• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 14 اسفند 1396
کد مطلب : 8581
+
-

بازگشایی پرونده املاک نجومی در بهارستان

صادقی: بعد از گذشت حدود2 سال از افشای پرونده املاک نجومی، وزیر کشور می‌گوید در موضعی نیست که رسیدگی کند

مجلس
بازگشایی پرونده املاک نجومی در بهارستان

 نزدیک به 2سال بعد از افشای واگذاری املاک نجومی در دوران شهردار سابق تهران و سرنوشت مبهم رسیدگی به این فساد، دیروز این پرونده در صحن علنی مجلس با سؤال 18نماینده از عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور بازگشایی شد. شهریورماه سال 95ماجرای واگذاری بی‌ضابطه املاک شهرداری تهران به افراد خاص رسانه‌ای شد. ‌در فهرست افرادی که در تهران املاکی را با تخفیف‌های 25تا 50درصدی دریافت کرده بودند؛ از مدیران شهری دوره قالیباف گرفته تا برخی اعضای شورای شهر سابق و حتی افراد رسانه‌ای هم دیده می‌شد. در همان زمان وزارت کشور از سوی دولت مأمور رسیدگی به این پرونده شد اما پس از حدود 2سال، نه تکلیف این پرونده قضایی روشن شده و نه وزارت کشور گزارشی از روند رسیدگی به پرونده واگذاری املاک نجومی منتشر کرده است. دیروز محمود صادقی، نماینده مردم تهران در تشریح سؤال خود و 17 نماینده دیگر  از رحمانی‌فضلی به همین تخلفات اشاره و در عین حال یادآوری کرد که یک‌سال از موعد طرح سؤالش گذشته و در این یک‌سال گذشته فشارهای مختلفی بر 18نماینده وارد شده تا از سؤال خود انصراف دهند. او گفت: «برخی از معاونان وزارت کشور که در حسن‌نیت آنها نیز تردید ندارم، با بنده هم مذاکره کردند و ابتدا درخواست پس گرفتن سؤال را مطرح کردند که به آنها گفتم دلیلی برای پس گرفتن سؤال ندارم. درست است که ما حامی دولت هستیم اما این به‌معنای آن نیست که چشم بر تخلفات و کوتاهی‌ها ببندیم. با وجود این از من خواستند که سؤال را به رأی نگذارم. برایم عجیب است که با نمایندگان مذاکره می‌کنند که نماینده سؤال‌کننده را از به رأی گذاشتن سؤالش منصرف کنند.» خلاصه اتفاقی که 2سال پیش در شهرداری تهران رخ داده بود را صادقی اینگونه بیان کرد:‌ «مطابق گزارش سرپرست هیأت بازرسی سازمان بازرسی تخلفاتی صورت گرفته و اراضی‌ای با کاربری مختلف مسکونی، تجاری، اداری و خدماتی متعلق به اموال عمومی در متراژ و مساحت‌های بسیار وسیع (جمعا بیش از یک میلیون و ۱۰۰هزار مترمربع) با اعمال تخفیف‌های ۵۰ درصدی به‌صورت غیرقانونی ارزیابی کارشناسی و واگذار شده است؛ یعنی با احتساب میانگین قیمت هر مترمربع ۲۰ میلیون ریال منجر به تضییع اموال عمومی شهرداری تهران به مبلغ بیش از ۲۲هزار میلیارد ریال شده است.»

 رئیس فراکسیون شفافیت مجلس به گزارشی که سازمان زیرنظر احمد توکلی- دیده‌بان شفافیت و عدالت- از وضعیت واگذاری‌های غیرقانونی املاک منتشر کرده بود، اشاره کرد و گفت: آقای توکلی فردی که از طیف آقای قالیباف نیز هست گزارشی را از سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت ارائه کردند که براساس آن از فهرست ۱۸۰ واگذاری‌ها، واگذاری ملک نجومی به 122 نفر محرز شده است. گزارش سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت 18 آبان سال 95 منتشر شد. توکلی در آن زمان در یک نشست خبری گفته بود عنوان مجرمانه بر عمل سلسله مدیرانی که درباره واگذاری‌ها تصمیم سازی کرده‌اند صدق می‌کند اما اینکه قالیباف یا رئیس شورای شهر یا افراد مشخص دیگری جزو اینها هستند یا نه را قانون باید تعیین کند. به گزارش ایسنا، صادقی توضیح داد: دادستانی کل کشور گزارشی را ارائه کرده که به موجب آن ۱۵۰ نفر از افرادی که از مدیران و اعضای شهرداری بودند، تخفیف‌هایی گرفته‌اند که غیرقانونی بوده است. محمود صادقی مدعی شد: فامیل‌سالاری به امری پسندیده و حتی رایج تبدیل شده است؛ به‌طوری که در هیأتی که برای بررسی موضوع املاک نجومی تعیین شد، فردی را در این هیأت گذاشتند که در لیست سازمان بازرسی کل کشور از افرادی بود که از این املاک به او زمین واگذار شده بود. ظاهرا این فرد با آقای رحمانی‌فضلی نیز نسبت فامیلی دارد. موضوعی که صادقی به آن اشاره کرده است در توییتی که 2سال قبل رحمت‌الله حافظی، عضو سابق شورای شهر تهران نوشته بود هم آمده بود؛حافظی 26مهرماه سال 95در توییتی نوشت:« پس از جلسه قالیباف با وزیر کشور، رحمانی‌فضلی رسیدگی به موضوع املاک نجومی را به کسی ارجاع کرده که نامش در لیست مذکور دیده می‌شود.»

صادقی افزود: تعجب من از این است که بعد از گذشت حدود 2سال از این موضوع باز هم وزیر کشور می‌گوید در موضعی نیست که رسیدگی کند. سؤال این است که ایشان از طرف هیأت دولت مأمور به چه کاری شده و گزارش مربوطه چرا منتشر نمی‌شود؟ پس از توضیحات وزیر کشور، نمایندگان با 70رأی موافق، 124رأی مخالف و 10رأی ممتنع از مجموع 218نماینده حاضر در مجلس پاسخ‌های وزیر را قانع‌کننده دانستند.

 رحمانی فضلی: اهمال نکردیم

وزیر کشور در پاسخ به سؤال 18نماینده مجلس به محدودیت‌های وزارت کشور در برخورد با شهرداران اشاره کرد و گفت: ما در دوره قبل با توجه به روال قانونی، ۳۰ شهردار و ۱۳۶ نفر از اعضای شوراهای شهر را عزل کردیم اما در بحث رسیدگی به تخلفات طبق تبصره یک ماده ۲، شهرداری تهران استثنا شده است. درواقع در قوانین زیادی شهرداری تهران مستثنا شده است و اینطور نیست که کسی اهمال یا اعمال نظر کند. رحمانی‌فضلی با اشاره به سابقه دوستی خود با قالیباف، شهردار سابق تهران، گفت: من رفاقت، دوستی و ارتباطم با آقای قالیباف را کتمان نمی‌کنم. این ارتباط در زمان جنگ و در مسیر انقلاب شکل گرفته، ولی حق مردم بالاتر از این است که تحت‌الشعاع این مسائل قرار بگیرد و نباید این اتهام را وارد کنیم که به‌دلیل رفاقت موضوعی تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید