• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 28 مهر 1398
کد مطلب : 85904
+
-

ایران دولت‌ها را ملزم به مقابله با ریزگردها، بیابانزایی و جنگل‌تراشی کرد

ایران دولت‌ها را ملزم به مقابله با ریزگردها، بیابانزایی و جنگل‌تراشی کرد

رئیس هیأت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در یکصد و سی و یکمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی(IPU) از تصویب و الحاق پیشنهاد ایران برای مقابله با ریزگردها، جنگل‌تراشی و بیابانزایی در قطعنامه مصوب این اجلاس خبر داد.
سیده‌فاطمه حسینی، رئیس شورای اجرایی ایران در اتحادیه بین‌المجالس جهانی با اشاره به بند پیشنهادی هیأت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در قطعنامه این اجلاس به ایسنا گفت: توانستیم در این اجلاس پیشنهاد ایران درباره لزوم همکاری دولت‌ها برای مقابله با بیابانزایی و پدیده ریزگردها را به تصویب برسانیم.

وی با اشاره به وضعیت نگران‌کننده ریزگردها در ایران گفت: تلاش کردیم تا کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس را به ضرورت سرمایه‌گذاری در کاهش خطرات ناشی از بیابانزایی، قطع درختان جنگلی و طوفان شن(ریزگردها) ترغیب و اقناع کنیم.
رئیس هیأت پارلمانی ایران با تأکید بر اینکه وجود پدیده ریزگردها در ایران به‌ویژه استان‌های جنوبی کشور همچون خوزستان در برخی فصول به‌شدت این استان‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده است، گفت: قطعنامه مصوب اجلاس ۱۴۱ بین‌المجالس جهانی به نام «تغییرات آب و هوایی» است که به‌عنوان آیتم اضطراری از سوی کشور هند ارائه و از سوی هیأت‌های حاضر به تصویب رسید.
به‌گفته او، با پیشنهاد نمایندگان هیأت ایران، موضوع ضرورت تلاش و سرمایه‌گذاری کشورها برای مقابله با بیابانزایی، قطع درختان و از بین‌بردن جنگل‌ها و پدیده ریزگردها که از سوی ایران پیشنهاد شد با اقبال هیأت‌های حاضر در اجلاس به تصویب رسید و به قطعنامه الحاق شد. حسینی گفت: در بند پیشنهادی هیأت پارلمانی کشورمان(بند شماره ۸ از قطعنامه مذکور) آمده است: «از پارلمان‌های ملی می‌خواهد؛ مطابق با چارچوب طرح کاهش خطرات ناشی از بلایا (مربوط به دوره زمانی ۲۰۳۰‌-۲۰۱۵) موسوم به Sendi Framwork، دولت‌های خود را به حمایت از توسعه ملی و جامع، تقویت کاهش خطر ناشی از بلایا، ارائه پاسخ مؤثر به آنها و به سرمایه‌گذاری در اقدامات مرتبط با کاهش خطر بلایایی همچون؛ بیابانزایی، قطع درختان جنگلی و طوفان‌های شن ترغیب کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید