• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 1 آبان 1398
کد مطلب : 86193
+
-

34 رفوزه‌ امید

اتحاد ملت به 107عضو فراکسیون امید برای انتخابات بعدی نمره داد

فرزانه آئینی _ خبر‌نگار

دقیقا 120روز به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است و اصلاح‌طلبان هرچند هنوز در تعیین استرات‍ژی‌شان میان تصاحب اکثریت مجلس یا رسیدن به اقلیت مؤثر و کارآمد برای حضور در این ماراتن سیاسی سرگردانند، اما نخستین گام‌هایشان را برای محک زدن نامزدهایشان برداشته‌اند. حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به‌عنوان تأثیرگذارترین حزب جریان اصلاحات دست به کار شده است و کارنامه 107عضو فراکسیون امید را طی 4سال و 8‌ماه گذشته از عمرمجلس دهم واکاوی کرده و آنها را در 5دسته تقسیم کرده است؛ دسته اول مورد حمایت قاطع این جریان است و دسته دوم را برای دعوت به کاندیداتوری مناسب می‌داند و دسته سوم کسانی‌اند که درصورت حمایت شورای‌عالی اصلاحات با کاندیداتوری آنها  همراهی می‌کند و دسته چهارم و پنجم که حزب اتحاد ملت از آنها اعلام حمایت نمی‌کند. براساس این پایش تنها 3نماینده در تهران و 14 نماینده از کل فراکسیون امید مورد حمایت مطلق و بی‌چون و چرای اتحاد ملت هستند که اگر شورای‌عالی اصلاحات از آنها حمایت هم نکند اتحاد ملتی‌ها از آنها حمایت می‌کند و 14نفر را برای نامزدی به شورای‌عالی معرفی می‌کند، 22نفر را رد نمی‌کند، 32نفر را محل چانه‌زنی می‌داند و 34نفر را رفوزه مطلق می‌داند. سنجشی که اوایل هفته نتایج آن برای محمدرضا عارف، رئیس شورای‌عالی اصلاحات ارسال شده و براساس شنیده‌ها او نیز نتیجه این پایش را پسندیده و قابل تکیه و توجه دانسته است. درباره چند و چون این ارزیابی با سعید شریعتی، عضو شورای مرکز حزب اتحاد ملت اسلامی و مسئول کمیته این پایش گفت‌وگویی داشته‌ایم که در پی می‌آید:

سازوکار حزب برای رصد نمایندگان چه بود و چگونه به عملکرد نمایندگی آنها ورود کردید؟
در کنار فعالیت وی‍ژه دفتر سیاسی حزب، ما از دوستان نزدیک به حزب در مجلس شورای اسلامی خواستیم که در آستانه انتخابات، ارزیابی کاملی از عملکرد نمایندگی اعضای فراکسیون امید به ما ارائه بدهند. در مکانیسمی نیز همزمان از اعضای جز و اعضای شورای مناطق اتحاد ملت ایران اسلامی در 30استان که دفتر نمایندگی داریم - در تهران ما  2دفتر شورای مناطق داریم که یک دفتر تهران بزرگ و دیگر شهرستان‌های تهران است که درمجموع می‌توان گفت 31شورای مناطق داریم - درخواست کردیم در این بحث به جد فعال شوند و نظرتشان را در بازه زمانی مشخصی به ما اعلام کنند و در واقع عملکرد نمایندگان امیدی را دقیقا پایش کردیم.
این پایش چه زمانی انجام شده است؟
ارزیابی را بعد از رصد کلی که در 3سال گذشته داشتیم، از اوایل مهرماه کلید زدیم و از شورای مناطق خواستیم تا نظراتشان را درباره 107نماینده فهرست امید به ما ارائه دهند.
فراکسیون امید در 3 سال گذشته از بیان عدد دقیق اعضایش خوداری کرده است، شما چطور به عدد 107نفر رسیده‌اید؟
با مشاورانی که در مجلس داریم و برآوردهای خودمان به‌واسطه میزان آرا و تصویب طرح‌ها و لوایح به این عدد رسیدیم.
نمایندگان مشاور شما چه کسانی هستند؟
6نفر از نمایندگان فعلی مجلس دهم هستند که تعامل خوبی با حزب دارند.
معیارها و فاکتورهایتان برای پایش نمایندگان چه بوده است؟
ما براساس 4معیار، نمایندگان فهرست امید را پایش کردیم؛ معیار اول پاکدستی است که عملکرد اقتصادی، ‌اخلاقی، مالی و سوءاستفاده نکردن از جایگاه نمایندگی و قدرت سیاسی را شامل می‌شود؛ معیار دوم جایگاه و عملکرد نمایندگان در حوزه انتخابیه طی 3سال و نیم گذشته است و میزان رضایت‌مندی شهروندان از آنها، معیار سوم داشتن عملکرد اصلاح‌طلبانه در سطح ملی و همراهی با مواضع اصلاحات و معیار چهارم هم میزان رأی‌آوری آنها درانتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.
نمایندگان را چگونه دسته‌بندی کرده‌اید؟
براساس این 4شاخص ما از اعضای شورای مناطق‌مان درخواست کرده‌ایم که از یک تا 5 به نمایندگان رأی بدهند و براساس میانگین رأی‌ها، نمایندگان در 5دسته تقسیم شده‌اند. به این ترتیب کسی که 5نمره را گرفته است حمایت کامل و بی‌چون و چرای حزب اتحاد ملت را دارد و به آنها توصیه می‌کند که در انتخابات شرکت کنند، حتی اگر شورای‌عالی اصلاحات هم از این نمایندگان حمایت نکند، اتحاد ملت مستقلا از آنها حمایت خواهد کرد. در واقع این نمایندگان کاندیداهای اختصاصی حزب اتحاد ملت هستند. نمایندگانی که نمره4 می‌گیرند حزب از آنها حمایت می‌کند و آنها را به شورای‌عالی اصلاحات معرفی می‌کند، نمایندگانی که نمره3 می‌گیرند، افرادی‌اند که حزب هیچ انگیزه‌ای از معرفی آنها ندارد، اما اگر شورای‌عالی اصلاحات از آنها حمایت کند با این حمایت همراهی می‌کنیم و نمایندگانی که نمره2 می‌گیرند حزب نسبت به آنها تحفظ دارد؛ حتی اگر شورای‌عالی از آنها حمایت کند، ‌در نهایت هم نمایندگانی که نمره یک می‌گیرند به معنی این است که حزب با آنها کاملا مخالف است.
چقدر آرای مردمی سراسر کشور در این ارزیابی و پایش دخیل بوده است؟
اعضای شورای مناطق سرپل‌های ارتباطی حزب در سراسر کشور هستند و اطلاعات و نگاه آنها به افراد، حاصل جو عمومی و ارزیابی‌های محلی است نه نگاه شخصی‌شان.
در این پایش کدام دست افراد میانگین 2-1 نمره را گرفته‌اند؟
این افراد کسانی‌اند که پاکدستی‌شان زیر سؤال است و از کرسی نمایندگی به سود خود استفاده کرده‌اند یا در عزل و نصب‌ها و امور غیرقانونی به سود خود نقش‌آفرین بوده‌اند و تخلفات مالی داشته‌اند؛ ‌البته در کنار عامل مهم پاکدستی ما نمایندگانی را هم داشته‌ایم که تخلف مالی نداشته‌اند اما در این دوره عملا کاری نکرده‌اند و حمایت اصلاحات را به‌خاطر حضور بی‌تأثیرشان زیر سؤال برده‌اند.
در بین فاکتورها کدامیک خط قرمز غیرقابل اغماض و چانه‌زنی‌های سیاسی و دم انتخاباتی اتحاد ملت است؟
پاکدستی، خط قرمز اساسی ماست که اصلا نمی‌توانیم نسبت به آن سکوت کنیم.
ما در جریان تشکیل فراکسیون امید نمایندگانی را داشتیم که با لیست امید وارد مجلس شدند، اما در فراکسیون دیگر عضو شدند. نگاه‌تان به این دست افراد چگونه بوده است؟
کسانی که امید را کنار گذاشته‌اند اصلا در پیمایش ما محسوب نشده‌اند.
این دست افراد فقط در رأی به محمدرضا عارف و علی لاریجانی با امید زاویه داشته‌اند. در قریب به اتفاق امور مهم مجلس و رأی‌گیری‌ها و استیضاح‌ها و... همچون امید رأی داده‌ و عمل کرده‌اند؛ حتی در دیدار‌های سالانه با رهبر اصلاحات هم حضور داشته‌اند و بعضا نمایندگان تأثیرگذارند. آیا احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از آنها وجود دارد؟
ما آنها را در این پایش دخالت نداده‌ایم چراکه به عهدشان وفا نکرده‌اند و متعهد به‌کار جمعی نماندند. اتحاد ملت درمورد آنها ورود نمی‌کند اما اگر شورای‌عالی اصلاحات به‌عنوان یک حزب مستقل درون اصلاحات مثلا حزب اعتدال و توسعه وارد مذاکره شود شاید در لیست نهایی صاحب جایگاه شوند، اما هنوز تصمیم‌گیری نشده است، این پایش، نگاه اتحاد ملت به فراکسیون امید بوده است.
نتیجه پایش اتحاد ملت درمورد 107عضو فراکسیون امید چه بوده است؟
از بیان اسامی نمایندگان معذورم اما براساس سنجش ما از 107عضو فراکسیون امید 14تن بین 4 تا 5 امتیاز گرفته‌اند، 22نفر بین 3 تا 4امتیاز و 37نفر بین 2 تا 3امتیاز و 34نفر بین یک تا 2 امتیاز گرفته‌اند.
درمورد 30نماینده تهران چطور؟
از 30نماینده تهران، ما 2نماینده را به‌دلیل عدم‌حضور در فراکسیون امید اصلا پایش نکرده‌ایم؛ بنابراین ما 28نماینده تهران را امیدی دانسته‌ایم که از این تعداد تنها 3نماینده 5امتیاز را گرفته‌اند و مورد حمایت قاطع اتحاد ملت هستند و ما از آنها برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم دعوت به کاندیداتوری می‌کنیم.
8نفر را به شورای‌عالی اصلاحات معرفی می‌کنیم و آنها را قابل حمایت می‌دانیم، 13نفر را اگر شورای‌عالی اصلاحات حمایت کند، همراهی می‌کنیم و 6نفر را مطلقا مورد حمایت قرار نمی‌دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید