• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 2 آبان 1398
کد مطلب : 86307
+
-

تحمیل هزینه‌های سنگین انتقال آب خزر

همایش هم‌اندیشی و بررسی چالش‌های انتقال آب از شمال کشور روز گذشته در ساری برگزار شد


کمتر از 2 هفته بعد از اعلام موافقت و امضای رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با انتقال آب خزر به کویر مرکزی، همایش منطقه‌ای «هم‌اندیشی و بررسی چالش‌های انتقال آب از شمال کشور» روز گذشته با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس، استادان دانشگاه و تشکل‌های زیست‌محیطی، منابع طبیعی و تولیدی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد. سخنرانان در این همایش بر اثرات تخریبی متعدد انتقال آب خزر به سمنان اشاره کردند. با وجود اصرار عیسی کلانتری، ‌رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست که تأکید می‌کند موضوع انتقال آب خزر به هیچ‌وجه سیاسی نیست، برخی سخنرانان در همایش روز گذشته بر سیاسی بودن این طرح و یکی بودن مقصد انتقال آب و زادگاه رئیس‌جمهور اشاره کردند. حسن روحانی سال گذشته در سفر استانی خود به زادگاهش استان سمنان، بعد از گذشت چند سال دوباره این موضوع را زنده کرد و وعده داد که دولت آمادگی دارد در مدت کوتاهی تمام مجوزهای لازم را در اختیار سرمایه‌گذار برای اجرای این طرح قرار دهد. بعد از آن نظرات مخالفان با انتقال آب مطرح شد و در نهایت حدود 2 هفته بعد از آن وقتی خبر موافقت سازمان حفاظت محیط‌زیست با اجرای طرح، رسانه‌ای شد مخالفت‌ها و انتقادات کارشناسان، استادان دانشگاه و حتی نمایندگان مجلس به اوج خود رسید تا جایی که تعدادی از نمایندگان هفته گذشته در صحن علنی مجلس اعتراض خود را بیان و در آخر طرح استیضاح وزیر نیرو، ‌به‌عنوان مجری طرح را تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس کردند.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت به خبرنگاران، گفت: از نظر ما انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران با رعایت 6شرط اعلام شده، ‌بلامانع است. او با بیان اینکه برخی، اطلاعات غلط داده و موضوع را سیاسی می‌کنند، افزود:‌ دولت و وزارت نیرو موظف است آب شرب، بهداشت و صنعت شهروندان را در سراسر کشور تامین کند. وزارت نیرو هم راهش را بلد است و ما هم بررسی‌های زیست‌محیطی را انجام دادیم. محمد امینی، عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور هم روز گذشته در همایش برگزار شده در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری طی سخنانی گفت: در پروژه انتقال آب خزر به فلات مرکزی کشور، 16میلیون مترمکعب جابه‌جایی خاک رخ خواهد داد. او همچنین شاخص‌های جمعیتی استان‌های مبدا و مقصد را با یکدیگر مقایسه کرده و گفت:‌ میزان جمعیت و تراکم آن در استان مبدأ 20برابر مقصد است. همچنین سهم مهاجرت به استان مبدأ نیز 2و نیم برابر است. این استاد دانشگاه در ادامه از رشد 3و نیم برابری مصرف آب صنایع در 30سال گذشته هم انتقاد کرد و افزود: قطع 26هزار اصله درخت در مسیر خط لوله انتقال موجب فرسایش خاک و خطر سیلاب خواهد شد. همچنین اجرای تاسیسات برق در این مسیر، 150اصله درخت را قطع خواهد کرد.
ولی‌الله نانوا کناری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در بخش دیگری از این همایش، کاهش صادرات خاویار را از پیامدهای اجرای این طرح دانسته و گفت: ‌صادرات خاویار که به عنوان جایگزین صادرات نفتی باید در دستور کار قرار گیرد با انتقال آب خزر دچار افت حداکثری می‌شود. او همچنین اظهار داشت: اگر قرار به چاره‌اندیشی باهزینه کمتر است چرا برای تمام استان‌ها راهکار ارائه نمی‌شود؟
شمس‌الله شریعت‌نژاد، دیگر نماینده مجلس و عضو کمیسیون آب و کشاورزی نیز در سخنان خود بی‌توجهی به مسائل علمی در مباحث کشور را موضوعی بسیار آسیب‌زننده دانست و گفت: ‌مصداق این نوع اقدامات اتفاقی است که برای ارومیه، زاینده‌رود و چهارمحال و بختیاری افتاده که دچار مشکل شده‌اند.علی اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیأت‌رئیسه مجلس نیز ضمن انتقاد از اطلاع‌رسانی ضعیف در مورد موارد کمی و کیفی طرح، اظهار داشت:‌ چالش‌های اجرای این طرح بیش از هزار میلیارد تومان هزینه مالی به‌دنبال دارد و دولت نباید با این کار خود را مقابل مردم قرار دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید