• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 8 آبان 1398
کد مطلب : 86451
+
-

چرا 30داور زن محروم شده‌اند؟

در هفته سوم لیگ برتر فوتبال و هفته یازدهم لیگ برتر فوتسال زنان، بیشتر تیم‌ها به داوری‌ها معترض بودند. در این هفته داورانی بازی‌ها را سوت زدند که پیش از این حتی یک بازی در دسته‌های پایین‌تر را هم قضاوت نکرده بودند. دلیل این اعتراضات و اتفاقات محرومیت 30داور با‌تجربه بود. کسی حاضر نیست درباره دلیل این محرومیت صحبت کند، اما چیزی که مشخص است، اینکه همه این داوران دنبال گرفتن حقشان بوده‌اند.
داورانی که فصل پیش در لیگ برتر فوتبال و فوتسال زنان سوت زده بودند، تا 30‌مهر هیچ دریافتی نداشتند. داوران از فدراسیون فوتبال خواسته بودند که با آنها تسویه‌حساب کنند. بعضی از خبرگزاری‌ها و سایت‌ها روزهای گذشته نوشته بودند که قبل از شروع لیگ این داوران در نامه‌ای از دپارتمان داوری، پرسیده بودند که چرا با آنها تسویه نمی‌کنند و همین اعتراض، دلیل خشم هدایت ممبینی، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال شده و هر 30نفر را از لیست داوری حذف کرده است.نزدیکان به این داوران اما داستان را طور دیگری تعریف می‌کنند. آنها می‌گویند در کلاس داوری پیش از فصل 6داور زن از ممبینی می‌خواهند که مطالباتشان پرداخت شود. او هم وعده می‌دهد تا آخر مهر و یا هفته اول آبان، همه داوران به پولشان می‌رسند. این داوران بعد از هفته دوم اعلام می‌کنند اگر پولشان واریز نشود، در هفته سوم سوت نمی‌زنند. پولی که داوران برای هر بازی می‌گیرند، خیلی زیاد نیست. دریافتی داور وسط برای هر بازی ۱۲۰‌هزار تومان، کمک‌ها نفری ۸۰ هزار تومان و داور چهارم
 ۴۰ هزار تومان است و به‌نظر نمی‌رسید طلب هر داور از فدراسیون بیش از 3میلیون بوده باشد. فدراسیون بدهی داوران را روز 30مهر پرداخت کرد اما همزمان نام 30داوری را که سال قبل در لیگ داوری کرده بودند، از لیست داوران این فصل حذف کرد.سلطنت نوروزی، انسیه مافی‌نژاد، مهسا قربانی، مهناز ذکایی، بهاره سیفی، حبیبه ربوی، الهه سامانیان، سلما رضوی، آسو جواهری، فاطمه نصیری، ستاره تقدس، سمانه رضایی، سمیه براتیه، مرضیه بهداروند، زینب منادیان‌زاده، ژاله توفانپور، سمیرا وحیدی، مریم قلی‌پور، زهرا رمرودی و‌… داورانی بودند که نام آنها از لیست خارج شد. در بین این داوران کسانی بودند که سابقه سوت‌زدن در لیگ ملت‌های آسیا را هم دارند. سلطنت نوروزی، مهسا قربانی، مهناز ذکایی و سرو ساعدی داوران الیتی هستند که به همراه کمک‌ها انسیه مافی‌نژاد و بهاره سیفی در لیگ ملت‌ها داوری کرده‌اند.در شروع هفته سوم لیگ عده‌ای از داوران بخشیده شدند، گفته می‌شود آنها کسانی هستند که رئیس هیأت فوتبال شهرشان رابطه نزدیکی با ممبینی دارند. اما تعداد بخشیده‌شده‌ها انگشت‌شمار بود و به‌خاطر همین داوران کم‌تجربه و حتی بی‌تجربه به لیست داوران این هفته اضافه شد. یکی از اتفاقات نادر در بازی زاگرس شیراز و شهردار سیرجان افتاد. داوران این بازی حتی نتوانسته بودند گل‌ها را به‌درستی ثبت کنند. شیرازی‌ها می‌گفتند 8گل خورده‌اند و سیرجانی‌ها مدعی بودند 10گل زده‌اند. گفته می‌شود داور وسط 7گل را در جریان بازی مردود اعلام کرده بود، اما بعد از بازی 2گل را قبول کرده است. بعضی از داوران حتی در چیدن دیوار دفاعی موقع خطاها هم مشکل داشتند و... بیشتر مربیان و بازیکنان معترض بودند که داوران در حد لیگ برتر نبوده‌اند و حتی ساده‌ترین قوانین را هم نمی‌دانند.هفته چهارم لیگ جمعه برگزار می‌شود و هنوز مشخص نیست چه داورانی در این هفته سوت می‌زنند. نزدیکان به ممبینی می‌گویند او قصد دارد داوران بین‌المللی را ببخشد. این بخشیدن بی‌دلیل نیست. او تهدید کرده اگر این داوران نامه عذرخواهی ننویسند، در نامه‌ای به فیفا اعلام می‌کند که نام آنها را از لیست داوران بین‌المللی 2020 خارج کند. گفته می‌شود این داوران هم که نگران جایگاهشان هستند، حاضر شده‌اند نامه عذرخواهی را بنویسند. یکی از داوران که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، به همشهری می‌گوید: «هنوز هیچ‌چیز معلوم نیست. شاید یک هفته به ما استراحت داده‌اند و خواسته‌اند از داوران جوان استفاده کنند. آنها به من که حرفی از محرومیت نزده‌اند. اما اگر برنامه هفته اول و دوم را ببینید، مشخص است که کدام داوران را حذف کرده‌اند.»دیروز همشهری با چند نفر از داورانی که محروم شده‌اند، تماس گرفت اما هیچ‌یک از آنها حاضر نشدند صحبت کنند: «ما اجازه صحبت نداریم.» کمیته داوران اول فصل به داوران اعلام می‌کند که نمی‌توانند مصاحبه‌ای داشته باشند. دیروز همشهری با ممبینی هم چندبار تماس گرفت، اما او جوابگوی تلفن همراهش نبود.

این خبر را به اشتراک بگذارید