• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 1 آبان 1398
کد مطلب : 86197
+
-

پاتک پلیس پایتخت به قاچاقچیان دارو

در این عملیات 300 هزار قلم داروی قاچاق کشف شد

داخلی
پاتک پلیس پایتخت به قاچاقچیان دارو


با اجرای نخستین مرحله از طرح برخورد با دلالان داروهای قاچاق که از سوی پلیس امنیت اقتصادی پایتخت رقم خورد 45نفر ازجمله ‌13سرشاخه اصلی قاچاق دارو دستگیر شدند.
به گزارش همشهری، این طرح در روزهای گذشته در مناطق مختلف تهران به‌ویژه ناصرخسرو اجرا و در جریان آن بیش از 300هزار قلم داروی قاچاق و تقلبی کشف شد که ارزش ریالی آنها حدود 15میلیاردتومان تخمین زده شده است.
‌سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت پس از اجرای این عملیات در جمع خبرنگاران به تشریح دستاوردهای آن پرداخت و گفت: داروهای کشف‌شده عمدتا تقلبی و تاریخ گذشته هستند و در مواردی نیز داروهای کمیاب در میان‌شان دیده می‌شود. همچنین تعداد قابل‌توجهی تجهیزات پزشکی قاچاق نیز کشف شد که عمده این تجهیزات غیراستاندارد و تاریخ مصرف گذشته بود. وی افزود: ۳۰۰ هزار قلم داروی کشف شده شامل داروی بیماری‌های خاص، پودرهای بدنسازی، داروهای کودکان و ۲۵۶ هزار انواع تجهیزات پزشکی هستند.
همچنین با اجرای این طرح ۱۵۴ داروخانه متخلف شناسایی شدند و در بررسی‌ها معلوم شد که متأسفانه افرادی در این داروخانه‌ها با قاچاقچیان همکاری‌هایی داشتند که پرونده آنها از طریق دستگاه قضایی و وزارت بهداشت در حال پیگیری است. سردار رحیمی از شهروندان خواست که برای تهیه دارو به داروخانه‌های مجاز مراجعه کرده و به هیچ عنوان از واسطه‌ها، دلال‌ها و فضاهای غیررسمی دارو نخرند.


شربت‌های قلابی ترک اعتیاد





قاچاقچیان سودجو دست به هرکاری می‌زنند تا جیب‌هایشان را پر از پول کنند. در این میان یکی از گروه‌هایی که آنها هدف قرار داده بودند، افراد معتاد بود. اعضای این باند خودشان شربت و داروهای ترک اعتیاد را که همگی آنها قلابی بود، می‌ساختند و با برندهای معتبر می‌فروختند. متهمان در خانه‌هایشان شربت‌های تقلبی را داخل بطری ریخته و روی آن برچسب می‌چسباندند. پس از آن داروها را با بسته‌بندی مناسب به‌گونه‌ای که هیچ‌کس شک هم نکند در بازار می‌فروختند. خوشبختانه مأموران با دریافت اقدامات اطلاعاتی موفق شدند این گروه سودجو را به دام اندازند و نقشه‌هایشان را ناکام بگذارند.


زوج جوان داروی سقط جنین قاچاق می‌کردند

در این طرح مأموران زوج جوانی را دستگیر کردند که اهل ماکو بودند. آنها سوار بر خودروی ال 90خود می‌شدند و به ترکیه سفر می‌کردند. از آنجا داروهای سقط جنین خریداری کرده و بعد راهی ایران می‌شدند. آنها 2 پلاک داشتند که داروها را درون لباس‌های داخل چمدان جاسازی می‌کردند، چمدان‌ها را داخل صندوق عقب گذاشته و راهی ایران می‌شدند. این زوج داروها را با قیمت بالا در بازار سیاه می‌فروختند که چند وقت پیش لو رفتند و مأموران موفق شدند ساعت 21دوشنبه آنها را در مخفیگاهشان دستگیر کنند.


استخدام کولبربرای قاچاق دارو

وارد مقر فرماندهی انتظامی تهران که می‌شوی در گوشه‌ای از حیاط چند میز به چشم می‌خورد که روی آنها پر از داروهای قاچاقی است که توسط پلیس امنیت اقتصادی تهران کشف شده. از آمپول و پودرهای لاغری و چاقی گرفته تا قرص‌های ویتامین، شربت‌های متادون و داروهای سقط جنین و داروهای مربوط به کودکان. این داروها یا تقلبی و تاریخ گذشته هستند یا به‌صورت قاچاق و در شرایط نامناسب وارد کشور شده‌اند. یعنی مشخص نیست که در چه شرایطی از دما یا نور نگهداری می‌شدند و این در حالی است که اکثر داروها مربوط به کودکان است که شرایط نگهداری خاصی دارد.  مأموران پلیس، بخشی از این داروها را از اعضای باندی کشف کردند که سرشاخه‌های آن با استخدام کولبر، داروها را در شرایطی نامناسب به خاک ایران انتقال می‌دادند. سرشاخه‌های این باند عمدتا داروها را از کشور ترکیه و ارمنستان به‌صورت قاچاقی وارد ایران کرده و در بازار سیاه می‌فروختند که تمام اعضای این باند دستگیر شده‌اند. یکی از شربت‌هایی که این باند قاچاقی وارد ایران می‌کردند شربت زادیتن بود که مربوط به کودکان است. آنطور که مشخص است تاریخ مصرف این داروها یا گذشته و یا دستکاری شده است. حتی اگر هم تاریخ گذشته نباشد شرایط حمل نامناسب بوده و استفاده از آنها خطرناک است. به گفته افسر پرونده، این داروها عمدتا در بازارسیاه و با قیمت زیادی توسط دلالان فروخته می‌شود. او ادامه می‌دهد: این تنها بخشی از فعالیت این باند تبهکار است چراکه مأموران در مخفیگاه این گروه که حدود 30نفر عضو دارد، تجهیزات پزشکی، قرص‌های ترامادول، داروهای مخصوص ترک اعتیاد و اعصاب و روان را نیز کشف کرده‌اند. متهمان اعتراف کرده‌اند که برخی از داروها را که تاریخ مصرفشان گذشته بود، با چسباندن برچسب جدید و دستکاری تاریخ انقضا، در بازار می‌فروختند.


تبلیغات ماهواره‌ای برای فروش داروهای لاغری و چاقی




در لابه‌لای پرونده‌های تشکیل شده درخصوص قاچاقچیان دستگیر شده، پرونده‌ای به چشم می‌خورد با این عنوان: «فروش داروهای لاغری و چاقی.» اعضای این گروه 3نفر هستند که عمدتا در ماهواره و یا شبکه‌های مجازی اقدام به تبلیغ می‌کردند. تبلیغات آنها باعث شده بود که مشتریان زیادی از نقاط مختلف کشور با آنها تماس گرفته و برای خرید دارو اقدام کنند اما داروهایی که آنها در اختیار مشتریان قرار می‌دادند کمی عجیب بودند. اعضای این باند اعتراف کرده‌اند که با تهیه آسپرین، متادون، ترامادول و آمفتامین (مشتقات ماده مخدر شیشه) و ترکیب این مواد درکارگاه خود حوالی غرب تهران قرص‌های لاغری و یا چاقی ساخته و با تبلیغ در دنیای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای، آنها را می‌فروختند. دستگاه‌هایی هم در کارگاه این 3متهم کشف شده که نشان می‌دهد آنها قرص‌ها را پودر کرده و بعد با هم ترکیب می‌کردند. پس از آن برچسبی روی جعبه داروها می‌زدند و آن را با قیمت بالایی می‌فروختند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید