• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 14 اسفند 1396
کد مطلب : 8601
+
-

اول شخص مفرد

فروش عکس قاتل

یادداشت
فروش عکس قاتل

 ابراهیم افشار| نویسنده و روزنامه‌نگار:

آگهی‌های نسل اول مطبوعات ایران، بوی پیچ امین‌الدوله می‌دهند. بوی شب‌بو، قرنفل و بومادران. عدل امشب برای یک کار تحقیقاتی، افتاده‌ام به دل و جان آگهی‌های مطبوعات قدیم و ندیم کشور و اینها نمونه‌هایی از آن تبلیغات بدوی‌ست؛ تبلیغاتی لبریز از دلربایی و اغواگری و حرمان که یک ذره‌اش در بیلبوردهای امروز نیست.

این چند نمونه آگهی، یادگاری‌هایی لبریز از غم «غربت زمانی»‌ست. از سال‌های 1306تا 1310. سال‌های اشک. سال‌های غم. سال‌های توالت ناخن. زیستن در کوچه غریبان. سال‌های بالماسکه و اتللو:

1- مداوای سوزهای جانگداز: با آنکه در عصر حاضر، علم طب می‌رود که در ردیف اسرار و اعجاز قرار گیرد معهذا هیچ طبیبی تا‌کنون یافت نشده که سوزهای جانگداز و دردهای درونی یک قلب حساس را مانند یک جلد دیوان عشقی- میرزاده- مداوا و معالجه نماید. (قیمت هفت قران. فروش مغازه ری پور)

2- اینجانب شاطرعلی خشکه‌پز، یک‌ماه قبل از قاطر افتاده‌ام کتف راستم شکست، رجوع کردم به شعبان یخنی پز که گفت 20تومان می‌گیرم و دستت هم درست نخواهد شد. یکی از دوستان، بنده را برد در کوچه غریبان نزد آقا محمدجعفر عباس اف. مشارالیه مرا 15روزه معالجه کرد بدون اینکه چیزی از من مطالبه کند. از خداوند اجر او را خواستارم.

3-  بشارت: در مغازه مسیو آرمناک سلمانی روبه‌روی پستخانه، توالت ناخن با نهایت سلیقه به قیمت مناسب انجام می‌گیرد.

4- بلدیه طهران علیق 71الی یکصد راس نقلیه بلدیه را به‌طور مناقصه خریداری می‌نماید. آقایانی که داوطلب شرکت در این مناقصه هستند پیشنهادات خود را تا آخر شهریور با تعیین حداقل قیمت کاه‌و یونجه، تسلیم مباشرت بلدیه نمایند که در روز مزبور با حضور پیشنهاددهندگان باز و قرائت خواهد شد.  (کفیل بلدیه تهران سرهنگ بوذرجمهر)

5- کبریت وطن را به کبریت خارجه ترجیح دهید زیرا به قدر مقدور و به سهم خویش کمک به اقتصادیات مملکت کرده‌اید.

6- الوان‌کردن مو بدون دردسر: دوایی ست جدید سربسته از پاریس برای ملون‌کردن موی سر به انواع و الوان مختلفه جهت سیاه، خرمایی، بور، بلوطی‌کردن و براق نمودن موهای سر و ریش. برخلاف دواهای دیگر مثل آب اکسیژنه و غیره. بدون هیچ عارضه. به قسمی مو را طبیعی جلوه می‌دهد که برای احدی تشخیص آن ممکن نیست. با قیمت خیلی ارزان و استعمال آن خیلی سهل و ساده و بدون زحمت است.(سلمانی موسی- لاله زار)

7- بالماسکه 5قران. از ساعت 9بعد از ظهر در کافه لندن بالماسکه خواهد بود. بلیت ورود برای آقایان: با ماسک 5قران، بی‌ماسک 10 قران.

8- فروش عکس قاتل: عکس به دار کشیدن حسن مشکین‌آبادی که اینجانب برداشته‌ام و نمونه آن را آقایان در جراید محترم ایران و اقدام، ملاحظه نموده‌اند به قیمت مناسب به فروش می‌رسد. طالبین به عکاسخانه روشنایی واقع در خیابان ناصریه روبه‌روی دواخانه شوربن مراجعه فرمایند. (علی رنجبر)

9- بزرگ‌ترین نمایش به زبان فارسی اتللو: از نامی‌ترین نویسندگان عالم (شکسپیر)، مترجم (استپان سیمونیان)، مصحح: آقای گرمسیری. تحت نظر و مراقبت آرتیست مشهور ایرانی آقای قسطانیان و جمعی از بهترین آرتیست‌های منتخب تهران روز پنج‌شنبه 12آبان در محل سیرک تهران.

10- ساعت حرام نخورید پول حلال بگیرید: ساعت مچی به فرم مخصوص که دیروز غروب در موقع مراجعت با ترن از حضرت عبدالعظیم مفقود ساخته‌ام چون به مناسبتی به آن دلبستگی دارم مژدگانی‌اش بیش از حد انتظار خواهد بود. آدرس: خیابان صفی‌علیشاه، کوچه سوم، دست راست، درب دوم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید