• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 2 آبان 1398
کد مطلب : 86321
+
-

اجرای طرح «کاپ یا کاهش آلودگی پسماند» در شهر تهران آغاز شد

«کاپ» روشی موفق در کاهش آلودگی

پسماند
«کاپ» روشی موفق در کاهش آلودگی


محمود مولایی ـ خبرنگار

به گزارش همشهری،  در روزی که تهران میزبان رویداد بین‌المللی کلیماتون 2019 (کاهش پسماند) بود، از اجرای طرح کاپ «کاهش آلودگی پسماند» رونمایی شد.
صبح دیروز به موازات برگزاری رویداد بین‌المللی کلیماتون 2019نشست خبری صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران برگزار شد. او در این نشست از اجرای طرح کاپ در سیستم پسماند شهر تهران گفت تا از کاهش آلودگی پسماند در آینده خبر دهد. علپیور معتقد است که در حوزه پسماند با اجرای این طرح می‌توان به روش موفق در کاهش آلودگی دست یافت.

جلوگیری از گسترش زباله‌گردی
اجرای طرح «کاپ» یا «کاهش آلودگی پسماند» قرار است مجموعه سازمان مدیریت پسماند شهر تهران را متحول کند. مدیرعامل سازمان پسماند در نشست خبری تأکید کرد که اجرای این طرح می‌تواند از گسترش زباله‌گردی در پایتخت جلوگیری کند. صدرالدین علیپور گفت: «مدیریت شهری را در کشورهای مطرح دنیا با موضوعات مرتبط با حوزه پسماند می‌سنجند. در حوزه مدیریت پسماند باید اساس کار را بر مبنای کاهش پسماند بگذاریم. این در حالی است که در گذشته روزانه بیش از 8هزار تن زباله در تهران تولید می‌شد.» او ادامه داد: «به‌عنوان مثال در شهر استکهلم هم‌اکنون هیچ زباله‌ای دفع نمی‌شود و حتی برای زباله‌های خطرناک هم راهی برای تبدیل وجود دارد. اما در تهران هم‌اکنون مخازنی که در سطح شهر وجود دارند مشکلاتی را برای مدیریت شهری به‌وجود آورده‌اند و به‌دلیل اینکه هیچ زمانی خالی نیستند بحث زباله‌گردی رونق پیدا می‌کند و شاهد روان شدن شیرابه‌ها از این مخازن هستیم.»  مدیرعامل سازمان پسماند با مقایسه حوزه پسماند در تهران با برخی از شهرهای بزرگ دنیا عنوان کرد: «ذخیره‌سازی نامطلوب، تفکیک نامناسب از مبدأ، رفت‌وروب ماشین‌آلات، معضلات ایستگاه‌های میانی و در نهایت پردازش در آرادکوه ازجمله مشکلات تهران در حوزه پسماند است. در شهرهایی همانند برلین، وین و استکهلم هم‌اکنون مخازن داخل منازل هستند و در سیستم شهرسازی این موضوع تعریف شده است. در این مخازن زباله‌های‌تر و خشک از یکدیگر جدا می‌شوند و هفته‌ای دو بار زباله‌های‌تر با پرداخت هزینه و زباله‌های خشک بدون پرداخت هزینه جمع‌آوری می‌شوند. این در حالی است که ما در تهران در برخی از نقاط حتی زباله‌ها را تا روزی 3بار جمع‌آوری می‌کنیم. تا زمانی که مخازن در سطح شهر تهران باشند، زباله‌گردها هم وجود دارند، پیمانکاران راغب هستند تا از نیروهای ارزان‌تر استفاده کنند؛ به همین دلیل زباله‌گردی برچیده نمی‌شود.» علیپور با بیان اینکه هم‌اکنون 10 تا 11ایستگاه میانی برای جمع‌آوری زباله‌ها وجود دارد که در آنجا شاهد انتشار شیرابه‌ها هستیم و بعضاً گزارش‌ها و شکایت‌هایی نیز مطرح می‌شود، یادآور شد: «برخی می‌گویند که باید مجتمع آرادکوه جابه‌جا بشود. این در حالی است که حدود 50سال پیش یک تیم آمریکایی حدود 2سال زمان گذاشتند تا با شرایطی همانند نفوذناپذیر بودن خاک، دور بودن از محل سکونت و وجود محیط باد غالب، مکانی را انتخاب کنند و در آنجا این مجتمع مورد بهره‌برداری قرار گیرد. بعد از ساخت این مجتمع بود که فرودگاه و اتوبان ساخته شد. پس آنها خود باید فاصله‌شان را با محل دفن تنظیم می‌کردند.»

کمپین «پس- از- این»
علاوه بر اجرای طرح کاپ، کمپین «پس- از- این» نیز راه‌اندازی شد تا فصل جدیدی در حوزه پسماند آغاز شود. مدیرعامل سازمان پسماند در این رابطه گفت: «کمپین‌های زیادی وجود داشت، اما ما تصمیم گرفتیم تا با اجرای طرح کاپ و ایجاد کمپین پس-از-این، شروع جدیدی را در حوزه پسماند داشته باشیم. برای این منظور آموزش‌های چهره‌به‌چهره را آغاز خواهیم کرد. شاید حتی اگر شهروندان این را بیاموزند که آب باقیمانده از زباله‌های خود را داخل کیسه نریزند بخشی از مشکلات شیرابه‌ها مرتفع شود.» علیپور با بیان اینکه هم‌اکنون در سایت آرادکوه، پسماندهای حجیم دفع نمی‌شوند و هیچ پسماند حجیمی اعم از لاستیک، شیشه و... به آنجا منتقل نمی‌شود، عنوان کرد: «یکی از دلایل ناموفق بودن ما در حوزه کمپوست، وجود شیشه و پسماندهای حجیم بود. هم‌اکنون منتقل نکردن شیشه‌ها به آرادکوه باعث شده که وزن پسماندهای انتقالی حدود هزار تن کاهش پیدا کند. »


مکث
اپلیکیشنی برای پسماندهای خشک

ـ با طراحی اپلیکیشنی شهروندان می‌توانند پسماندهای خشک خود را تحویل داده و به ازای آن مبلغی دریافت کنند.
ـ نسل جدید RVMها قرار است جلوی دانشگاه‌ها و اماکنی از این دست گذاشته شود و به ازای تحویل قوطی به شهروندان کارت‌بلیت یا مواردی از این دست را تحویل دهد. امکان تهیه RVMها از سمت شرکت‌های داخلی نیز وجود دارد.
ـ سازمان پسماند درنظر دارد در شهر تهران هزار دستگاه از مخازن چندگانه را مقابل فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار دهد و تا سال 1400تعدادی مخازن ذخیره‌سازی هوشمند نیز در شهر تهران ایجاد خواهد شد.
ـ مذاکراتی با یک شرکت چینی انجام شده تا زباله‌سوزی با ظرفیت 2هزار تن وارد سیستم مدیریت پسماند شهر تهران شود و بتوان از این سیستم زباله‌سوز برای پسماندهای پزشکی هم استفاده کرد.
ـ درمنطقه 13برنامه‌ای شبیه MRS اجرایی شده که تقریباً زباله‌گردها رویت نمی‌شوند. اگرچه سامانه ثبت‌نام متولیان جمع‌آوری زباله در دست اقدام است اما امکان کنترل کامل در این زمینه وجود ندارد و زباله‌گردهای غیررسمی نیز باز هم می‌توانند فعالیت کنند.
ـ هم‌اکنون روزانه 3هزار تن زباله در شهر تهران دفن می‌شود.
ـ روزانه 200تن زباله در نیروگاه زباله‌سوز سوزانده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید