• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 28 مهر 1398
کد مطلب : 85827
+
-

نمازگزاران افغان، غرق در خون

دولت افغانستان، طالبان و طالبان، داعش را مسئول حمله روز جمعه به مسجد ننگرهار معرفی کرده است

آسیا
نمازگزاران افغان، غرق در خون


شمار قربانیان انفجار بمب در مسجدی در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان، تاکنون به 72کشته و بیش از 30زخمی رسیده است.
طبق اعلام وزارت داخله افغانستان، همزمان با برگزاری نمازجمعه در مسجد روستای جودره شهرستان ده‌بالا، 2بمب جاسازی شده در شبستان مسجد منفجر و باعث فروریختن سقف مسجد شد. تلویزیون طلوع افغانستان اما به نقل از شاهدان عینی خبر داده که انفجار در اثر حمله انتحاری بوده و حوالی ساعت 1:30، در بخش مردانه مسجد و همزمان با رکعت دوم نماز رخ داده است. حال بسیاری از زخمی‌شده‌ها وخیم گزارش شده است. منابع امنیتی اعلام کرده‌اند تمامی قربانیان غیرنظامی بوده‌اند.
تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را به‌عهده نگرفته اما صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان، در بیانیه‌ای طالبان را مسئول این حمله معرفی کرده است. سهیل شاهین، سخنگوی طالبان، در واکنش به این بیانیه با صدور اطلاعیه‌ای دست داشتن طالبان در حمله به نمازگزاران ننگرهار را رد کرده و در عوض داعش را مسئول حمله معرفی کرده است. گفته می‌شود در لحظه انفجار بمب، حدود 350نمازگزار در مسجد حضور داشته‌اند. ننگرهار یکی از ولایت‌های شرقی افغانستان و هم‌مرز با پاکستان است. درگیری‌ها در این منطقه میان نیروهای دولتی و نیروهای طالبان از یک سو و میان این دو گروه و نیروهای داعش از سوی دیگر ماه‌هاست که ادامه دارد. ننگرهار یکی از مناطقی است که طالبان در آن دست بالا را دارد و موفق شده بخش‌های وسیعی از آن را به تصرف خود در آ‌ورد. همزمان، داعش نیز در برخی مناطق کوهستانی ننگرهار حضور مؤثر دارد و این منطقه را به پایگاهی برای آموزش نیروهای خود تبدیل کرده است.

2هزار و 500کشته طی 9ماه
دفتر سازمان ملل در افغانستان دیروز در گزارشی اعلام کرد، طی 9‌ماه ابتدای سال 2019میلادی، 2هزار و 563غیرنظامی در این کشور کشته و 5هزار و 676نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. براساس این گزارش، 261نفر از کشته‌شده‌ها زن و 631نفر دیگر نیز کودک بوده‌اند. این تعداد زن و کودک، حدود 41درصد از آمار کل غیرنظامیان کشته‌ شده در افغانستان طی 9ماه گذشته است. طبق آمار سال 2018سازمان ملل، شمار غیرنظامیان کشته شده طی سال گذشته میلادی در افغانستان، بیش از 3هزار نفر بوده است. همزمان بیش از 8هزار نفر نیز زخمی شده‌اند. با ادامه روند کنونی، احتمال عبور شمار تلفات غیرنظامیان در پایان سال‌جاری میلادی از آمار سال گذشته وجود دارد. غیر از این آمار، طبق آمار بین‌المللی، ماهانه بین 500تا 700نفر از نیروهای ارتش و پلیس افغانستان نیز در درگیری‌های جاری در این کشور کشته می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید