• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 14 اسفند 1396
کد مطلب : 8579
+
-

نرخ جدید برای بلیت مترو

اعضای شورای شهر تهران به افزایش قیمت بلیت مترو رأی مثبت دادند

نرخ جدید برای بلیت مترو

‎دیروز به مناسبت هفته درختکاری، محسن هاشمی‌رفسنجانی در سخنانی در صحن علنی شورای شهر تهران از ریشه‌کن‌شدن باغات و فضای سبز شهری پایتخت به‌منظور ساخت برج‌های مسکونی و تجاری انتقاد کرد و گفت:‌ ایجاد فضای سبز و پارک‌های جنگلی وسیع در حاشیه تهران، اگرچه اقدامی مناسب و قابل‌تقدیر است اما جایگزین باغات و فضای سبز از دست رفته یا در حال نابودی مرکز شهر نیست. ‎رئیس شورای شهرتهران از توجه ویژه مقام معظم رهبری به صیانت از فضای سبز و درختان شهری سخن گفت و افزود: غفلت از حفظ و توسعه فضای سبز مورد گلایه‌های موکد و متعدد رهبر معظم انقلاب است و اینکه در تهران و حومه آن، علاوه بر زمین‌خواری و گیاه‌خواری متأسفانه کوه خواری هم شایع شده است و بسیاری از مناطق با ارتفاع بالای 1800متر مورد ساخت وساز غیرقانونی قرار گرفته و سپس قانونی شدند.

‎به گفته محسن هاشمی، شورای پنجم بر خود واجب می‌داند با هرگونه تخلف و آسیب زدن به محیط‌زیست به‌ویژه از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی متنفذ و پرقدرت مقابله کند و از درختان که نفس شهروندان تهرانی هستند چون ناموس شهر صیانت کرده و برجای هر درخت قطع شده که ثمره سیاسی کاری سیاستمداری یا منفعت جویی زمین خواری بوده است، نهالی نو بکارد. او سخنان خود را با این بیت شعر به پایان رساند: «جای مردان سیاست بنشانید درخت تا هوا تازه شود».

افزایش قیمت بلیت مترو از اول اردیبهشت 97

دیروز شورای شهرتهران به افزایش قیمت بلیت مترو برای سال آینده رأی مثبت داد. این افزایش درصورت تأیید فرمانداری از اول اردیبهشت سال97 به اجرا درخواهد آمد.
براساس مصوبه دیروز شورای شهر، 3نوع بلیت تک سفره داخل شهری، تک سفره حومه به تهران و تک سفره فرودگاه امام‌خمینی خواهیم داشت که قیمت هرکدام نیز متفاوت خواهد بود. بنابرمصوبه دیروز شورای شهر قیمت بلیت تک‌سفره هزار تومان خواهد شد و درصورتی که شهروندان از کارت‌بلیت استفاده کنند، بسته به طول مسافت 66درصد از این رقم تخفیف داده می‌شود و قیمت بلیت با استفاده از کارت بلیت و در مسافت کوتاه حداقل 340تومان و حداکثر هزار تومان خواهد بود.
به گزارش همشهری به افرادی که از کارت بلیت مدت‌دار استفاده کنند 25درصد تخفیف داده خواهد شد.
بنابراین گزارش نرخ بلیت مترو فرودگاه امام‌خمینی(ره) 7500تومان و نرخ بلیت مترو حومه به تهران نیز 1500تومان تصویب شد.

دولت موظف به پرداخت یارانه بلیت مترو است

 دیروز درجریان بررسی و تصویب قیمت بلیت مترو برای سال آینده، سیدحسن رسولی خواستار آن شد تا دولت سهم یک سومی خود در بلیت مترو را پرداخت کند تا یک‌سوم یارانه بلیت مترو را تأمین کند. وی دراین باره به دوقانون مصوب اشاره کرد که در آنها دولت به پرداخت یارانه بلیت مترو موظف شده است.
پیشنهاد مطرح شده از سوی این عضو شورای شهر این بود که «شهرداری تهران مکلف به پیگیری وصول حق السهم دولت در بلیت مترو شود و گزارش آن را هر سه‌ماه به شورای شهر تهران ارائه کند» که این پیشنهاد به تصویب رسید.

پیشنهاد احمد مسجد جامعی نیز درمورد کاهش 25درصد قیمت بلیت‌های تک سفره حومه به تهران و فرودگاه امام‌خمینی به تصویب رسید. نظر مسجد جامعی این بود که ساکنین حومه تهران به‌دلیل شرایط سخت معیشتی به حومه شهر رانده شده‌اند بنابراین نباید با افزایش بی‌رویه قیمت بلیت مترو، شرایط معیشتی آنها را با دشواری بیشتری مواجه‌سازیم. به گفته مسجدجامعی اگر زورمان به دولت نمی‌رسد که می‌رسد، نباید به مردم فشار آوریم. او همچنین به شیوه مدیریت قبل شهرداری تهران نیز انتقاد کرد وگفت: اگر به جای هزینه بی‌ثمر در مونوریل و یا دوطبقه‌کردن خیابان‌ها، این منابع صرف توسعه مترو می‌شد شاید امروز شاهد این وضعیت اسفبار در مترو نبودیم. نظرمحمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل هم این بود که متروی تهران سالانه 60میلیارد تومان زیان می‌دهد و این افزایش قیمت تنها بخش کوچکی از این زیان به میزان 12میلیارد تومان را جبران می‌کند.

تصویب یک فوریت اصلاحیه بودجه سال97

دیروز به درخواست محمد علی نجفی، شهردار تهران یک لایحه یک فوریتی به شورای شهر تهران ارائه شد که از سوی محسن هاشمی به‌عنوان رئیس شورای شهر اعلام وصول شد. در این لایحه درخواست شده بود که با توجه به کسری که شهرداری در بخش منابع با آن مواجه است و چون درآمدها تحقق نیافته بنابراین با حفظ سقف مصوبه یک جابه‌جایی به مبلغ 760میلیارد تومان به واسطه صرفه‌جویی در برخی ردیف‌های بودجه صورت گیرد که به تصویب رسید.






نطق پیش ازدستور

در آستانه زادروز آیت‌الله سیدمحمود طالقانی و سالگرد درگذشت دکتر محمد مصدق، ‌آرش‌حسینی میلانی در نطق پیش از دستور دیروز خود بر لزوم پاسداشت و گرامیداشت این دو بزرگمرد ایران زمین برای تاریخ و نسل‌های آینده تأکید کرد.
میلانی رأی قاطع مردم در ابتدای سال96 را حاوی رنگ بیم و امید دانست و گفت: مردم با رأی قاطع و یکپارچه خود به لیست اصلاح‌طلبان تکرار کردند که به اصلاحات اعتقاد دارند و اصلاح‌طلبی را بهترین رویکرد در عرصه مدیریت شهری می‌دانند.
او اعتراضات اخیر مردم را، نه محصول نارضایتی آنها از روند تحولات در چند‌ماه اخیر بلکه محصول انباشت طولانی‌مدت مطالبات بحقی دانست که متأسفانه در سال‌‌های گذشته از سوی برخی مسئولان وقت پاسخ داده نشده است.
از نظر میلانی، بخشی از مردم از وضعیت و نحوه اداره کشور ناراضی هستند و بر این باورند که کشور خوب و کارآمد اداره نمی‌شود.

اینطور که میلانی در نطق پیش از دستور خود گفت: باید در چارچوب مشارکت، حاکمیت قانون، شفافیت، مسئولیت‌‌پذیری، پاسخگویی، آشتی ملی و عدالت همه جریان‌های سیاسی با وجود اختلاف‌نظرهایشان به توافقی پایدار برسند، چون کشور دیگر هیچ منبع و ظرفیتی برای هزینه‌کرد در اختلاف و تفرقه و تنش‌های سیاسی و اجتماعی ندارد.
او در بخش دیگری از نطق طولانی خود به مسائلی نظیر آلودگی هوا و بحران کم آبی شهرتهران اشاره کرد و افزود: در سال۹۶ تنها ۱۴ روز هوای پاک داشتیم و آلودگی هوا در ۹۷ روز سال نفس شهروندان تهرانی را به تنگ آورد و موجب تعطیلی 8روزه مدارس شد.
او که عضو کمیسیون محیط‌زیست شورای شهرتهران است توان خودپالایی هوای شهر تهران را به‌دلیل ساختار توپوگرافی و شرایط اقلیمی ضعیف و تنها راه چاره را تقویت حمل‌ونقل عمومی دانست وگفت: از این منظر، علاوه بر مترو و برقی‌سازی موتورسیکلت‌ها، پیشبرد پیاده‌‌سازی برنامه جامع توسعه دوچرخه‌سواری و اجرای شبکه مسیرهای دوچرخه‌سواری کاملا مجزا، نیازمند حمایت اعضای محترم شورا و سایر مسئولان است.

او چالش دیگر شهر تهران را مسئله کم‌آبی اعلام کرد و گفت: کاهش بارش‌های تهران به میزان ۳۱‌درصد در مقایسه با میانگین درازمدت، به تنهایی نشان دهنده وضعیت هشداردهنده برای شهر تهران است. میلانی از شهرداری تهران خواست تدابیر عملیاتی به‌منظور کسب آمادگی لازم برای شرایط کم‌آبی سال آینده را در دستورکار قرار دهد و با بهره‌گیری از دانش بومی گیاه‌شناسان و سایر متخصصین، الگوی کشت مناسب را برای شرایط دشوار پیش‌رو تدارک ببیند.
یکی دیگر از تأکیدات میلانی درنطق دیروزش تهیه گزارش از طرح شناسنامه باغات بود و اینکه تا زمانی که طرح شناسنامه باغات به‌طور کامل توسط شهرداری به شورای شهر برای بررسی و تصویب ارسال نشود ابهام‌های آماری در مورد فضاهای سبز مجتمع‌‌ها و باغات ادامه خواهد داشت.

تسریع در راه‌اندازی خانه معمار

دیروز تنها یک تذکر در صحن علنی مطرح شد و آن از سوی علی اعطا، سخنگوی شورای شهر بود و موضوع این تذکر نیز تسریع در اجرای مصوبه تبدیل خانه هنرمندان‌۲ به خانه معمار (استاد لرزاده) بود. به گفته اعطا، در سال94 شهرداری تهران لایحه تبدیل خانه هنرمندان ۲ به خانه معمار (استاد لرزاده) را به شورا ارائه کرد اما متأسفانه نه‌تنها شهرداری منطقه ۷ از تحویل خانه به معاونت شهرسازی و معماری خودداری می‌کند بلکه برخلاف مصوبه شورا، خانه مذکور را در اختیار سرای محله و ساختمان مجاور را نیز به‌عنوان مرکز درمانی در اختیار شرکت شهر سالم قرار داده است. قابل توجه است که خانه استاد لرزاده در سال۱۳۸۵ در فهرست میراث‌فرهنگی نیز ثبت شده و متأسفانه در این دوره آسیب‌هایی هم به آن وارد شده است که می‌تواند در آینده مشکل‌ساز باشد. اعطا در تذکر خود خواستار آن شد تا هرچه سریع‌تر مصوبه شورای شهر به اجرا درآید.

دیروز شورای شهرتهران به افزایش قیمت بلیت مترو برای سال آینده رأی مثبت داد. این افزایش درصورت تأیید فرمانداری از اول اردیبهشت سال97 به اجرا درخواهد آمد.
براساس مصوبه دیروز شورای شهر، 3نوع بلیت تک سفره داخل شهری، تک سفره حومه به تهران و تک سفره فرودگاه امام‌خمینی خواهیم داشت که قیمت هرکدام نیز متفاوت خواهد بود

این خبر را به اشتراک بگذارید