• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 4 آبان 1398
کد مطلب : 86369
+
-

تغییر اقلیم، زاگرس را نابود می‌کند



بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین تأثیر تغییر اقلیم در ایران در منطقه زاگرس و مناطق جنگلی آن خواهد بود، یعنی در این مناطق بیشترین کاهش بارش و بیشترین افزایش دما باهم رخ می‌دهد؛ بنابراین به‌احتمال زیاد در دهه‌های آینده وسعت پوشش‌های جنگلی زاگرس بسیار کم می‌شود و حتی محتمل است که این عرصه‌ها به‌تدریج از بین برود.
تغییر اقلیم مانند بسیاری پدیده‌های دیگر عصر حاضر، پیامد زندگی شهرنشینی، توسعه صنایع مختلف و استفاده بی‌رویه از منابع فسیلی است که نتایجی همچون خشکسالی، ترسالی، وقوع سیلاب‌های بزرگ و آتش‌سوزی را به‌همراه دارد؛ البته بنا به گفته متخصصان امر پاسخ تغییر اقلیم در مناطق مختلف متفاوت است؛ مثلا در منطقه غرب آسیا موجب خشکسالی و در مناطق قطبی و حاره‌ای موجب افزایش بارش شده است.
سال‌هاست که دولتمردان کشورهای مختلف نسبت به عواقب سوء و گاهی غیرقابل جبران تغییر اقلیم هشدار می‌دهند و این نگرانی موجب شد تا سازمان ملل متحد، ۲۴اکتبر (دوم آبان ماه) هرسال را به‌عنوان روز جهانی تغییرات اقلیمی تعیین کند تا هشداری بر جدی بودن این مسئله باشد، اما به‌نظر می‌رسد نامگذاری یک روز هم دردی را دوا نکند.
به‌گزارش ایرنا، ایمان بابائیان، رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی به مناسبت روز جهانی مبارزه با تغییرات اقلیم گفت: تغییرات اقلیم یکی از پیامدهای گرمایش جهانی است که علت آن هم استفاده بی‌رویه از سوخت‌های فسیلی است. پیامدهای تغییر اقلیم فقط خشکسالی نیست بلکه پاسخ مناطق مختلف به آن متفاوت است؛ مثلا پاسخ منطقه غرب آسیا به گرمایش جهانی خشکسالی است یعنی پاسخ آن به اقلیم منطقه غرب آسیا و عرض میانی مانند شمال آفریقا تا منطقه آسیا کاهش بارش و افزایش خشکسالی و در برخی جاها مانند مناطق حاره‌ای و مناطق قطبی افزایش بارش است.وی افزود: اما عملکرد و پاسخ تغییر اقلیم در منطقه ما کاهش بارش و افزایش خشکسالی بوده است، تبعات آن در ایران علاوه بر این 2مورد، افزایش بارش‌های سنگین و سیل‌آسا نیز بوده؛ یعنی مخاطرات جوی و اقلیمی بر اثر گرمایش جهانی زیادشده و رخدادهای حدی یا «ترین»‌ها افزایش یافته است.  با اینکه میانگین بارش کشور کم شده اما بارش‌های سنگین و سیل‌آسا زیادشده است که در این حالت از نظر تاسیسات زیربنایی، جاده‌ای و مناطق ساحلی پیامدهایی دارد. بابائیان ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین تأثیر تغییر اقلیم در ایران در منطقه زاگرس و مناطق جنگلی آن خواهد بود؛ یعنی در این مناطق بیشترین کاهش بارش و بیشترین افزایش دما را با هم داریم؛ بنابراین به‌احتمال زیاد در دهه‌های آینده وسعت پوشش‌های جنگلی زاگرس بسیار کم می‌شود و حتی محتمل است که به‌تدریج از بین برود. منطقه بعد از زاگرس، شمال غرب و شمال شرق کشور است که کاهش دما و افزایش بارش خواهد داشت؛ یعنی رتبه دوم تأثیرات تغییر اقلیم را دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید