• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 2 آبان 1398
کد مطلب : 86315
+
-

پیشنهاد ایران برای« نم»


باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان این روزها میزبان بزرگ‌ترین گردهمایی جهان پس از مجمع عمومی سازمان ملل است. اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد«نم» قرار است فردا برگزار شود و حسن روحانی هم در این اجلاس شرکت می‌کند. به سیاق نشست‌های بین‌المللی که در سطح سران برگزار می‌شود یک روز قبل از برگزاری نشست اصلی، جلسه آماده‌سازی‌ بیانیه پایانی با حضور وزیران خارجه کشورهای عضو برگزار شد و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در سخنانی یک‌بار دیگر از همسایگان و همه شرکای خود در جنبش عدم‌تعهد دعوت کرد تا برای تقویت و اجرای ابتکار امید با ایران همکاری کنند. ظریف با اشاره به طرح صلح هرمز (امید) که روحانی رئیس‌جمهور ایران آن را در نشست‌ماه سپتامبر گذشته مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کرد گفت: هدف این طرح، ترویج گفت‌وگو، احترام متقابل و برابری، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و مصونیت مرزهای بین‌المللی، حل و فصل مسالمت‌آمیز کلیه اختلافات، رد تهدید به استفاده از زور یا کاربرد زور، عدم‌تجاوز و عدم‌مداخله در امور داخلی یا خارجی یکدیگر و در نهایت تضمین امنیت انرژی و جریان آزاد منابع است. وزیر خارجه اقدام ایالات متحده در خروج خود از برجام را  به‌رغم پایبندی کامل ایران به تعهدات خود در این زمینه یکی از مهم‌ترین عناصر آشوب ساز در منطقه و ماورای آن دانست و گفت: جنگ اقتصادی آمریکا - در واقع تروریسم اقتصادی آن - با هدف قرار دادن مردم عادی ایران و کوششی ساده لوحانه برای گرسنگی دادن آنان تا مرحله تسلیم شدن تنها یک جنایت عامدانه و به‌صورت آشکار اعلام شده علیه بشریت نیست بلکه تهدیدی جدی و فوری برای صلح و امنیت بین‌المللی است.
ظریف با بیان اینکه اتخاذ موضع یکپارچه جامعه بین‌المللی برای وادار ساختن ایالات متحده به بازگشت از این مسیر خطرناک خود به‌منظور اجتناب از بروز یک فاجعه جهانی، یک ضرورت فوری است گفت: بر ما اعضای جنبش است تا متحد شویم و بر مبنای تفکر - و اقدام - دسته جمعی و مبتکرانه برای تغییر جهت جریان حاکم یا حداقل کاهش آثار آن بر مردم خویش اقدام کنیم.
براساس اخبار منتشرشده، حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان در هجدهمین اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد که جمعه در پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.
به گزارش همشهری، عدم‌تعهد درمجموع ۱۲۰دولت عضو و ۱۷عضو ناظر دارد و ایران از اصلی‌ترین اعضای این جنبش است که میزبانی نشست شانزدهم این اجلاس را در سال91 برعهده داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید