• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 4 آبان 1398
کد مطلب : 86378
+
-

اعتراض احزاب اصلاح‌طلب به انتخابات کمیسیون ماده10 قانون احزاب

به‌دنبال اعتراض اصلاح‌طلبان به نحوه برگزاری انتخابات و ترک جلسه، نماینده اصولگرایان رأی کافی برای عضویت در کمیسیون ماده10 قانون احزاب را به‌دست نیاورد و اصلاح‌طلبان در بیانیه انتقادی خواستار ابطال این انتخابات از سوی وزارت کشور شدند تا رسما به این بدعت‌گذاری جدید پایان دهد. پنجشنبه‌ای که گذشت در وزارت کشور انتخابات دبیران کل احزاب ملی برای عضویت در کمیسیون ماده10 احزاب برگزار شد. پیش از این 17نفر دبیرکل برای حضور در این انتخابات ثبت‌نام کرده بودند اما قبل از رأی‌گیری فقط قدرتعلی حشمتیان، حسین کمالی، حسن غفوری‌فرد باقی مانده و سایر داوطلبان انصراف دادند.
پیش از برگزاری این انتخابات، محمد زارع فومنی نسبت به حضور قائم‌مقام احزاب اعتماد ملی، جمعیت جوانان انقلاب اسلامی و مجمع فرهنگیان ایران اسلامی اعتراض داشت و بیان کرد که طبق دعوت وزارت کشور، فقط باید دبیران کل احزاب در این انتخابات شرکت کنند.
در ادامه دبیران کل احزاب به دفاع یا مخالفت با اعتراض فومنی پرداختند و در پایان هیأت‌رئیسه تصمیم را به‌نظر رنجبر نماینده قوه قضاییه، پروانه مافی نماینده مجلس و حمید ملانوری نماینده وزارت کشور در کمیسیون ماده10 واگذار کرد و آنها نیز اعلام کردند که 3حزب نام برده شده حق رأی ندارند. نظر این اعضا با مخالفت اصلاح‌طلبان مواجه شد و بعد از بحث‌های دبیران کل احزاب، اصلاح‌طلبان جلسه را ترک کردند، اما انتخابات برگزار شد. ابتدای جلسه 60دبیرکل حضور داشتند که با خروج اصلاح‌طلبان، 36نفر در انتخابات شرکت کردند و غفوری‌فرد 19رأی، حشمتیان 16رأی و کمالی یک‌رأی به‌دست آوردند. با توجه به اینکه غفوری‌فرد حدنصاب رأی یعنی 1+30رأی را به‌دست نیاورد، قرار شد این انتخابات چند روز آینده مجدد برگزار شود. به‌دنبال بی‌اعتنایی اصولگرایان به اعتراض اصلاح‌طلبان و برگزاری رأی‌گیری، احزاب اصلاح‌طلب ساعتی بعد از این بدعت‌گذاری جدید دست‌به‌قلم شدند و در اطلاعیه‌ای مشترک نظراتشان را در 5محور بیان کردند. 
به گزارش ایسنا در اطلاعیه آنها آمده است که حق شرکت در این انتخابات ازجمله حقوق قانونی احزاب است و دبیرکل به نمایندگی از طرف حزب و به‌عنوان شخصیت حقوقی خود در انتخابات شرکت می‌کند. لذا همانطور که خود کمیسیون ماده۱۰ احزاب قبلا تصویب کرده، وجود مانع خارج از اختیار اراده برای شخص دبیرکل موجب محرومیت حزب از استیفای حقوق قانونی آن نمی‌شود. آنها تأکید کرده‌اند بروز حوادث و موانع خارج از اختیار اشخاص از معاذیر مسلم و شناخته‌شده قانونی برای انجام وظایف آنهاست و در چنین وضعیتی سلب حقوق قانونی آنها روا نیست. در ادامه این اطلاعیه آمده است که 2حزب یادشده براساس تصمیم و بنابر دعوت کمیسیون ماده۱۰ احزاب، قائم‌مقام دبیرکل خود را برای شرکت در انتخابات معرفی کرده‌اند. اگر به این 2حزب از قبل اعلام می‌شد که حضور شخص دبیرکل الزامی است و قائم‌مقام نمی‌تواند به نیابت از او در انتخابات شرکت کند، چه‌بسا با رایزنی و اخذ اجازه و مرخصی از مراجع ذیربط شخصاً در انتخابات شرکت می‌کردند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید