• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 1 آبان 1398
کد مطلب : 86224
+
-

اعترافات وزیر جهاد به شکست دخالت دولت ‌در اقتصاد کشاورزی

درخت کشاورزی دولتی، میوه نداد

درخت کشاورزی دولتی، میوه نداد

وزیر جهاد کشاورزی دراعترافاتی دیرهنگام به شکست برخی سیاست‌های مداخله‌جویانه دولت در بخش کشاورزی ایران اذعان و تأکید کرد که خود او هم از ظهور انواع معضلات و گرفتاری‌ها برای بخش خصوصی، در رنج و عذاب است. این واکنش محمود حجتی، به انتقادهای فعالان بخش خصوصی در اتاق تهران بود که گفت: تصور نکنید که ما در دولت نشسته‌ایم و از ایجاد نارسایی‌ها و ممنوعیت‌ها برای بخش خصوصی و کسب وکار فعالان اقتصادی، لذت می‌بریم. این مقام ارشد در بخش کشاورزی تاکید کرد: مکاتبات و نامه‌نگاری‌های من با برخی وزرای کابینه و حتی رئیس‌جمهوری نشان می‌دهد که با هرگونه اعمال ممنوعیت و محدودیت‌ مخالفت کرده‌ و بارها اعلام کرده‌ام که برای رفع نیاز داخل باید از طریق و روش دیگری غیر از ممنوعیت صادرات استفاده کرد.
به گزارش همشهری، در یک سال اخیر صدور بخشنامه‌های لحظه‌ای مبنی بر منع صادرات کالاهای کشاورزی به بهانه حمایت و تنظیم بازار داخلی صدای فعالان اقتصادی را درآورده و واکنش حجتی به این اظهارنظرها نشان می‌دهد ویروس مانع تراشی دولت بر سر راه آزادی فعالیت بخش خصوصی به حوزه کشاورزی هم سرایت کرده است. 

نه به قیمت‌گذاری دولت
 اظهارنظر حجتی مبنی بر اینکه برخی کشاورزان حاضر به فروش گندم تولیدی خود با نرخ خرید تضمینی به دولت نشده‌اند هم نشانه دیگری از شکست سیاست قیمت‌گذاری دولتی بود. او اعتراف کرد: با وجود افزایش تولید گندم در سال جاری، گندم‌کاران در مقایسه با سال‌های گذشته، گندم کمتری را به دولت فروخته‌اند. به گفته حجتی، پارسال  به‌رغم خشکسالی ، یک میلیون تن بیشتر از امسال گندم‌ خریداری شد. وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: کشاورزان حتی در برخی استان‌های گندم‌خیز ، به اندازه کشت آبی هم به دولت گندم نفروختند که  مناطق غرب و شمال‌غرب جزو این مناطق بودند. به گفته او، تفاوت قیمت گندم در داخل و کشورهای همسایه، عاملی بود که گندم کمتری به دولت فروخته شود. وزیر کشاورزی با اشاره به تصمیم دولت برای واردات گندم توضیح داد: در استان‌های غربی و شمال غرب کشور، کشاورزان، گندم بسیار کمی را به ما فروختند، ولی در خوزستان با وجود آن سیل ویرانگر امسال توانستیم بیشتر از سال قبل گندم خریداری کنیم. وزیر جهاد کشاورزی گفت:​ وقتی قیمت جو به کیلویی ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ تومان در داخل و در بیرون از مرز‌ها کیلویی ۳۴۰۰ تومان هم می‌رسد، فروش گندم کشاورزان هم به دولت کاهش می‌یابد. حجتی ادامه داد:​ زمانی ارزش جو کمتر از ارزش گندم بود وقتی کشاورز می‌بیند ارزش جو بیش از گندم است به فروش گندم تمایل ندارد بلکه برای خودمصرفی یا عرضه به خارج به دولت عرضه نمی‌کند.

تأیید قاچاق معکوس گندم
حجتی همچنین قاچاق معکوس محصولات کشاورزی را تأیید  کرد و از آن به عنوان فرار از مرزها یاد و تأکید کرد: پارسال که به دلیل افزایش قیمت ارز، دولت تلاش کرد قیمت برخی محصولات را پایین نگاه دارد، سرانه مصرف به شدت افزایش یافت و بخشی از این افزایش مصرف، ناشی از فرار از مرزها بود. به هر حال، سیاست دولت این بوده که نان با قیمت پایین به دست مردم برسد و قیمت گندم هم متأثر از همین سیاست است.

گوشت 2 دلاری کجاست؟
وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به اظهارنظر یکی از فعالان بخش خصوصی مبنی بر واردات گوشت با قیمت هر کیلوگرم 2 دلار و فروش آن با قیمت بالاتر اعلام کرد: کدام کشور گوشت را به قیمت هر کیلو 2 دلار به فروش ‌می‌رساند؟ قیمت گوشت برزیلی 7.5 دلار و در مغولستان قیمت گوشت در کشتارگاه 5 دلار است. بنابراین گوشت با قیمت 25 تا 30 هزار تومان واقعیت ندارد و اگر کسی گوشت قرمز با این قیمت سراغ دارد، ‌می‌تواند وارد کند و منعی در مقابل آن وجود ندارد.

سیگنال عراقی به کشاورز ایرانی
وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از نحوه صادرات محصولات کشاورزی به عراق گفت: کشور عراق، با توجه به برتری ارزی خود، ما را مدیریت کرده و مدام در صادرات کالاهای ایرانی محدودیت ایجاد می‌کند و حتی کشاورز ایرانی بر اساس سیگنال عراقی‌ها محصول می‌کارد. ما وقتی مشکل کمبود کالا داریم عراق درهای خود را باز می‌کند و با توجه به منابع ارزی، خرید خوب کرده و جذابیت برای صادرات ایجاد می‌کند؛ اما وقتی ما مازاد تولید داریم درهای عراق به روی صادرکنندگان ایرانی بسته است.
او با تأکید بر لزوم تولید محصولات کشاورزی بر اساس نیاز بازار و قرارداد فروش گفت: تولید محصولات کشاورزی باید تقاضا محور باشد. به این معنا که کشاورز باید براساس تقاضا، محصول را تولید کند؛ اما برخی از کشاورزان تصور می‌کنند چون سال قبل یک محصول بازار خوبی داشته، الزاما امسال هم بازار خوبی دارد. 


  اگر کسی گوشت 2 دلاری سراغ دارد، بفرماید وارد کند

  کشاورز ایرانی نباید با سیگنال عراقی‌ها محصول بکارد

  دولت برای جبران کمبود، مجوز واردات گندم را صادر کرد

این خبر را به اشتراک بگذارید