• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 1 آبان 1398
کد مطلب : 86229
+
-

موج نو اقتصاد در راه است

موج نو اقتصاد در راه است

وزیر کار، نخستین آمارهای حوزه کسب و کار دیجیتال را اعلام کرد. این آمار نشان می‌دهد کسب و کار دیجیتال در ایران به آرامی در حال توسعه است و چهره فعالیت‌های اقتصادی تحت‌تأثیر این موج نو در حال تغییر است.
به‌گفته محمد شریعتمداری ١٠هزار میلیارد تومان از حجم فعالیت‌های کشور در بخش کسب و کار مربوط به حوزه دیجیتال است.

تا همین چند سال پیش به‌ویژه قبل از دهه90 فناوری‌های نوین نقش چندانی در فعالیت‌های اقتصادی ایران نداشتند اما همگام با رشد کسب و کارهای دیجیتال در دنیا فعالیت‌های اقتصادی مبتنی بر کسب و کار دیجیتال در ایران هم رشد کرد و اکنون به بخش جدایی‌ناپذیر اقتصاد ایران تبدیل شده؛ اگرچه تاکنون آمار‌های دقیقی در این‌باره وجود نداشته اما مقایسه ایران با کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد هنوز راه درازی تا توسعه مطلوب وجود دارد. آمار‌ها نشان می‌دهد در سال٢٠١۶ میلادی 4تریلیون دلار در حوزه آی‌سی‌تی تبادل مالی و تجاری انجام شده و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال٢٠٢٣ به ۶.۵تریلیون دلار برسد. در عین حال اغلب شرکت‌ها و کارخانه‌ها به‌دنبال بازسازی فعالیت‌های مالی و اقتصادی خود با رویکردی مبتنی بر فناوری‌های نوین هستند و استارتاپ‌ها به بخش مهمی از فعالیت اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه تبدیل شده‌اند.
در عین حال تقاضای اغلب شرکت‌ها برای توسعه فعالیت‌ها براساس فناوری‌های نوین، بر حجم تقاضا در این بخش اضافه کرده و موجب شده این صنعت روزبه‌روز بربستر همین تقاضا رشد کند. این موج نو اقتصادی به‌زودی نه فقط ساختار‌های اقتصادی، بلکه ساختارهای قدرت سیاسی را هم در کشورها دگرگون می‌کند. در چنین شرایطی آمارهای ارائه شده وزیر کار امیدها را به توسعه این فعالیت‌ها در ایران بیشتر کرده و انتظار می‌رود با افزایش نقش‌پذیری دولت در این زمینه روند توسعه کسب و کار‌های دیجیتال در ایران شتاب بیشتری بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید