• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 4 آبان 1398
کد مطلب : 86373
+
-

بازگشایی اضطراری جاده شهداد- نهبندان

معاون عمرانی استاندار کرمان در گفت‌و‌گو با همشهری : این محور ترانزیتی فقط برای تردد محلی و اضطراری باز شد

بازگشایی اضطراری جاده شهداد- نهبندان

سیده زهرا عباسی_خبرنگار

بخشی از محور ترانزیتی شهداد (کرمان) به نهبندان (خراسان جنوبی) و زابل (سیستان و بلوچستان) نوروز امسال به دلیل سیل و آب‌گرفتگی بسته شد. سیل نوروز علاوه بر قطع راه اصلی ارتباطی 3 استان، زیرسازی، علائم راهنمایی و آسفالت و روسازی آن را هم در استان کرمان از بین برد. خسارت سیلاب به محور شهداد- نهبندان بیش از ۸۵۰ میلیارد ریال برآورد شد و پس از بسته شدن این محور، مسیر ارتباطی نهبندان- بیرجند- دیهوک- راور جایگزین شد که مسیری طولانی‌تر و در حقیقت هزینه‌بر بود.همچنین از آنجا که بسته بودن این مسیر تاثیر مستقیمی بر اقتصاد، گردشگری و امدادرسانی و رفت‌ و آمد مردم محلی 3 استان دارد، شهروندان بارها به این موضوع اعتراض کرده بودند. سرانجام بعد از گذشت ماه‌ها مسئولان استان کرمان از تصمیم‌گیری برای ایجاد جایگزین و بازگشایی اضطراری این جاده در جلسه روز پنج‌شنبه خبر می‌دهند. 

معاون عمرانی استاندار کرمان در این باره به همشهری می‌گوید: 165 کیلومتر در استان کرمان از این جاده ترانزیتی در استان کرمان وجود دارد که در واقع خط‌القعر این جاده است و در گودی قرار گرفته. 
سید مصطفی آیت‌اللهی موسوی با بیان این‌که سیلاب ناشی از بارندگی‌های خراسان جنوبی به این منطقه کویری می‌رسد و آب کامل جاده را می‌گیرد می‌افزاید: این جاده در سال‌های 73-72 برای دسترسی به کویر و به صورت اضطراری ایجاد شد و مسائل فنی، اصولی و توپوگرافی منطقه در ساخت این جاده رعایت نشده بود، اما بعدها تبدیل به مسیر عمومی رفت ‌و آمد شد. به همین دلیل، در همه سال‌های گذشته هر بار بعد از بارندگی‌ها و سیلاب جاده بسته می‌شود. 
وی با بیان این‌که بعد از بارندگی‌های ابتدای امسال هم آب با ارتفاع 4-3 متر روی جاده قرار گرفته بود اظهار می‌کند: زمین این منطقه به صورت شنزار است و جنسی از خاک رس و شور دارد که آب در آن نفوذ نمی‌کند و آن‌قدر می‌ماند تا تبخیر شود. 
موسوی با بیان این‌که بخش زیادی از جاده 35 کیلومتر مسیر برش خورده و از بین رفته است می‌گوید: با هماهنگی با راهداری استان، طی چند روز گذشته، بعد از پیگیری‌های چندماهه بخش بسته مسیر برای عبور محلی و اضطراری باز شد. همچنین در جلسه روز پنج‌شنبه قرار شد برای این‌که جاده تعیین تکلیف شود راه و شهرسازی با تامین اعتباری مختصر مشاوری را برای مطالعه‌های مورد نیاز ایجاد جاده جدید تعیین کند تا بعد از مطالعه یا در مکان قبلی اما با ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز یا در منطقه‌ای دیگر مسیر ارتباطی 3 استان ایجاد شود. معاون عمرانی استاندار کرمان اعتبار مورد نیاز برای ایجاد جاده را حدود 160 میلیارد تومان می‌داند و می‌افزاید: در استان‌های دیگر مشکل خاصی وجود ندارد، چون در ارتفاع هستند، اما بخش مربوط به کرمان در گودی قرار دارد. با این حال، چون جاده مسیر ارتباطی 3 استان است، اعتبار باید به صورت ملی تامین شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید