• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 2 آبان 1398
کد مطلب : 86298
+
-

یحیی و یک زمزمه سیاه

بهروز رسایلی| دیروز یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور شایعه عجیبی را منعکس کرده بود که اگر جدی باشد، می‌تواند به یک بمب خبری در فضای فوتبال ایران منجر شود. این رسانه مدعی شده یحیی گل‌محمدی، سرمربی شهر خودروی مشهد بعد از پیروزی تیمش برابر ذوب‌آهن خداحافظی معناداری با بعضی اعضای باشگاه داشته و ممکن است به‌دلیل برخی «مشکلات داخلی» از هدایت تیم مشهدی کناره‌گیری کند. شهر خودرو با پیروزی بر ذوب‌آهن، در پایان هفته هفتم روی پله سوم جدول رده‌بندی قرار گرفته است؛ آن هم فقط با یک امتیاز اختلاف نسبت به 2 تیم سپاهان و تراکتورسازی. البته با توجه به تعویق بازی هفته هشتم شهر خودرو برابر گل‌گهر سیرجان، یحیی تمرینات تیمش را تعطیل کرده و فعلا در تهران به سر می‌برد. با این شرایط، طرح زمزمه استعفای او بسیار عجیب به‌نظر می‌رسد. اینکه این «مشکلات داخلی» چیست چندان روشن به‌نظر نمی‌رسد و البته دیروز حداقل تا لحظه تنظیم این مطلب، خود گل‌محمدی واکنشی به داستان نشان نداده بود. در عین حال خبر منتشر شده در این خبرگزاری با جمله‌ای به پایان می‌رسد که می‌تواند یک سرنخ جدی باشد. جمله مورد نظر این است: «گل‌محمدی قبل از آغاز فصل گزینه اول جانشینی برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس بود اما در شهر خودرو ماندنی شد.» آیا این یعنی یحیی هنوز به پرسپولیس فکر می‌کند؟
  ماجرای صبا و ژوزه فراموش نشود
قضاوت تنها براساس یک شایعه تأیید نشده اصلا کار درستی نیست و ما هم چنین قصدی نداریم اما یادآوری این نکته هم بی‌ضرر است که یحیی گل‌محمدی قبلا یک‌بار از هول حلیم پرسپولیس داخل دیگ افتاده بود. موضوع به هفته‌های آغازین لیگ دوازدهم مربوط می‌شود؛ زمانی که پرسپولیس با مانوئل ژوزه پرتغالی چندان خوب نتیجه نمی‌گرفت. آن روزها یحیی سرمربی صبای قم بود و عملکرد نسبتا موفقیت‌آمیزی هم در این تیم داشت. با این حال او به بهانه «قلب‌درد» از صبا جدا شد و بعد از مدت کوتاهی به‌عنوان دستیار ژوزه روی نیمکت پرسپولیس نشست؛ دستیاری که از ابتدا هم احتمال جایگزینی‌اش با سرمربی بداخلاق داده می‌شد. سرانجام همین اتفاق هم رخ داد و یحیی بین 2 نیم‌فصل جای مانوئل را گرفت اما اوضاع برای او زیاد خوب پیش نرفت. پرسپولیس در لیگ پیشرفت چشمگیری نداشت و نهایتا روی پله هفتم فصل را به پایان رساند. در جام حذفی هم بعد از پیشروی سخت و ناپلئونی تا فینال، تیم گل‌محمدی در یکی از تلخ‌ترین شب‌های تاریخ پرسپولیس در ورزشگاه آزادی برابر سپاهان شکست خورد تا ضمن از دست دادن جام قهرمانی در مقابل صدهزار هوادار، مراسم خداحافظی مهدی مهدوی‌کیا هم خراب شود. یحیی به‌خاطر همین نتایج و البته رفتاری که آن سال با مهدوی‌کیا داشت، بین هواداران دچار افت مقبولیت شد و از سمتش کنار رفت. حالا اگر یک‌درصد (توجه داشته باشید؛ فقط یک درصد) سودای تکرار همان سناریو در ذهن یحیی باشد، با وضع بسیار خطرناکی مواجه خواهیم بود. آیا شرایط نه‌چندان خوب فعلی پرسپولیس و پایگاه متزلزل کالدرون بین هواداران، یحیی را وسوسه کرده است؟ 
 فرصت «گابریل» را از دست ندهید
اگر هم در پرسپولیس کسی به فکر یحیی افتاده و فکر می‌کند الان با این تغییر می‌تواند تیم را مثلا نجات بدهد، بهتر است بداند دارد ریسک بزرگی انجام می‌دهد. برای بازگشت گل‌محمدی یا حتی برانکو به پرسپولیس همیشه زمان هست اما این تیم الان از یک سرمربی کارآزموده برخوردار است که کارنامه‌اش نشان می‌دهد ارزش بردباری را دارد. کالدرون چندین جام در لیگ عربستان گرفته؛ جایی که برانکو فقط 2‌ماه در آن دوام آورد. آیا واقعا نباید حداقل نیم‌فصل با او مدارا کرد؟ آن هم درحالی‌که پرسپولیس عمده بازی‌های سختش را انجام داده و فاصله زیادی هم با صدر ندارد؟ کاش آقایان بیهوده تمرکز تیم خودشان و یک تیم و مربی دیگر را به هم نریزند.

این خبر را به اشتراک بگذارید