• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 8 آبان 1398
کد مطلب : 86459
+
-

کمبود قطعا ت مانع اجرای استانداردهای جدید خودرویی نیست

کمبود قطعا ت مانع اجرای استانداردهای جدید خودرویی نیست


با نزدیک شدن به اتمام مهلت اجرای استانداردهای 85گانه جدید خودرویی، چانه‌زنی برای استمهال یا حذف احتمالی برخی استانداردها آغاز شده است. با وحید مرندی‌مقدم، معاون سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

تولید چه خودروهایی با استانداردهای جدید از دی‌ماه امسال متوقف می‌شود؟
با توجه به تأثیر‌پذیری تولید خودرو از تحریم‌های اقتصادی و مشکلاتی که برای تامین قطعات به‌خصوص برخی قطعات مورد نیاز برای اجرای این استانداردها ایجاد شده، فرصت زمان باقیمانده خودروسازان برای اجرای این استانداردها تا دی‌ماه 98و تصمیم‌گیری نهایی شورای‌عالی استاندارد در مورد کم‌و‌کیف اجرای این استانداردها، هنوز نمی‌توان به‌طور قطعی اعلام کرد که تولید چه خودروهایی به‌دلیل ناتوانی در پاس کردن این استانداردها متوقف خواهد شد. ممکن است برخی خودروسازان که تا‌کنون قادر به پاس کردن این استانداردها برای تداوم تولید محصولات خود نبوده‌اند، در فاصله زمانی باقیمانده، تغییراتی را در پلت‌فرم تولید این خودروها اعمال کنند تا استانداردهای مذکور را پاس کنند.

امکان تعویق اجرای استانداردها به‌دلیل مشکلات تامین قطعه وجود دارد؟
این استانداردها سخت‌گیرانه نیست و در مجموع 4 الی 5 استاندارد از مجموع استانداردهای اجباری 85گانه جدید است که خودروسازان برای اجرای آن با مشکلاتی مواجه شده‌اند. اکنون برخی از خودروهای تولید و مونتاژ داخلی جدید همه این استانداردها را پاس کرده‌اند. مشکل اصلی اجرای این استانداردها در برخی خودروهای داخلی آن است که این خودروها به‌دلیل داشتن پلت‌فرم‌های قدیمی برای اجرای استانداردهای مذکور باید تغییرات اساسی را در اینگونه پلت‌فرم‌ها ایجاد کنند. اینگونه نیست که مشکلات تامین قطعه مانع اجرای این استانداردها شود؛ چرا که تامین همه قطعات مورد‌نیاز برای اجرای این استانداردها توسط خودروسازان با مشکل مواجه نشده بلکه تامین تعداد محدودی در حد3تا4 قطعه یا مجموعه‌های قطعات خودرو که استفاده دوگانه دارد به‌دلیل تحریم‌های آمریکا سخت شده است اما قطعا اجرای استانداردهای اجباری جدید متوقف نخواهد شد.

آیا استانداردهای جدید قابلیت اجرا در پژو 405یا پراید را دارد؟
نمی‌توان گفت که امکان اجرای این استانداردها در خودروهای دارای پلت‌فرم‌های قدیمی مانند پراید و پژو 405 وجود ندارد اما نکته اساسی در تطبیق تولید این خودروها با استانداردهای جدید، میزان هزینه مورد‌نیاز برای تغییر این پلت‌فرم‌ها و صرفه‌اقتصادی تداوم تولید چنین خودروهایی است. سازمان ملی استاندارد پیگیر اجرای بی‌کم‌و‌کاست این استانداردهاست و به هیچ وجه قدمی از اجرای آن عقب نخواهد نشست. با وجود این تا زمانی که شورای‌عالی استاندارد مصوبه نهایی خود در مورد روند اجرای این استانداردها را ابلاغ نکند نمی‌توان در مورد کم‌و‌کیف اجرای این استانداردها اعلام نظر کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید