• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 1 آبان 1398
کد مطلب : 86177
+
-

اختراع سنجاق قفلی برای بدهی ۱۵ دلاری

اختراع سنجاق قفلی برای بدهی ۱۵ دلاری


سنجاق قفلی یک خاطره نوستالژیک برای همه ماست که از سال‌ها پیش در همه خانه‌ها بوده است؛ وسیله‌ای ساده و ارزان که در بسیاری مواقع کار ما را راه می‌اندازد. اما پیدایش چنین دستگاه ساده و کوچکی، ماجرای جالبی دارد؛ داستانی درباره زندگی مخترعی به نام والتر هانت که یک بدهی 15دلاری او را به ابداع وسیله‌ای کاربردی سوق داد!

خوش‌فکرِ بی‌پول
والتر هانت در روز بیست‌ونهم ژوئیه ســــال1796در مارتینزبرگ نیویورک به‌دنیا آمد. از بچگی علاقه ویژه‌ای به ابزار داشت و در همان دوران کودکی نیز استعدادهای ویژه خود را در زمینه ساخت‌وساز وسایل بروز می‌داد. او در سال1833، عملکرد دوخت‌ و دوز چرخ‌خیاطی را بهبود بخشید و برای خود یک چرخ خیاطی نسبتا مناسب ساخت اما پولی از آن به‌دست نیاورد. این مسئله به خاطر این بود که هرگز اقدامی برای ثبت چرخ خیاطی‌اش نکرد و بنابراین نتوانست و یا به‌عبارت بهتر، نخواست که آن را به تولید برساند. در تاریخ نقل شده که او از  روی عمد سراغ ثبت این چرخ‌ خیاطی نرفته، چون دخترش پس از امتحان چرخ خیاطی و دیدن عملکرد فوق‌العاده خوبش، جمله‌ای را به پدر گفته که رأی او را درخصوص ادامه کار روی این چرخ خیاطی تغییر داده است.

 دختر هانت بر این باور بود که با ورود این چرخ خیاطی به بازار، بسیاری از خیاطان بیکار خواهند شد و در آن زمان بسیاری از دختران فقیر در کارگاه‌های خیاطی مشغول به‌کار بودند. همین موضوع هم باعث شد تا هانت که ذاتا انسانی مهربان و دل‌رحم بود، از ادامه کار روی طرحش منصرف شود و میدان را در این خصوص به رقبا واگذار کند.

اختراع سنجاق‌قفلی
به گزارش همشهری، سنجاق‌قفلی دقیقا اختراع والتر هانت نیست و سال‌ها پیش و در زمان باستان، نمونه‌هایی از سنجاق قفلی‌ها دیده شده است. با این حال، سنجاق قفلی‌هایی که تا آن زمان ساخته شده بود، مشکلات عدیده‌ای داشتند. از مهم‌ترین ایرادهایی که در این مدل‌ها می‌شد دید، ایمن نبودن‌شان بود؛ یعنی نوک سوزن بدون محافظ بود و می‌توانست به مصرف‌کننده آسیب برساند. اما سنجاق قفلی‌ای که هانت درست کرد، این ایراد اساسی و سایر مشکلات را نداشت.
در سال 1849، او مبلغ 15دلار به شخصی بدهکار بود و توانایی پرداخت آن را نداشت. در آن ایام، هانت درحال بازی با یک تکه سیم‌فلزی بود که ایده ساخت یک سنجاق قفلی به ذهنش خطور کرد. هانت با کمی خلاقیت توانست این سنجاق را در دهم آوریل سال1849بسازد؛ سنجاق قفلی‌ای که سوزن آن در محفظه‌ای قرار می‌گرفت و دیگر به مصرف‌کنندگانش آسیب نمی‌رساند. با این حال هانت از این اختراع مهمش، طبق معمول نتوانست درآمد ایده‌آلی داشته باشد. موضوع بدهی 15دلاری باعث شد تا او حق اختراع خود را در ازای دریافت 400دلار ناقابل به شرکت «دبلیو آر گریس و کمپانی» بفروشد.
شرکت در سال‌های آینده توانست میلیون‌ها دلار از فروش سنجاق قفلی پول به‌جیب بزند اما هانت فقط خوشحال بود که آن 15دلار بدهی‌اش را تسویه کرده است! با احتساب تورم می‌توان گفت که 400دلار آن زمان، رقمی معادل 11هزار دلار امروزی (حدود 127میلیون تومان) بوده است. سنجاق قفلی‌ها امروزه نقش بسیار پررنگی در زندگی ما دارند. اشکال مختلف آن تقریبا در هر خانه‌ای یافت می‌شود. برخی کارخانه‌های معروف و بزرگ تا روزانه 3میلیون سنجاق قفلی را تولید و روانه بازار می‌کنند.

 ادامه ذهنی خلاق 
هانت در طول زندگی خود ذهنی خلاق داشت و مرتب به‌دنبال اختراع وسیله‌ای جدید بود. دید او نسبت به وسایل و همچنین محیط اطرافش به‌واقع با دید دیگران فرق داشت. به‌همین‌خاطر او همواره به ساخت وسایل جدید علاقه نشان می‌داد. بعضی از وسایلی که او ابداع کرد، دستگاه چاقو تیزکن، نوع جدیدی از سلاح، سنگ مصنوعی و یخ‌شکن بودند.
والتر هانت در روز هشتم ژوئن سال1859و در 63سالگی از دنیا رفت. مهم‌ترین اختراعش، یعنی سنجاق قفلی، هنوز یکی از پرکاربردترین وسایل دنیاست و پیشرفت فناوری نتوانسته مانع از تولید فزاینده این دستگاه کوچک فلزی شود.

تبدیل تکه سیم به سنجاق قفلی
 هانت درحال بازی با یک تکه سیم‌فلزی بود که ایده ساخت یک سنجاق قفلی به ذهنش خطور کرد. هانت با کمی خلاقیت توانست این سنجاق را در دهم آوریل سال1849بسازد

این خبر را به اشتراک بگذارید