• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 4 آبان 1398
کد مطلب : 86403
+
-

پیام ایران از باکو

رئیس جمهور در نشست کشورهای عضو جنبش عدم تعهد: از هر نوع مذاکره برای حل مسائل منطقه استقبال می کنیم

پیام ایران از باکو

اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد در باکو برگزار شد و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به فاصله یک‌ماه پس از مطرح کردن ابتکار صلح موسوم به امید در سازمان ملل این‌بار در دومین مجمع بین‌المللی جهان ایده خود را تکرار کرد.

حسن روحانی در اجلاس جنبش عدم‌تعهد (نم) که 120کشور جهان در آن عضو هستند با اشاره به درگیری‌های منطقه‌ای در کانون‌هایی چون فلسطین، یمن، سوریه و افغانستان تصریح کرد: تنها راه برون‌رفت از این بحران‌ها، احترام به حق ملت‌ها در تعیین سرنوشت خویش، تعهد به عدم‌مداخله در امور داخلی یکدیگر، ساماندهی به همکاری‌های منطقه‌ای برای تضمین صلح و ثبات و مبارزه با تروریسم، و ایجاد بستر مناسب برای تعامل و گفت‌وگوست. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: درباره سایر مسائل موجود در منطقه غرب آسیا، از هرگونه ابتکار عملی که مبتنی بر گفت‌وگو، مذاکره و احترام متقابل باشد استقبال می‌کنیم و در این زمینه پیشقدم بوده‌ایم.‌ ماه گذشته، اینجانب در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، طرح «اقدام صلح هرمز» برای صلح و ثبات منطقه را ارائه کردم. هدف این طرح، ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و ایجاد تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان کلیه کشورهای حوزه خلیج‌فارس و تنگه هرمز و اجتناب از مداخله و تهدید است. این طرح حوزه‌های مختلف همکاری مانند مشارکت منطقه‌ای در تأمین امنیت انتقال انرژی و تضمین آزادی کشتیرانی در حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را با مشارکت کشورهای منطقه دربر می‌گیرد. ما معتقدیم که ثبات و امنیت همسایگان ما، ثبات و امنیت ماست و دستیابی به امنیت و توسعه منطقه‌ای، فقط از طریق همکاری و مشارکت جمعی همسایگان امکان‌پذیر خواهد بود. در اجلاس باکو نمایندگان برخی کشورهای منطقه که روابط تنش‌آلودی با ایران دارند ازجمله وزیر خارجه امارات، بحرین و قائم‌مقام وزیر خارجه عربستان حضور داشتند. رئیس‌جمهور با انتقاد از یکجانبه‌گرایی آمریکا و سوءاستفاده این کشور از سلطه‌ بر نظام مالی بین‌المللی یادآور شد: راه خارج ‌کردن این ابزار شوم از دست رژیم خودخواه و مستبد آمریکا، پایبندی بین‌المللی به الزاماتِ پایداری اقتصادی، توسعه روابط تجاری بر پایه پیمان‌های پولی دو و چندجانبه، به‌کارگیری ابتکارات مستقل در حوزه‌ خدمات بانکی و توسعه‌ بهره‌گیری از رمزارزهاست. البته این مسیر باید با رعایت قواعد بین‌المللی در حوزه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم طی شود.
روحانی پیش از ترک تهران با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها از اول دنبال این بودند که جمهوری اسلامی ایران را به کشوری تنها و منزوی تبدیل کنند گفته بود: امروز دیگر برای هیچ‌کس تردیدی باقی نمانده که جمهوری اسلامی ایران یک کشور بسیار مهم و تأثیرگذار در منطقه است و این ملت بزرگ در برابر توطئه‌های دشمنان و به‌ویژه آمریکا و تحریم و حصر آنها به زانو در نمی‌آید و راه خودش را ادامه می‌دهد. رئیس‌جمهور در حاشیه این اجلاس با سران آذربایجان، ونزوئلا، پاکستان، بنگلادش، کوبا، نخست‌وزیر مالزی و رئیس‌جمهور موقت الجزایر دیدار کرد.

رشد 70درصدی تجارت با آذربایجان

روحانی در دیدار با رئیس‌جمهور آذربایجان از ایران، آذربایجان و عراق به‌عنوان 3 کشور شیعه در منطقه نام برد و گفت: روابط با آذربایجان برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. روحانی افزود: درمورد دریای خزر توافقات بسیار مهمی با آذربایجان به امضا رسانده‌ایم که باید اجرایی و عملیاتی شود و در فعالیت مشترک اکتشاف و استخراج نفت و گاز و در زمینه ترانزیت همکاری‌های خوبی را آغاز کردیم، خط ارتباطی آستارا - آستارا وصل شده و پایانه آنجا تشکیل شده و فعالیت برای اتصال راه‌آهن رشت به آستارا را با همه توان‌ دنبال می‌کنیم. الهام علی‌اف نیز در این دیدار رشد 70درصدی مبادلات تجاری دو کشور را طی یک سال رکوردی در خور تحسین عنوان و اظهار کرد: همکاری‌های 2 کشور در حوزه‌های انرژی، بانکی، صنعتی و حمل‌ونقل به خوبی پیش می‌رود.

آرزوی مقام پاکستانی در دیدار روحانی

حسن روحانی در دیدار رئیس‌جمهور پاکستان به دیدارهای متعدد مقام های ارشد ایران و پاکستان اشاره کرد و افزود: در چارچوب این دیدارها توافقات خوبی در حوزه‌های علمی و تحقیقاتی و انرژی ازجمله خط لوله صلح انجام شده که امیدواریم هرچه سریع‌تر این توافقات در راستای منافع دو ملت و منطقه، اجرایی شوند. عارف علوی هم سفر نخست‌وزیر کشورش به ایران و عربستان را بسیار پرثمر خواند و با ابراز امیدواری از اینکه میان برادران مسلمان منطقه دوستی و روابط مناسب برقرار باشد، گفت: پاکستان از همه توان خود برای ایجاد فضای گفت‌وگو بین کشورهای منطقه استفاده می‌کند. این دیدار حاشیه جالبی هم داشت، رئیس‌جمهور پاکستان در اواسط مذاکرات، به روحانی گفت:«ای کاش من از مادرم که کرمانی‌الاصل بود فارسی را آموخته بودم.»

شاخص‌های اقتصادی ایران مثبت است

حسن روحانی در دیدار رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت: آمریکایی‌ها در پیشبرد هیچ نقشه‌ای در منطقه ما از عراق و سوریه گرفته تا فلسطین، افغانستان و یمن نتوانستند به موفقیتی دست یابند و همه توطئه‌های علیه ما نیز با شکست مواجه شده است. رئیس‌جمهور اظهار داشت: در ماه‌های گذشته، عمده شاخص‌های اقتصادی ایران مثبت بوده و این نشان می‌دهد که نقشه‌های استکبار و آمریکا و فشارهای اقتصادی آنها بی‌نتیجه و ناکام بوده است. «نیکلاس مادورو» نیز در این دیدار مبارزه و مقاومت ملت ایران در برابر آمریکا را تحسین‌برانگیز خواند و تأکید کرد: ملت‌های ایران و ونزوئلا با ایستادگی در برابر طرح‌های زیاده‌خواهانه آمریکا، این کشور را ناچار به عقب‌نشینی و پذیرش شکست کردند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید