واریز نشده و فعلا برای هر نفر 550هزار تومان یارانه واریز شده است. معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: امیدوار هستیم تا سازمان برنامه و بودجه متممی را برای پرداخت این مابه‌التفاوت تدوین کند تا بتوانیم این مابه‌التفاوت را نیز به‌حساب مراکز توانبخشی واریز کنیم. به گفته او افزایش یارانه مراکز توانبخشی غیردولتی از مصوبات هیأت دولت است. این تصمیم با هدف ارائه خدمات بیشتر و بهتر به معلولان و به‌منظور ایجاد عدالت اجتماعی گرفته شده است. همچنین سعید سعد‌آبادی، مدیرعامل مراکز توانبخشی به همشهری گفت:‌ مابه‌التفاوت یارانه معمولا بعد از سال جدید به‌حساب مراکز واریز می‌شود که البته این یارانه برای تمام سال نیست و فقط 4تا 5‌ماه را شامل می‌شود. این در حالی است که مصوبه دولت برای تمام سال است نه 4یا 6‌ماه و هزینه‌های مراکز مثل پرداخت حقوق پرسنل و اجاره بهای مراکز اجاره‌ای در ایام سال افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش همشهری، در تمام کشور 2هزار و 500مرکز توانبخشی غیردولتی زیرنظر بهزیستی به‌صورت روزانه، شبانه و مراقبت در منزل فعالیت می‌کنند که از 120هزار سالمند، معلول و بیمار روحی مزمن نگهداری می‌کنند. مدیرعامل انجمن مراکز توانبخشی به همشهری می‌گوید: نگهداری یک نفر معلول، سالمندو یا بیمار روحی مزمن ماهانه 2میلیون تومان هزینه دارد که از این مبلغ 930هزار تومان به‌عنوان شهریه مشخص شده که 560هزار تومان از طریق یارانه تأمین و 370هزار تومان آن را خانواده‌ها باید پرداخت کنند اما بسیاری از خانواده‌ها به‌دلیل وضع نا‌مناسب اقتصادی که دارند توان پرداخت این هزینه را ندارند و مراکز مددجویان را با یارانه دولتی نگهداری می‌کنند. وی گفت:‌17هزار مجهول‌الهویه نیز در این مراکز نگهداری می‌شوند که سهم تهران از این تعداد 2هزار و 500نفر است و رتبه‌های دوم و سوم به شهرهای مشهد و قم اختصاص دارد.

کمترین تعداد افراد مجهول‌الهویه تحت پوشش مراکز توانبخشی نیز مربوط به استان آذربایجان شرقی وشهر تبریز است. یارانه افراد مجهول‌الهویه به این دلیل که خانواده‌ای شناسایی نشده تا بتواند مابه‌التفاوت هزینه نگهداری آنها را پرداخت کند 100هزار تومان از دیگر معلولان بیشتر است. 20هزار معلول بدسرپرست نیز در مراکز توانبخشی نگهداری می‌شوند که خانواده‌ها به آنها سر نمی‌زنند و طبعا مابه‌التفاوت هزینه نگهداری از آنها را نیز پرداخت نمی‌کنند. به گفته سعد‌آبادی 30درصداز مراکز توانبخشی توسط خیریه‌ها و با کمک‌های مردمی اداره می‌شود و مابقی مراکز خصوصی هستند که این مراکز با بخشنامه سازمان بهزیستی اجازه جذب کمک‌های مردمی را ندارند و از 30هزار پرسنلی که در تمام این مراکز فعالیت می‌کنند فقط 20هزار نفر بیمه شده‌اند. به گفته وی، مراکزی که از 50معلول، سالمند و... نگهداری می‌کنند باید برای نگهداری از این تعداد، 22نفر پرسنل داشته باشند که مدیریت برای کم‌کردن هزینه‌ها، تعداد پرسنل را کم کرده و پرسنل مجبورند به جای 2 شیفت، 4شیفت کار کنند که همین مسئله باعث فرسایش و پایین آمدن راندمان کاری آنها می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید