• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 1 آبان 1398
کد مطلب : 86191
+
-

کنترل از راه دور بالگردهای واقعی

در یک تحول تازه، پرواز یک بالگرد نظامی شاهین سیاه از روی زمین کنترل شده است بالگردهای بدون خلبان، مدل جدیدی از پهپادها برای عملیات نظامی خواهند بود؟

کنترل از راه دور بالگردهای واقعی

بالگردهای کوچک با کنترل از راه دور یکی از سرگرمی‌های جهان هستند اما فناوری‌های جدید می‌تواند باعث شود که هر بالگرد نظامی را بتوان به‌وسیله سیستم کنترل از راه دور هدایت کرد. کیت مخصوصی که ساخت شرکت سیکورسکی است، از نرم‌افزار و حسگرهای مستقلی استفاده می‌کند که به خلبانان اجازه می‌دهد راحت بنشینند و پرواز کنند یا اینکه در زمین بمانند و روی مأموریت‌شان متمرکز باشند.

پرواز با بلک هاوک
این فناوری هم‌اکنون روی یک فروند بالگرد بلک‌هاوک اس70 یا همان شاهین سیاه مشهور مورد آزمایش قرار گرفته و توانسته است با حداکثر سرعت 277کیلومتر بر ساعت پرواز کند. قرار است نخستین پرواز کاملا مستقل این بالگرد تا سال2020انجام شود. شرکت سیکورسکی، زیرمجموعه شرکت لاکهید مارتین است که در زمینه امنیت جهانی و هوافضا تخصص داشته و قصد دارد در آینده این فناوری را به راحتی در هر هواپیمای موجود کار بگذارد. این شرکت همچنین امیدوار است که طیف وسیعی از حالت‌های پرواز مستقل را برای خلبانان فراهم کند تا آنها بتوانند زمان بیشتری را صرف انجام ماموریت خود کنند.

پیگیری پروازهای آزمایشی
به گزارش سی ان ان، فناوری مستقل بودن در سیستم، هدایت پرواز برقی (Fly-by-wire)، نیمه‌خودکار، سیستم اویونیک یا همان الکترونیک هوانوردی را هم شامل می‌شود که از رایانه‌ها برای پردازش کنترل پرواز استفاده می‌کند. ایگور چِرپینسکی، مدیر بخش پرواز مستقل شرکت سیکورسکی در این ارتباط می‌گوید: «می‌خواهیم به‌دنیا نشان دهیم که چنین چیزی عملی است و ما سال آینده می‌توانیم بالگرد را از روی زمین کنترل کنیم». گفته می‌شود این بالگرد 5/54ساعت پرواز به‌صورت کنترل از راه دور به ثبت رسانده و حداکثر سرعتش به 172مایل بر ساعت (277کیلومتر بر ساعت) رسیده است. کارشناسان شرکت نخستین پرواز آزمایشی را در تاریخ 29ماه می در وست‌پالم‌بیچ در فلوریدا انجام دادند و از آن زمان به بعد روی ارزیابی حالت نگه‌داشتن فرمان تمرکز کردند. طی چند‌ماه آینده، خلبان‌های آزمایش این طرح، سعی در کنترل بالگرد در برد وسیع‌تر و سرعت‌های مختلف دارند.

موضوع تقویت خلبان‌ها
اگرچه ممکن است بسیاری، این طرح را به‌عنوان حضور روبات‌ها در ارتش تلقی کنند، اما ایگور چرپینسکی می‌گوید که این فناوری برای تقویت خلبانان طراحی شده است، نه به‌عنوان جایگزین آنها. در عین حال این طرح به مشتریان این امکان را می‌دهد تا با توجه به سیستم، تعداد نیروی انسانی در هر هواپیما را بنابر نیاز خود کاهش دهند.

طرح پیشین
این طرح درحالی مطرح شده که خلبانان ارتش توانایی مشابه با آن را به معرض نمایش درآورده بودند. یک فروند بالگرد تغییر داده شده S-76B برای پرواز مستقل از نرم‌افزار و سخت‌افزار ماتریکس استفاده می‌کند. براساس اخبار منتشر شده از سوی وزارت دفاع آمریکا، این فناوری از سال2013به‌طور معمول مورد آزمایش قرار گرفته و در یکسری از آزمایش‌های خود ماموریت‌هایی را نیز به‌خوبی انجام داده است. به گفته چرپینسکی، ماتریکس به‌منظور بهبود عملیات پرواز و کمک به خلبان در شرایط دشوار پرواز طراحی شده است. مدیر بخش پرواز مستقل شرکت سیکورسکی همچنین گفت: «ما در حال توسعه این سیستم برای رسیدن به بالاترین استانداردها هستیم. نه‌تنها برای مقاصد نظامی، بلکه با همکاری نزدیک با اداره هوانوردی آمریکا برای صدور گواهینامه مخصوص، امکان استفاده از فناوری ماتریکس در هواپیماهای تجاری و مسافربری نیز صورت می‌گیرد».

خلبان‌هایی که پرواز نمی‌کنند
کیت مخصوصی که ساخت شرکت سیکورسکی است، از نرم‌افزار و حسگرهای مستقلی استفاده می‌کند که به خلبانان اجازه می‌دهد، راحت بنشینند و پرواز کنند یا اینکه روی زمین بمانند و بر مأموریت‌شان متمرکز باشند
 

این خبر را به اشتراک بگذارید