• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 30 مهر 1398
کد مطلب : 86085
+
-

طلاق یارانه‌های آشکار و پنهان

ارقام یارانه‌های آشکار و پنهان در بودجه سال آینده ایران از یکدیگر جدا می‌شود تا به گفته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه تصویری شفاف از یارانه‌ها در اقتصاد نمایندگان در اختیار مردم و نمایندگان مردم قرار گیرد. همزمان مرکز پژوهش‌های مجلس از سهم بالای بخش حمل‌ونقل در سبد یارانه‌های انرژی رونمایی و پیشنهاد کرد هرگونه افزایش قیمت در حامل‌های انرژی بخش حمل‌ونقل باید با ملاحظات خاصی صورت پذیرد و این اصلاح قیمت با شیب ملایم، پیوسته و همه‌ساله انجام گیرد.

اکران پیش فصل بودجه 99
رئیس سازمان برنامه و بودجه دیروز در نشست ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه 99جزئیاتی از جهت‌گیری سند دخل و خرج سال آینده را تشریح و اعلام کرد: برنامه عمرانی پیش‌بینی‌شده در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹، مبتنی بر منابع حاصل از فروش نفت خواهد بود، البته این منابع به‌صورت اهرمی عمل خواهد کرد و ریالی از فروش نفت در بودجه سال آینده لحاظ نخواهد شد. نوبخت افزود: تغییر دیگر بودجه سال آینده، جدا کردن یارانه‌ها از بودجه خواهد بود. به‌گفته او رقم ریز یارانه‌های پنهان هم محاسبه خواهد شد تا ارقام بودجه شفاف و روشن باشد. او گفت: به جز اینها برنامه یارانه‌ها را نیز به مجلس تقدیم و مشخص می‌کنیم در اقتصاد ایران چه مقدار یارانه می‌دهیم و آنها را چگونه تفکیک می‌کنیم و چه مقدار به‌صورت بودجه قرار است به دستگاه‌های مختلف بپردازیم. به‌گفته نوبخت، بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسه‌های انتفاعی، اوایل هفته آینده به دولت ارائه می‌شود تا تقدیم مجلس شود. او گفت: در کنار بودجه دوسالانه، یک برنامه عمرانی دوسالانه و نیز برنامه اشتغال دوسالانه هم پیش‌بینی شده که به مبادی ذیربط تقدیم خواهد شد.

شرط بودجه‌دهی عمرانی
رئیس سازمان برنامه و بودجه بابیان اینکه ما یک برنامه دوساله تهیه کرده‌ایم که برنامه عمرانی دولت برای سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ است گفت: منابع طرح‌های عمرانی اولویت‌دار یعنی طرح‌هایی که می‌تواند در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به اتمام برسد و طرح‌هایی که مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور در سفر‌های استانی، آنها را مشخص کرده‌اند و همچنین طرح‌هایی که برای تعمیر و نگهداری و پرداختی کارمندان دولت از آن استفاده می‌کنیم و طرح‌هایی برای مناطق کمتر توسعه یافته به‌صورت ویژه، درنظر گرفتیم از منابع فروش نفت تامین خواهد شد. او توضیح داد: البته این همه منابع ما برای اجرای طرح‌های عمرانی نیست، بلکه سایر منابعی که از صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی که برای طرح‌های مشارکتی لازم داریم نیز به آن افزوده می‌شود که در قالب برنامه عمرانی دولت، به همراه لایحه‌ای که بدون منابع نفت تنظیم می‌شود، تقدیم خواهد شد.

تردید در حذف یارانه پردرآمدها
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امکان حذف کامل یارانه 3دهک پردرآمد جامعه تا‌کنون وجود نداشته و به زمان بیشتری نیاز دارد تا با اطلاعات دقیق‌تری این کار صورت گیرد. نوبخت افزود: دولت ترجیح می‌دهد به کسی که مشکوک به پردرآمدی است یارانه بدهد، ولی یارانه کسی بی‌جهت قطع نشود. او گفت: در ‌ماه جاری و ‌ماه گذشته تعدادی از خانوار‌ها از نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی براساس شاخص‌هایی که مجلس تعیین کرده بود واجد دریافت یارانه نشدند و یارانه آنها قطع شد.

   اصلاح قیمت انرژی؛ آهسته و پیوسته

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد افزایش قیمت سوخت باید با ملاحظات خاصی صورت پذیرد و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی با شیب ملایم، پیوسته و همه ساله صورت گیرد. در کنار این سیاست، جایگزینی مصرف سوخت به نفع سی‌ان‌جی باید مورد توجه سیاستگذاران و مسئولان اجرایی قرار گیرد. محدودشدن مصرف سوخت با استفاده از کارت هوشمند سوخت و سهمیه‌بندی آن و جلوگیری از قاچاق سوخت، برخی محورهای پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس است. این نهاد تحقیقاتی وابسته به مجلس مجموع یارانه پنهان برای بنزین، گازوئیل و سی‌ان‌جی مصرفی در بخش حمل‌ونقل در سال گذشته را 214هزار میلیارد تومان و برای سال‌جاری 232هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. طبق این گزارش بخش حمل‌ونقل بعد از بخش خانگی، عمومی و تجاری در رتبه دوم مصرف انرژی فسیلی ایران قرار دارد و یک چهارم مصرف کل انرژی را به‌خود اختصاص می‌دهد. به‌گونه‌ای که 61درصد بنزین را خودروهای سواری، 21درصد را وانت‌ها، 8درصد را تاکسی‌ها، 6درصد را موتورسیکلت‌ها و 4درصد را سایر وسایل نقلیه بنزین‌سوز مصرف می‌کنند. همچنین 60درصد از کل گازوئیل مصرفی در بخش حمل‌ونقل مصرف می‌شود. میانگین سنی بالای ناوگان دیزلی یکی از دلایل رشد بالای مصرف گازوئیل معرفی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید