• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 2 آبان 1398
کد مطلب : 86310
+
-

اعتدالیون و اصلاحات؛ ائتلاف یا افتراق؟

واعظی به همشهری گفت: در جلسات شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان شرکت نکرده‌ایم نه ائتلاف را تأیید می‌کنیم نه جدایی را


محسن تولایی ـ خبر‌نگار

حزب اعتدال و توسعه، جلسات انتخاباتی خود را از شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان جدا کرده است. اصلاح‌طلبان از غیاب آنان در جلسات شورا می‌گویند و خود اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه نیز با تأیید این موضوع می‌گویند جلسات انتخاباتی دارند ولی درون حزب خودشان. از دولتی‌ها نام محمدباقر نوبخت به‌عنوان دبیرکل و اسامی اکبر ترکان، محمود واعظی و مرتضی بانک در جمع اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه دیده می‌شود. تشکیلات آنها در انتخابات مجلس94 و ریاست‌جمهوری و شوراهای96 توانست به ائتلاف انتخاباتی با اصلاح‌طلبان برسد. اما انتقادهای گاه و بیگاه آنان از یکدیگر ظاهرا باعث شده اعتدالیون به فکر جدایی راه خود از اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم بیفتند.
محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به دعوت اصلاح‌طلبان برای حضور نماینده حزب اعتدال و توسعه در جلسات شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به همشهری گفت: ما الآن آنقدر گرفتاریم که وارد بحث انتخابات نشده‌ایم. واعظی درباره اینکه آیا راه اعتدال و توسعه از جبهه اصلاح‌طلبان و ائتلاف با آنان جدا شده است یا نه، افزود: نه ائتلاف را می‌شود تأیید کرد، نه جدایی را. ما در شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه هم بحث انتخابات زیاد کرده‌ایم و استان‌هایمان فعال هستند. ولی اینکه ما چگونه می‌خواهیم وارد شویم را گذاشته‌ایم تا کمی پیش رود. ضمن اینکه ما از خود اصلاح‌طلبان نیز یک صدا نمی‌شنویم. انواع و اقسام صداها از آنجا بیرون می‌آید. یعنی الآن تفرقی که در اصولگرایان هست همین تفرق در اصلاح‌طلبان هم هست. ما یک خرده ببینیم که بالاخره آن صدای واحد چیست تا بعدا تصمیم بگیریم.
واعظی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا در جلسات شورا شرکت می‌کنید و نماینده به جمع آنان می‌فرستید یا نه گفت: نه. ما هیچ‌وقت در شورا نبوده‌ایم. ما یعنی حزب اعتدال و توسعه هیچ وقت از روز اول تا حالا در شورای‌عالی اصلاح‌طلبان نبوده‌ایم.  ما در مقطع انتخابات مجلس۹۴ یک ائتلاف با هم کردیم و البته در انتخابات ریاست‌جمهوری هم با هم ائتلاف کردیم. ولی ما جزو شورای اصلاح‌طلبان نیستیم، بلکه تنها ائتلاف کردیم. اگر لازم باشد دوباره با هم صحبت می‌کنیم. اگر فضا مناسب باشد این کار را خواهیم کرد.
افتراق انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون از نشست خبری روز دوشنبه علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت آشکار شد که در آن با اشاره به پیروزی ائتلاف امید و اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم گفت: «در انتخابات مجلس، ائتلاف دقیقه نودی شکل گرفت که اصلاح‌طلبان هم از آن راضی نبودند اما مصلحت بود. در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوم و شوراها ائتلافی صورت نگرفت. در این دوره به حزب اعتدال و توسعه گفته شده اگر تمایل دارند می‌توانند به‌عنوان یکی از احزاب در جلسات حاضر باشند. ما ۲۸حزب در جلسات داریم که آنها هم می‌توانند حزب بیست‌و‌نهم  باشند. اما اینکه یک طرف مذاکره آنها باشند و یک طرف اصلاح‌طلبان باید بگویم به هیچ وجه چنین اتفاقی نخواهد افتاد.»
یک روز بعدتر از این اظهارات نیز عبدالواحد موسوی‌لاری، نایب‌رئیس شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تلویحا صحبت‌های شکوری را تأیید کرد و درباره نحوه همکاری‌های اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در انتخابات مجلس یازدهم گفت: «دوره گذشته فرض ما بر این بود که جریان اصلاحات باید با همراهان دولت، همراهی داشته باشد و حزب اعتدال و توسعه به‌عنوان نماد شاخص مدیرانی که با حسن روحانی کار می‌کنند، بود. پس از اینکه احزاب اصلاح‌طلب راجع به مسائل به جمع‌بندی رسیدند با حزب اعتدال و توسعه هم به گفت‌وگو نشستند و هماهنگی‌هایی به عمل آوردند که در نهایت یک لیست مشترکی داده شد. در این دوره به حزب اعتدال و توسعه هم گفته شده اگر می‌خواهید در لیست اصلاح‌طلبان نقشی داشته باشید از حالا باید حاضر شده و در جمع، خودتان را تعریف کنید.  بعد از بستن لیست و شروع شدن فعالیت‌ها عملا فرصتی برای هماهنگی وجود ندارد.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید