• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 30 مهر 1398
کد مطلب : 86075
+
-

دلیل برای فراموشی دنیای آفلاین!

دلیل برای فراموشی دنیای آفلاین!

زندگی ما سال‌ها با نرم‌افزارهای دسکتاپ گذشته است؛ از آفیس گرفته تا فتوشاپ. هرکدام را هم با هزار فوت و فن نصب کرده و از آنها استفاده کرده‌ایم. اگر نگاهی به کامپیوترتان بیندازید ده‌ها برنامه را پیدا می‌کنید که بی‌دلیل نصب شده‌اند. خیلی از نرم‌افزارها هم آنقدر قدیمی هستند که دیگر منسوخ شده‌اند. اما دنیا دارد به سمتی حرکت می‌کند که اگر کارهای بسیار تخصصی‌ای مثل تدوین حرفه‌ای فیلم انجام نمی‌دهید می‌توانید برنامه‌های آفلاین را فراموش کنید و به سراغ سرویس‌های آنلاین بروید. در واقع می‌توانید دست به یک خانه‌تکانی اساسی در کامپیوترتان بزنید. وقتی «سیستم‌عامل کروم» (Chrome OS) در سال۲۰۱۱ ظاهر شد، نرم‌افزارهای دسکتاپ هنوز ضروری بودند. در آن زمان سرعت اپلیکیشن‌های آنلاین کم و استفاده از آنها با مشکلات زیادی همراه بود و از نظر ویژگی‌های متنوع دچار محدودیت بودند و البته واضح است که چنین سرویس‌هایی به‌صورت آفلاین کار نمی‌کردند. امروزه دیگر چنین مشکلاتی وجود ندارد و با توجه به اینکه تقریبا در هر جایی اینترنت پیدا می‌شود، آنلاین شدن دیگر به‌کار ساده‌ای بدل شده است.

جایگزین آفیس 
مایکروسافت آفیس، ازجمله نرم‌افزارهایی است که به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای جایگزین کردن این برنامه، نسخه آنلاین و رایگان مایکروسافت آفیس یا از آن بهتر، «گوگل داکز» (Google Docs) را پیشنهاد می‌کنیم. اپل، گوگل و مایکروسافت، هر سه در این زمینه سرویس‌های آنلاین خوبی را ارائه می‌کنند که از طریق مرورگر قابل دسترس هستند. البته در این عرصه، سرویس‌های جدیدتری مانند Dropbox Paper هم وجود دارد.

موسیقی آنلاین 
دیگر دوران دانلود کردن موسیقی گذشته است. اگر هنوز هم ۴۰۰گیگابایت فایل موسیقی آرشیو کرده‌اید وقت‌تان دارد تلف می‌شود. اگر هم اهل موسیقی هستید و بدون آن نمی‌توانید زندگی کنید، بهتر است که هرچه زودتر به جمع کاربران سرویس‌های استریم موسیقی ملحق شوید. بهترین برنامه هم برای این کار، اسپاتیفای است. البته قبول داریم که سرویس‌های آنلاین موسیقی مانند اسپاتیفای، پلیرهای آنلاین چندان پیشرفته‌ای ندارند، اما حقیقت این است که بیشتر کاربران از بسیاری از ویژگی‌های پیشرفته بهره‌ای نمی‌برند. اپل هم سرویس پخش موسیقی خودش را دارد که در این سال‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده است. علاوه بر این ساوند‌کلاود هم گزینه مناسبی است که می‌توانید حتی بدون تبلیغ به شنیدن موسیقی به‌صورت آنلاین بپردازید. اگر از طرفداران پروپاقرص مشخصه‌ «پلی‌لیست هوشمند» (smart playlist) برنامه آیتونز نیستید، بهتر است که این برنامه سنگین را فراموش کنید و به استفاده از نسخه تحت وب سرویس‌هایی مانند اسپاتیفای، «دیزر» (Deezer) یا «سرویس موسیقی گوگل پلی» (Google Play Music) روی بیاورید.

ویرایش آنلاین راحت 
وقتی صحبت از ویرایش عکس می‌کنیم همه ذهن‌شان به سوی فتوشاپ می‌رود. اکثر کاربران فقط می‌خواهند دستی به سر و گوش عکس‌هایشان بکشند و عملا استفاده از فتوشاپ مثل استفاده از تریلی برای بردن چمدان‌های یک سفر کوتاه است! اگر تدوینگر حرفه‌ای فیلم و ویدئو هستید یا به‌طورجدی در زمینه گرافیک و عکس فعالیت می‌کنید، در چنین زمینه‌هایی، نرم‌افزارهای شرکت ادوبی یکی از بهترین‌ها هستند. اما برای کاربران عادی رویس‌های آنلاینی مانند «گوگل فوتوز» (Google Photos) ابزارهای خوبی را برای ویرایش عکس ارائه می‌دهد و برای ویرایش‌های حرفه‌ای‌تر هم می‌توان از اپلیکیشن‌های آنلاین پیشرفته‌تری همچون Pixlr  استفاده کرد.

نفس کشیدن کامپیوتر 
اگر از سرویس‌های آنلاین استفاده کنید، هنگام ارتقای کامپیوتر، دیگر لازم نیست نگران انتقال انواع و اقسام برنامه‌ها به سیستم جدید باشید. اگر هم اهل استفاده از سرویس‌های پشتیبان‌گیری مانند «گوگل درایو» (GoogleDrive) یا «دراپ‌باکس» (Dropbox) باشید، دیگر نیازی به نگرانی برای انتقال فایل‌ها هم ندارید؛ زیرا این فایل‌ها با استفاده از اینترنت و به‌طور خودکار به فضای ابری منتقل‌شده‌اند. اگر خودتان را از بند نرم‌افزارهای دسکتاپ رها کنید، حتی زمانی که از سیستم خودتان دور هستید، می‌توانید به موزیک مورد علاقه‌تان گوش دهید یا مثلا برای ارائه‌های مختلف روی اسلایدهایتان کار کنید؛ البته شرط چنین کارهایی اتصال به اینترنت است. البته می‌توانید از تمام اطلاعات کامپیوتر خود در فضای ابری پشتیبان تهیه کنید و همچنان به استفاده از نرم‌افزارهای دسکتاپ هم ادامه دهید اما درصورت تغییر سیستم یا کارهای دیگر، ناچارید که تک‌تک نرم‌افزارها را دوباره نصب و تنظیمات آنها را پیکربندی کنید؛ همه هم می‌دانیم که این کارها چندان خوشایند نیستند.

استفاده  از سرویس‌های آنلاین
اگر از سرویس‌های آنلاین استفاده کنید، هنگام ارتقای کامپیوتر، دیگر لازم نیست نگران انتقال انواع و اقسام برنامه‌ها به سیستم جدید باشید

این خبر را به اشتراک بگذارید