• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 28 مهر 1398
کد مطلب : 85798
+
-

بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد شیوع تب «نخری» در بازار مصرف، گوشت لاشه گوسفندی و گوساله را طی یک‌ماه 20 تا 30هزار تومان ارزان کرد

« نخری» نرخ گوشت را شکست

رشد عرضه و کاهش تقاضا، مقاومت دلال‌ها برای جلوگیری از کاهش قیمت گوشت را شکست

« نخری» نرخ گوشت را شکست

علی ابراهیمی_روزنامه نگار

افزایش قیمت انواع گوشت قرمز گوسفندی و گوساله در حالی زمینه حذف این مواد پروتئینی از سفره برخی خانوارها به‌خصوص اقشار کم‌درآمد را فراهم کرده که طی چند‌ماه گذشته دست‌اندرکاران بخش تولید از رشد تولید و عرضه دام زنده و لاشه گوسفندی و گوساله به بازار خبر داده و واردات گوشت تنظیم بازاری با ارز نیمایی نیز ادامه دارد. بررسی‌های همشهری از قیمت خرده‌فروشی انواع گوشت گوسفندی و گوساله در بازار نشان می‌دهد که سرانجام مقاومت دلال‌ها و فروشندگان گوشت در برابر کاهش قیمت‌ها شکسته شد و طی 2 هفته اخیر نرخ خرده‌فروشی هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی و گوساله حدود 15تا 20هزارتومان کاهش یافته است. با این روند نرخ هر کیلوگرم گوشت شقه گوساله به 60هزار تومان و گوشت شقه گوسفندی ایرانی درجه یک به 87هزار تومان کاهش یافته است. در بازار مرغ نیز قیمت‌ها در محدوده 12تا 12هزار و 500تومان تثبیت شده و فعالان صنفی از تداوم ریزش قیمت‌ مواد پروتئینی خبر می‌دهند.

به گفته فروشندگان گوشت و مرغ، سونامی «نخری» در بازار این اقلام، سرانجام زمینه شکست قیمت‌ خرده‌فروشی در بازار را فراهم کرده است. این فعالان صنفی تأکید می‌کنند که طی 6‌ماه گذشته بالا‌ماندن قیمت انواع گوشت قرمز گوسفندی و گاوی و کاهش قدرت بسیاری از مشتریان به‌خصوص اقشار کم‌درآمد شرایطی را رقم زده که خرید گوشت با وزن 300گرم و برخی اقلام مانند استخوان قلم و قلوه‌گاه که قبلا برای مصارف خاص استفاده می‌شد، در بازار مصرف افزایش یافته است. همچنین بسیاری از مشتریان فقط برای استعلام قیمت گوشت و مرغ به این واحدهای صنفی مراجعه کرده و با شنیدن نرخ این اقلام از خرید منصرف می‌شوند.

روند کند ارزانی گوشت گوسفندی
برخی فعالان بازار در گفت‌وگو با همشهری روند کاهش قیمت گوشت گوساله و گاو نسبت به گوشت گوسفندی را تندتر تلقی و تأکید کردند که به‌دلیل وزن بالا و مشکلات ذخیره‌سازی و دپوی گوشت دام سنگین(گوساله و گاو) و رشد عرضه دام زنده سنگین به بازار، سیر نزولی قیمت انواع گوشت دام سنگین نسبت به دام سبک (گوسفندی) تندتر بوده است؛ چراکه امکان نگهداری لاشه گوسفندی توسط دلال‌ها به‌دلیل وزن پایین به‌مراتب بیشتر از انواع گوشت گوساله و گاوی است. این فعالان همچنین از کمترشدن روند عرضه گوشت منجمدگاوی و گرم گوسفندی وارداتی به بازار خبر داده و تأکید می‌کنند به‌دلیل سردی هوا طی 2 هفته اخیر واردات گوشت گوسفندی از روسیه کمتر شده و از این پس گوشت گوسفند وارداتی قرقیزستان و قزاقستان راهی بازار خواهد شد. با وجود این، برخی فروشندگان تأکید می‌کنند که اکنون دلال‌ها و واردکنندگان، گوشت گوسفندی کمتری وارد می‌کنند تا از سرشکن‌شدن و کاهش بیشتر قیمت گوشت گوسفندی تولید داخل و وارداتی جلوگیری کنند اما قیمت این اقلام در هفته‌های آینده نیز کاهش خواهد یافت.

کاهش 30هزار تومانی لاشه گوشت گوساله 
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران تهران با بیان اینکه قیمت هرکیلو گوشت لاشه گوساله با حدود ۳۰ هزارتومان کاهش به ۸۵ هزارتومان رسیده است اعلام کرد: روند کاهش قیمت گوشت گوساله و گاوی با توجه به فراوانی عرضه، ادامه خواهد داشت. به گفته احمد مقدسی، قیمت هرکیلوگرم گوشت گوساله طی یک‌ماه گذشته از حدود ۱۱۵ هزار به حدود ۸۵‌هزارتومان رسیده و باتوجه به شرایط تولید و انباشت دام سنگین در کشور، پیش‌بینی می‌شود روند کاهش قیمت ادامه یابد. او با اشاره به اینکه قیمت تمام‌شده تولید هرکیلوگرم گوشت گوساله ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان است، افزود: قیمت دام زنده نیز کاهش زیادی داشته و طی روزهای اخیر مجددا حدود ۵‌هزار تومان ارزان شده است؛ به‌عبارتی قیمت دام زنده تا خردادماه ۳۹هزارتومان در هر کیلو بود که هم‌اکنون به کمتر از ۲۸ هزارتومان رسیده و در برخی نقاط کشور نیز به نرخ ۲۵ تا ۲۶ هزارتومان عرضه می‌شود. مقدسی با اشاره به اینکه پیگیری‌ها برای عرضه مستقیم گوشت به بازار توسط تولیدکنندگان فعلا به نتیجه نرسیده است، افزود: چند‌ماه قبل حدود ۳۰۰‌هزار راس دام سبک و نزدیک به ۶۰‌هزار راس دام سنگین در کشور انباشت شده بود که طی این مدت نه‌تنها از تعداد آنها کم نشده بلکه افزایش داشته است و از دولت می‌خواهیم یا جلوی واردات را بگیرد یا اجازه صادرات بدهد.

چراغ سفید نرخ خرده‌فروشی گوشت و مرغ 
بررسی‌های همشهری از قیمت خرده‌فروشی انواع گوشت تازه قرمز گوسفندی، گوساله، گاوی، وارداتی و منجمد گوسفندی و گاوی و مرغ در بازار حاکی از شکست قیمت این اقلام است؛ ریزش قیمتی که در مورد گوشت دام سنگین (گاوی و گوساله) به‌مراتب بیش از گوشت سبک گوسفندی بوده است. با این شرایط طی هفته گذشته نرخ هر کیلوگرم گوشت شقه با استخوان گوساله با کاهش 15تا 20هزار تومانی به 60هزار، مغز ران گوساله به 80تا 85هزار تومان، گوشت شقه گوسفندی درجه یک ایرانی با کاهش 15هزار تومانی به 85تا87هزار، ران گوسفندی به 97هزار، گوشت شقه وارداتی با چربی به 78هزار و گوشت ران گوسفند وارداتی به 90تا 95هزار تومان کاهش یافته است. با این روند نرخ هر کیلوگرم گوشت گوسفندی نسبت به 2 هفته قبل حدود 15تا 17هزار تومان و نرخ شقه گوسفندی حدود 16تا 20هزار تومان افت داشته است. در بازار مرغ نیز قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه در محدوده قیمتی 12تا 12هزارو 500تومان تثبیت شده و نوسان چندانی نداشته است.

نبض بازار
طی هفته گذشته نرخ هر کیلوگرم گوشت شقه با استخوان گوساله با کاهش 15تا 20هزار تومانی به 60هزار، مغز ران گوساله به 80تا 85هزار تومان، گوشت شقه گوسفندی درجه یک ایرانی با کاهش 15هزار تومانی به 85تا87هزار، ران گوسفندی به 97هزار، گوشت شقه وارداتی با چربی به 78هزار و گوشت ران گوسفند وارداتی به 90تا 95هزار تومان کاهش یافته است

این خبر را به اشتراک بگذارید