• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 1 آبان 1398
کد مطلب : 86180
+
-

ماه پرباران فرارسید

براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، بارش در آبان‌ماه بیشتر از حد نرمال خواهد بود

هواشناسی
ماه پرباران فرارسید

 پیش‌بینی‌ها می‌گوید نخستین بارش پاییزی که در آخرین روزهای مهرماه بخش‌های مختلف کشور را در بر گرفت، شروع یک ‌ماه پرباران است. کاهش دمای کشور همزمان با نخستین بارش پاییزی در بسیاری از نقاط کشور، باعث شد بسیاری از شهرها چهره‌ واقعی پاییز را به‌خود بگیرند.

سازمان هواشناسی کشور هم پیش‌بینی کرده ‌است که با وجود اینکه مهرماه به لحاظ بارش در حد نرمال نبوده اما آبان پربارانی را خواهیم داشت.
به گزارش همشهری، هم‌اکنون باران پاییزی بیش از 23استان کشور را درگیر کرده‌است و دمای هوای نیز به‌طور میانگین تا 6درجه کاهش داشته است. بعد از آبان پرباران، به‌نظر می‌رسد که آذرماه کم‌بارش پیش رو باشد. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان هواشناسی کشور، در آذرماه جنوب غربی کشور، شاهد بارش کمتری خواهد بود و بیشترین بارش‌ها در ‌ماه آینده در مناطق مرکزی و شمال کشور متمرکز است.

اما آبان‌ماه پرباران از امروز شروع شده‌است. آبان‌ماهی که در آن ممکن است بارش‌ها در مناطق مختلفی از کشور مشکلاتی را به‌وجود آورد؛ از وقوع سیلاب در کنار مسیل‌ها و رودخانه‌ها گرفته تا آبگرفتگی سطح معابر در بسیاری از شهرهای کشور.
باران در مناطق مختلف کشور، تا پایان هفته تداوم خواهد داشت و دمای هوای نیز به‌تدریج کاهش می‌یابد. براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، امروز برخی نقاط استان‌های زنجان، قزوین، کردستان، لرستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، ارتفاعات شمال خوزستان، البرز، تهران، ارتفاعات سمنان و مازندران شاهد بارش‌های متناوب خواهند بود. فردا نیز وضعیت بارش در برخی نقاط استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، مرکزی، شمال خوزستان و ارتفاعات غرب اصفهان ادامه خواهد داشت.
باران که به تعبیر شیخ اجل سعدی در لطافت طبعش خلاف نیست، در کنار نعمت و لطافت و زیبایی مشکلاتی را نیز به همراه خواهد داشت. در شهرهای بزرگ کشور به‌دلیل بارش قابل توجه باران در‌ ماه جاری که از امروز آغاز شده‌است، آبگرفتگی معابر عمومی و اختلال در تردد شهری را شاهد خواهیم بود. در مناطق کوهستانی نیز همراه با مه‌آلود شدن جاده‌های کوهستانی، گاها بارش برف در مناطق مرتفع‌تر خواهند داشت.

براساس پیش‌بینی 5 روزه سازمان هواشناسی کشور، طی روزهای آینده به تناوب برای شمال غرب، غرب، برخی مناطق مرکز و جنوب‌غرب کشور و دامنه‌های زاگرس مرکزی، جنوبی و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی بارش بارآن گاهی رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. همچنین طی این مدت به تناوب برای استان‌های واقع در سواحل دریای خزر بارش باران رخ خواهد داد. طی همین مدت برای ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات شمال غرب بارش برف پیش‌بینی می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :